בינו הפתיע: הבינלאומי רוכש השליטה בבנק אינווסטק תמורת 400 מיליון שקל

בתום מו"מ של יומיים, הצליח צדיק בינו לעקוף את לאומי ולסכם על הרכישה מידי אינווסטק העולמית לפי הונו העצמי של הבנק

הבנק הבינלאומי הודיע היום על רכישת השליטה (80.28%) בבנק אינווסטק. השליטה נרכשה במחיר המשקף את הונו העצמי של הבנק, שהגיע בסוף הרבעון הראשון ל-498.9 מיליון שקל.

המחיר הסופי של העיסקה טרם נמסר, אולם ככל הנראה ישלם הבנק הבינלאומי כ-400 מיליון שקל. נראה, שבינו הסכים למחיר זה מתוך ידיעה שבנק המזרחי מתעניין אף הוא ברכישת אינווסטק.

העיסקה בוצעה בתום מו"מ מהיר, שהחל שלשום (ג') בשיחות טלפוניות בין בעל השליטה בבנק הבינלאומי, צדיק בינו, לבין הנהלת קבוצת אינווסטק בלונדון. בכך עקף בינו את בנק לאומי, שניהל בחודשים האחרונים מגעים על עיסקה דומה.

נציג אינווסטק, אלן טפנק, הבטיח לעובדים, שבמקרה של פרישה בעקבות המכירה - תקדים הנהלת אינווסטק את מועד מימוש האופציות שניתנו לעובדים באוגוסט אשתקד.

מדובר באופציות הניתנות להמרה למניות חברת-האם הרשומה למסחר בלונדון. העובדים קיבלו 364.5 אלף אופציות במחיר מימוש של 7.7 ליש"ט למניה. כיום נסחרת המניה ב-10.40 ליש"ט, כך שכל אופציה מגלמת הטבה של 22 שקל.

מועד המימוש הראשון של האופציות הוא ינואר 2006, אולם לפי הבטחת טפנק יקבלו העובדים הפורשים את האפשרות לממשן מיידית. מימוש מיידי של האופציות בתנאי השוק הנוכחיים מבטיח רווח של 8 מיליון שקל לכלל עובדי הבנק או 40 אלף שקל בממוצע לעובד.

מנכ"ל הבנק, יונתן עירוני, קיבל בנובמבר אשתקד מצנח זהב המבטיח לו 12 משכורות חודשיות אם יפרוש מהבנק. שכרו של עירוני הסתכם בשנת 2003 ב-2.5 מיליון שקל, שכר גבוה יחסית לגודלו של הבנק.

בנק לאומי מסר היום: "אנו סבורים שהסירוב של הממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, לרכישת בנק אינווסטק ע"י בנק לאומי לא היה מוצדק ואנו רואים בכך אפליה של לאומי". לאומי הוסיף, כי הוא ימשיך לגדול באמצעות החטיבה לבנקאות פרטית, במקום רכישת בנק אינווסטק.

גורמים בכירים בהנהלת בנק המזרחי, שביקש אף הוא להתמודד על רכישת אינווסטק, הדגישו היום, כי הבנק לא פתח בכל מגעים מכל סוג שהוא עם אינווסטק. הצעד היחיד שנעשה היה בדיקה עקרונית עם שטרום, שנתן אור ירוק לעיסקה. בבנק המזרחי המתינו לסיום המגעים עם לאומי, וציפו להפחתה במחיר הגבוה שדרשה קבוצת אינווסטק.

(ראו הרחבה בעמ' 3 וב"שוק ההון", עמ' 1).