הפורמט הוא המלך

קינג וורלד, בעלת הזכויות של כמה מתוכניות הטלוויזיה המצליחות והמכניסות ביותר בעולם, מפיצה שיבוטים של תוכניותיה, כולם תפורים בדיוק לפי הדגם המנצח באחרונה התמזגה עם CBS בעיסקת ענק של החלפת מניות

בסוף יוני תחזור לטלוויזיה בארץ אחת התוכניות האהובות של שנות ה-70' - "תשע בריבוע", ששודרה בטלוויזיה הכללית מירושלים, לימים ערוץ 1. השעשועון שודר בהנחיית אורי זוהר, לימים הרב זוהר, והשתתפו בו מיטב אמני ושחקני ישראל.

הרבה שנים מאוחר יותר, עם עליית ערוץ 2 לאוויר, החליטו בערוץ 1 לתת פייט לשעשועוני הערוץ המסחרי, והחזירו את השעשועון המוכר בהנחיית אייל גפן, אלא שזה ירד לאחר זמן קצר.

עתה, כשנה לאחר עלייה מחודשת של המשחק בארה"ב, חוזרת התוכנית לאוויר גם כאן, בגירסה מעודכנת, אצל שידורי קשת בערוץ 2 ושמה "כוכבים בריבוע". את תפקיד אורי זוהר ממלא שי אביבי, ובריבוע המרכזי, הקבוע, יישב צביקה הדר.

התוכנית שמבוססת על פורמט אמריקני, שודרה לראשונה בארה"ב ב-1966, ורצה במשך 14 שנים רצופות, עד שנגמר חוזה ההפצה. לפני כ-7 שנים רכשה חברת קינג וורלד את זכויות ההפקה (עם קולומביה/טריסטאר) וההפצה של התוכנית, אולם רק בספטמבר 98' עלתה התוכנית לאוויר תחת השם "HOLLYWOOD SQUARES". בריבוע המרכזי, וכן כמפיקה, מככבת שחקנית הקולנוע וופי גולדברג.

מאז תחילת שידורה, נחשבת התוכנית להצלחה גדולה, והיא משודרת כל יום במשך חצי שעה בעשרות תחנות כבלים, ומגיעה ל-%90 ממשקי הבית המחוברים לכבלים בארה"ב. היא משיגה רייטינג משקי בית של %4 - שהוא הגבוה ביותר לתוכניות יומיות ברצועה קבועה, כשאחריה מדורגת "השופטת ג'ודי".

עבור המפיצים נרשמת חשיבות גדולה במיוחד בהשגת קהל צעיר יותר, הישג שהם מייחסים לגולדברג ולשלל כוכבי הוליווד שהיא מצליחה לגייס לשבת בריבועים שסביבה, ביניהם: רובין וויליאמס, בילי קריסטל, פראן דרשר, ארסיניו הול, ג'ניפר לאב-יואיט, רוזי או'דונל, ואפילו יועצו של אהוד ברק, ג'יימס קארוויל.

בהוליווד כמו בהוליווד, אין ארוחות חינם. הכוכבים אינם מגיעים רק בגלל קיסמה האישי של גולדברג, אלא כי התוכנית מספקת להם במת-פרומו לסרטים/הפקות/פרוייקטים שלהם, ומתחייבת גם להעביר בשמם תרומה של 1 מיליון דולר לפרוייקט הצדקה הקרוב ללבם.

גם בקשת לא מתייחסים לתוכנית כאל שעשועון בלבד, אלא כתוכנית בידור. "לקראת בניית לוח תוכניות הקיץ בחנו פורמטים של תוכניות שונות, וה'הוליווד סקוורס' לכד את עינינו", אומר משנה למנכ"ל קשת, אבי ניר. "זו תוכנית בידור לאנשים שאוהבים לשחק, שיש בה גם צד אינטליגנטי. יותר FUN ופחות מבנה דרמטי של תחרות. וגם אלמנטים בידוריים. גם החלק התחרותי אינו מבוסס על מזל, אלא על ידע כללי וטריוויה. היא אינה פוגעת באינטליגנציה, כמו תוכניות קיץ שהמוח לוקח בהן חופשה.

"הלכנו, כמו האמריקנים, עם ההברקה הגדולה בליהוק של וופי גולדברג, על שחקן אהוב וקומי שיושב באמצע ולוקח את הפוקוס אליו. אצלנו יהיו שני כוכבים שבאים ממקומות שונים - שי אביבי מ'החמישיה הקאמרית' והלייט-נייט, וצביקה הדר מהתוכנית הכי פופולרית בטלוויזיה" (שמש), אומר ניר.

בארה"ב משודרת התוכנית, כמו יתר השעשועונים, בשעות הפרה-פריים. בעוד שבשאר העולם, שכולו בעצם פרובינציה של הוליווד, משודרים השעשועונים בלב הפריים-טיים. כך זה בגרמניה, בלטביה, בדנמרק, במלזיה. והשיא, ללא ספק, שייך לתורכיה. שם משודר "גלגל המזל" בשידור חי, לאורך 3 שעות, והוא למעשה תוכנית אירוח/בידור ענקית, שכוללת להקות זמרים ונגנים, רקדניות בטן, ילדים מחוללים, ומנצח על כולם מנחה מוטרף, שהוא שילוב שלא-ייאמן בין דודו טופז, "לימור"-אורנה בנאי, וזוהיר בהלול.

"גלובס": למה זה קורה לנו?

ניר: "זה קשור להתפתחות אבולוציונית של הטלוויזיה. גם בארה"ב התוכניות האלה שודרו פעם בפריים, אבל אחרי 15-10 שנים הן עוברות לשיבוצים אחרים. זה קשור בשינויים בטעמם של הצופים. מה שמאפיין מדינות אירופיות, אפילו באנגליה, שתוכניות בידור נמצאות בפריים. רק ארה"ב יוצאת מהכלל, והפריים כולל חומר דוקומנטרי, סיטקומים ודרמות".

הפורמט של ה"הוליווד סקוורס" משווק בכל העולם, ומשודר עד היום ב-38 מדינות. הוא מצטרף ל-2 פורמטים סופר-מצליחים אחרים של קינג וורלד - "גלגל המזל" שמשודרת זו העונה ה-16 בכל ארה"ב, מדורגת ראשונה בתוכניות בסינדיקציה, ומגיעה ל-60 מדינות. התוכנית הכניסה ב-98' לבדה 1.6 מיליארד דולר. הפורמט הנוסף הוא "!JEOPARDY" ("מלך הטריוויה" בגירסתו העברית), שמשודר כבר 15 עונות, מגיע ל-57 מדינות, והכניס 1.2 מיליארד דולר.

עם עליית "כוכבים בריבוע" בארץ נצטרף להונגריה, ונהיה 2 המדינות היחידות, מחוץ לארה"ב, בהן משודרות בו-זמנית 3 תוכניות הדגל של קינג וורלד. בקינג וורלד, חברה שרוב מנהליה יהודים, מייחסים את התופעה הייחודית לגניוס היהודי (וההונגרי). אם כי לנו מותר לייחס זאת גם לתשוקה הישראלית לזכות בפרסים.

אחד מסודות ההצלחה של התוכניות היא השמירה הקפדנית של אנשי קינג וורלד על 'הפורמט'. לכל הפקה חדשה של התוכניות מצורף "התנ"ך של התוכנית", שמפרט בדקדקנות כל פרט ופרט - החל בסוגי השאלות, בחירת המנחים, תפאורה, תאורה ועד שיטות ייחודיות לפרומו ופרסום.

האמריקנים, כדרכם, לא משאירים שום דבר לאלתור. הם מאשרים כל פרט בתוכנית לפני שהיא עולה לאוויר, וחייבים לראות כל סטייה מ"התנ"ך" ומהפורמט. (הערוץ התורכי ביקש וקיבל אישור מיוחד להתרחב ל-3 שעות ולהוסיף אורחים לאולפן).

אבל לא רק זה. בכל שנה נערכת סדנה מרוכזת למפיקי ומנחי התוכניות מכל העולם, ששומעים הרצאות ועצות, חולקים חוויות, במיטב שיטת ה"שרינג" (שיתוף) האמריקנית, ומגבשים את "רוח היחידה".

בסדנה שנערכה בשבוע שעבר בצמוד ליריד התוכניות מיפ בקאן, הציגו המשתתפים קליפים מתוך התוכניות שהפיקו, קיבלו כ"פרסים" שטרות של 50 ו-100 דולר עם דיוקנותיהם של מנהלי החברה, זכו בחולצות ובכובעים, והתחרו ביניהם במספר קטגוריות. ("גלגל המזל" התורכי גרף את רוב הפרסים).

אבל המנצח הגדול באמת היה הפורמט האמריקני. כל התוכניות בכל השפות נראו דומות להפליא, לעתים נדמה היה שכולם מדברים באותה שפה. הגלגל אותו גלגל, האולפן צבעוני ורועש, לוח השאלות ב"ג'פרדי" זהה, וגם המתחרים נראים דומים. האריזה שונה, אבל הפורמט, הפורמט.

כך, המנחה התורכי יכול בקלות לעבוד בערוץ 2 בלי שנרגיש, שלא לדבר על נערת הגלגל הגרמניה, סוניה, שהדהימה את המשתתפים מישראל בידע מאתגר בעברית (תודה, מה נשמע, מיץ מנגו), והוזמנה לעשות עלייה.

בארץ משודרות לא מעט תוכניות או פורמטים של קינג וורלד, שמיוצגת על-ידי מיכה שגריר, בעלי תפוז תקשורת. "גלגל המזל" משודר מאז עליית ערוץ 2 אצל קשת, ועתה רכשה קשת זכויות ל-26 תוכניות של "הוליווד סקוורס". "ג'פרדי!" ("מלך הטריוויה") נרכש על-ידי איי.סי.פי עבור ערוץ 3, ועומד כעת בפני סיום החוזה הקיים. תוכנית האירוח של אופרה ווינפרי משודרת מתחילת החודש בערוץ המזה"ת. שם, ככל הנראה, תשודר גם תוכנית האירוח של רוזאן. עוד מתנהל מו"מ על מכירת התוכנית "מצלמה נסתרת", וסדרה על הצלת חיות ("אנימל רסקיו").

מחירי התוכניות משתנים לפי היקף הצפייה. בישראל משולמים דמי רשיון לשימוש בפורמט של 1,500-1,000 דולר לכל פרק בתוכנית. עבור שידור עונה של "אופרה" שולמו 800 אלף דולר. "ישראל היא לא המדינה שמביאה הכי הרבה הכנסה", אומרים בקינג וורלד, "אבל היא מעניינת".

- נשיא קינג וורלד אינטרנשיונל, פרד כהן, מה הסוד של הפורמט?

כהן: "אלה תוכניות שיכולות להיות משודרות בכל העולם, ואנשים בכל בעולם יכולים ליהנות מהן. המשחקים לא קלים מדי ולא קשים מדי, והם מופקים טוב, בקצב מהיר ובצורה מקצועית. אם זה יהיה יותר מדי קל - אנשים לא ירצו לצפות, ואם זה יותר מדי קשה - אנשים מתייאשים, ושוב לא צופים".

- עד כמה אתם שולטים בשימוש בפורמט?

-"תוכנית לא עולה לאוויר לפני שאישרנו את ההפקה, הכל חייב להיות לפי הפורמט. קרה כבר שתחנה לקחה את הפורמט ושינתה אותו - וגרמנו להם לשנות בחזרה. תורכיה היא מקרה מיוחד, בגלל תחרות קשה בין הערוצים, אישרנו להם לשנות לחודש ימים".

- מצאת הבדלים בין מדינות?

- "באירופה המפיקים שמים יותר דגש על הפקה מקומית בשפה שלהם, כי זה מה שמביא להם רייטינג גבוה. במזרח הרחוק תחנות הטלוויזיה קטנות יותר ויש להן קושי להפיק. לעומתם, השוק במזרח אירופה הפך בשנים האחרונות לשוק חזק מאוד ברכישות ובהפקות".

משפחת קינג נכנסה לעסקי הטלוויזיה בדור הקודם, כאשר אב המשפחה עסק בהפצת תוכניות טלוויזיה בשנות ה-70'. את הפריצה הגדולה עשו האחים (מייקל, רוג'ר, ריצ'י, בוב, דיאנה וקארן), כשרכשו בשנת 82' את זכויות ההפצה של "גלגל המזל" תמורת פחות מ-100 אלף דולר, והחלו להפיצן מתחנה לתחנה. לאחר כשנתיים רכשו גם את הזכויות של "ג'פרדי!", תמורת סכום דומה.

17 שנים מאוחר יותר, בתחילת חודש זה (אפריל 99'), רכשה רשת הטלוויזיה CBS את קינג וורלד תמורת 2.5 מיליארד דולר. העיסקה, שמוגדרת כמיזוג, נעשית בהחלפת מניות, לפיה תמורת כל מניה של קינג וורלד יקבלו מחזיקי המניות 0.81 מניה של סי.בי.אס. החברה היא ציבורית, ולאחים קינג %18 מהמניות.

היום קינג וורלד מפיקה, בעלת הזכויות והמפיצה העולמית של שעשועונים, תוכניות אירוח, סדרות טבע, דרמות, ומגזיני חדשות. ביניהם, כאמור, שלושת השעשועונים הפופולריים בעולם; תוכניות האירוח של אופרה וינפרי ושל רוזאן באר, כשבתכנון תוכנית אירוח נוספת עם השחקן מרטין שורט, שתעלה בארה"ב בסתיו 99'; תוכנית "מצלמה נסתרת"; מגזין החדשות "INSIDE EDITION" (מהדורה פנימית) ותוכניות אחרות.

נשיא CBS קורפ., מל קארמזין, אמר כי העיסקה היא הזדמנות עבור סי.בי.אס, לחזק את חטיבת הסינדיקציה וההפצה של הרשת. רוג'ר קינג אמר, בצניעות, כי במהלך השנים האחרונות הוצעו לחברה הרבה אופציות אסטרטגיות, "אבל המיזוג הנוכחי עם סי.בי.אס היה האטרקטיבי ביותר"