חברות אפריקה-ישראל ומנרב במו"מ למכירת 26 קומות בשטח 46 אלף מ"ר בקרית הממשלה

הקומות מושכרות לממשלה ב-14 דולר למ"ר ל-25 שנה; דורשות מחיר המשקף רווח של 100 מ' ש'

חברות אפריקה-ישראל ומנרב מנהלות מו"מ למכירת 26 קומות משרדים, בשטח של 46 אלף מ"ר, במגדל קרית הממשלה בת"א. המו"מ מתנהל במקביל עם נציגים של חברות הביטוח מגדל וכלל ביטוח, עם חברת גמול ועם אחת או יותר מקרנות הפנסיה החדשות.

אפריקה-ישראל ומנרב דורשות מחיר שישאיר בידן רווח של 120-100 מיליון שקל, שהם 27-22 מיליון דולר. ההשקעה הכוללת מוערכת ב-80 מיליון דולר. אפשרות נוספת הנבדקת עתה היא, שמנרב, בעלת 50% בפרויקט, תרכוש את חלקה של אפריקה-ישראל ב-26 קומות המשרדים, במחיר הנאמד ב-50 מיליון דולר.

סמנכ"ל אפריקה-ישראל, מרדכי לייבוביץ, מרכז את המו"מ של העיסקה עם שתי החברות. יודגש, כי טרם התקבלה החלטה סופית אם למכור את קומות המשרדים, ואם כן למי. העיסקה המתוכננת איננה כוללת שלושה מרכיבים נוספים בבניין - 11 קומות משרדים נוספות, חניון של 1,300 מקומות חניה וקומה מסחרית בת 2,500 מ"ר. חלקים אלו במגדל, ששוויים מוערך בעשרות מיליוני דולרים, יישארו גם בעתיד בידי אפריקה-ישראל ומנרב.

העיסקה למכירת קומות הממשלה תהיה עיסקת תשואה. מינהל הדיור הממשלתי שכר לפני כשנתיים משתי החברות את 26 הקומות בכ-14 דולר למ"ר לחודש, צמוד למדד, בחוזה ל-25 שנה. על-פי הערכה, מדובר על עיסקת תשואה שתנוע בין 9.5%-8.5%.

אחת הבעיות העשויות להפחית את המחיר שישלמו מגדל, כלל ביטוח או גמול היא, שבחוזה בין היזמים לבין הממשלה יש לממשלה אופציה לרכוש את הנכס החל מעוד 5 שנים, לאחר תחילת השימוש בו. החוזה קובע נוסחה מוסכמת הקובעת את מחירי הנכס. במקרה שחברת ביטוח או גמול ירכשו את הקומות, הן ירכשו אותן יחד עם החוזה, הנותן לממשלה אופציה כאמור לרכוש מהן את הקומות בעוד 5 שנים.

מחיר מכירה מבוססת בנוסחה על מחיר השוק, אולם המחיר שדורשות אפריקה ישראל ומנרב נראה כרגע כגבוה ממחיר השוק. מצב זה עשוי לסבך כל עיסקה עתידית בפרויקט.

מגדל קרית הממשלה הוא פרויקט המשרדים הגדול ביותר הנבנה כיום בת"א. יהיו בו 37 קומות משרדים בשטח של 68 אלף מ"ר, מזה כאמור 26 קומות יושכרו לממשלה ו-11 קומות יושכרו ליזמים בשוק הפרטי, בדמי שכירות הנאמדים בין 17-14 דולר למ"ר. המגדל נבנה בדרך פ"ת פינת רחוב קפלן בת"א. הבנייה בשלב מתקדם, והשלמתה צפויה לקראת סוף 2004. החברות הקבלניות הן דניה-סיבוס מצד אפריקה-ישראל, ומנרב הנדסה מטעם מנרב.

מקורות בכירים באפריקה-ישראל ומנרב אישרו היום ל"גלובס" את פרטי הידיעה כאמור לעיל.