המשרד לאיכות הסביבה דורש סקר איכות קרקע לפני הבנייה בפי גלילות

שורה של מחלוקות, חלקן בבג"ץ, צפויות לעכב את הבנייה במתחם לאחר סגירת האתר בסוף השבוע

אתר פי גלילות נסגר סופית שלשום (ו') בעקבות צו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שקבע כבר לפני ארבע שנים שהאתר מסוכן לסביבתו ולכן אין לאפשר את המשך הפעילות בו.

מתקני הדלק חדלו לפעול במקום כבר לפני מספר חודשים, והועברו למתקני הנפקה אחרים. פעילות הגז גם היא חולקה בין אתרים אחרים. לפי שעה טרם הוחלט היכן יוקם אתר גז מרכזי חדש. בין החלופות: הקמת מתקן בשפד"ן בחולות ראשון לציון, במחנה חלץ או באדמות מושב מיתר.

הר שלג מלאכותי

סגירת האתר, שכונה במשך שנים פצצת הזמן המתקתקת של איזור המרכז, נתנה את האות לקרב האמיתי - על הזכויות בקרקע ששווייה מוערך ב-10 מיליארד שקל, והיא אחת מעתודות הקרקע האחרונות בגוש דן.

בטקס הסגירה אמר ראש עיריית רמת השרון, יצחק רוכברגר, שבכוונתו להקים באתר המפונה איזור בילוי ונופש, ובו הר שלג מלאכותי, מתחמי בילוי לצעירים ובני נוער. כן מתוכננת הקמת שורה של מיתקנים חדשניים שיעשו שימוש במיכלי הדלק הריקים: אגם מלאכותי, דיסקוטקים, בתי קפה ועוד, וזאת לצד הפרויקט הנד"לני.

מתחם פי גלילות מתחלק בין עיריית רמת השרון, שהיא הבעלים של 80% מהשטח, ולעיריית תל-אביב, שהיא הבעלים של 20% מהשטח. משמעות הדבר היא שבאם תוכנית הבנייה תצא לפועל צפויים לרשויות, ובמיוחד לרמת השרון, תקבולים גבוהים מהיטלי השבחה וארנונה.

תוכנית פי גלילות, כפי שאושרה על-ידי ועדות התכנון אך טרם קיבלה תוקף בחתימת שר הפנים, כוללת 12 אלף יחידות דיור, מהן 9,000 יחידות ברמת השרון, ועוד 600 אלף מ"ר בניה לתעסוקה, משרדים ומסחר. חלק מהבנייה מתוכננת על השטח שבחירת חברת פי גלילות השייכת למדינה (50%) ולשלוש חברות הדלק הגדולות, פז, סונול ודלק (50%).

מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, ד"ר מיקי הרן, הודיעה הסוף השבוע, שהמשרד לא יאשר שינוי יעוד הקרקע למגורים או לכל מטרה אחרת, אלא רק לאחר שייעשה תסקיר השפעה על הסביבה מקיף, שיבדוק האם אין זיהום קרקע ומים באתר.

יצויין, שבהסכם שנחתם בין חברת פי גלילות והמינהל הוחלט, שעבודות טיהור האתר יינתנו ללא מכרז לחברת פי גלילות, שתתבקש לשאת בעלות הטיהור רק על-פי שיעור חלקה בשטח, למרות שהיא המזהם העיקרי. הסיבה לכך היא העובדה, שבאתר קיימת פעילות נוספת של אתר לסילוק אשפה ועוד.

רבים על המתחם

ב-1991 הגיש ראש עיריית תל אביב דאז, שלמה להט, דרישה להעביר לתל-אביב את כל השטח. לשם כך הוקמה ועדת גבולות, צעד לו התנגדה רמת השרון. בחודש שעבר הודיע שר הפנים, אברהם פורז, שהוא משהה את הקמת הוועדה מתוך כוונה לאפשר לרמת השרון להציג את עמדתה בנושא.

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, אמר לא אחת, שלדעתו יש לשמור את המתחם כשטח פתוח, ולא לבנות עליו כלל. המינהל ורמת השרון מתנגדים לתוכנית זו.

עימות נוסף הקשור למתחם זה יתחולל בקרוב בין כתלי בג"ץ. חברת הדלק דור אלון, שאינה חברה בפי גלילות, דורשת מהמדינה והמינהל לבטל על ההסכם שחתמה עם חברת פי גלילות, המאפשר לה להקים על המתחם 900 יחידות דיור ו-50 אלף מ"ר לתעסוקה, כתנאי להסכמתם לפנות את השטח.

התשלום שתקבל המדינה עבור המתחם הוא 31% מההפרש בין השווי של הייעוד החדש ושל הייעוד הישן. ערך ההטבה לחברת פי גלילות הוא מיליארד שקל ברוטו. מי שייהנה מהעיסקה יהיו בעלי חברות הדלק: יצחק תשובה, צדיק בינו, משפחת ליברמן, משפחת בן-שך, משפחת בורוביץ, משפחת לנדאו וקבוצת מרחב.

מדוע לפצות?

לטענת דור אלון, הפינוי התבצע ממילא בעקבות צו בית משפט, ולכן אין שום סיבה לפצות את חברות הדלק שחכרו את הקרקע למטרת הקמת מתקני דלק, ובתום השימוש עליהן להשיב את הקרקע למדינה.

טענה נוספת היא שעצם ההסכם עובר על חוק ההגבלים העסקיים, ולכן הוא פסול. הדיון בבית המשפט טרם החל בשל התמהמהות הפרקליטות במתן תשובתה.

דור אלון גם מתנגדת לכוונת פי גלילות להשכיר את השטח לחברת דן, עד להקמת הפרויקט הנד"לני, בטענה שהחברה תקבל מדן 130 מיליון שקל שאינה זכאית להם.

בתשובה לבג"ץ טען המינהל, שפסק הדין של ביהמ"ש המחוזי אינו עילה לביטול הסכם החכירה. כי הגדרת הקרקע כ"עירונית" משמעותה, שהקרקע אינה שבה למדינה בעת שינוי הייעוד, וכי פי גלילות רשאית לשנות את הייעוד אם תרצה בכך.