הפאזל של התעשיה הבטחונית באירופה

הבעיה הגדולה בהקמת חברת תעופה וחלל פאן-אירופית, היא שממשלות אירופה היו רוצות להבין מי ישלוט בה, וצרפת חוששת כי בריטניה וגרמניה ישאירו אותה בצד

עבור רוב האנשים, הבשורה שהעולם צריך פחות חברות המייצרות נשק קטלני, היא טובה.

אבל מנהלי יצרניות מטוסי סילון וטילים רואים את הדברים בצורה שונה. לדעתם צריך להתמזג, אבל הם יודעים שלא תמיד זה קל. על כף המאזניים עומדים מקומות עבודה, האגו של מנהלים, השפעות גאופוליטיות והרבה מאוד כסף. בארה"ב נמצא התהליך בשלבים מתקדמים מאוד. ובינתיים, באירופה, משחק השחמט מרובה השחקנים הופך להיות מעניין. בשבוע שעבר הזיזה צרפת את המלכה שלה, אירוספאטיאל, שבבעלות המדינה.

הבעיה הגדולה בהקמת חברת תעופה וחלל פאן-אירופית היא שממשלות אירופה אומרות שהן רוצות להבין מי ישלוט בה. בריטיש אירוספייס ודיימלר בנץ אירוספייס אומרות שבעלי המניות הם שצריכים לשלוט. BA ו-Dasa הן חברות ששייכות למגזר הפרטי. ממשלת צרפת מסכימה, עד לנקודה מסויימת. התוכנית עליה נמסרה הודעה בשבוע שעבר היא מיזוגה של אירוספאטיאל עם קבוצה פרטית בשם לאגארדר (Lagardere), שעוסקת בתעשיה בטחונית ובהוצאה לאור.

מכיוון שממשלת צרפת תמשיך להיות בעל המניות הגדול ביותר, עם %46 מהחברה החדשה, הרי שזו הפרטה חלקית בלבד. ולכן היא גם קיבלה אישור חלקי בלבד מעמיתיה של אירוספאטיאל. "זה צעד בכיוון הנכון, אבל ההפרטה צריכה להימשך", אומר כריסטיאן פופה, דובר BAe .Dasa תלחץ יותר. בראיון שנתן ביוני דיבר המנכ"ל, ג'ון ווסטון, בגאווה על "ההנדסה של ה"יורופייטר" אותו בונות במשותף BAe עם Dasa, ובגאווה לא פחותה על תהליך ההנדסה החדש שעברה החברה עצמה.

כעת BAe יעילה לא פחות מהחברות האמריקניות הטובות ביותר, עובדה שצריכה להפוך את החברה למוקד משיכה לחברות הבטחוניות של אירופה שעוברות קונסולידציה. ווסטון סבור כי "יש לנהל חברה אירופית חדשה על פי עקרונות אנגלוסקסיים". צרפת, החוששת כי הגרמנים והבריטים יותרו עליה ויתמזגו זה עם זה, רואה בדברים אלה חרחור מלחמה. ההודעה המפתיעה מתחילת החודש שהבורסות של פרנקפורט ולונדון יתחילו לעבוד יחד - וישאירו את הבורסה של דפאריז בודדה - הגבירה את הלחץ של הצרפתים.

אבל בלי הצרפתים, החברה האירופית לא תהיה ענק של ממש. משחק הסיום בקונסולידציה של חברות התעופה והחלל יתבסס על עסקות טרנס-אטלנטיות. BAe ערה לכך. כבר עכשיו היא מרוויחה מצפון אמריקה 1.48 מיליארד דולר מתוך עסקים בהיקף של 28.54 מיליארד. היא עובדת יחד עם לוקהיד מרטין על תוכנית משותפת של מטוס קרב, ויש לה יחסים ארוכי ימים עם מקדונל דאגלאס. אבל BAe הרבה יותר קטנה מחברות הענק האמריקניות. הכנסותיה של בואינג מקדונל מסתכמות בכ-50 מיליארד דולר. לכן כמעט בכל עסקה עם האמריקנים תהיה לא הרבה יותר מקבלן משנה.

פאריז עדיין עשויה לנקוט בגישה ה"פרנקו-צרפתית" שהוצגה בהחלטה להפריט את חברת האלקטרוניקה הצבאית Thomson CSF דרך עסקת רה-ארגון מחודשת שכוללת את האלופות הלאומיות אלקטל, דסו, ואיירוספאטיאל. ואם אתם חושבים שכל זה מסובך, הרי שרשויות ההגבלים העסקיים של ארה"ב רק החריפו לאחרונה את המצב בכך שמנעו מלוקהיד להתמזג עם נורת'רופ, ובכך עוררו סדרה חדשה של מהלכים