לקראת פדיון הגלבועים: אי.בי.אי ופאי סטרקצ'ר מציעים להחליף האג"ח בתעודת הסל הדס

ביולי תפדה סדרה 6542 בהיקף של 2.4 מיליארד שקל ; בשנה וחצי האחרונות נפדו גלבועים בכ-14 מיליארקד שקל. בבורסה תישאר רק סדרה 6551 בהיקף של 400 מיליון שקל בלבד

ביולי הקרוב צפויה להפדות הסדרה הלפני אחרונה של האג"ח הממשלתית מסוג גלבוע (אג"ח הצמודה לדולר) - הגלבוע 6542 , בהיקף של 2.4 מיליארד שקל. זו למעשה הסדרה האחרונה שנפדית בתקופה הקרובה, כשלאחריה תישאר בשוק סדרה אחת בלבד, הגלבוע 6551 , שפדיונה הסופי יהיה בינואר 2010.

הגלבוע 6542 הוא הרביעי שנפדה בשנה וחצי האחרונות. בשנה שעברה נפדו שתי סדרות, סדרה 6540 בהיקף של 5 מיליארד שקל בספטמבר, וסדרה 6539 בהיקף 3.6 מיליארד שקל במארס. בינואר השנה נפדתה סדרה 6541, בהיקף של 3 מיליארד שקל. בסה"כ מגיע היקף הסדרות שנפדו בשנה וחצי האחרונות (כולל זו שתפדה ביולי) לכ-14 מיליארד שקל, כלאחר מכן תישאר למשקיעים סידרה בודדת בהיקף מזערי של פחות מחצי מיליארד שקל.

כפי שהיו בפדיונות קודמים של סדרות הגלבוע, גם בפדיון הנוכחי צפוי להרשם בשוק ההון גל של הנפקות מכשירים צמודי דולר, במטרה להענות על הביקושים הגבוהים שצפוים בעקבות העלמות הסדרה. הראשונים שמתחילים את הגל הם פועלים-אי.בי.אי ופאי סטרקצ'ר, מנפיקי ההדס. כזכור, ההדס הונפקה לראשונה בספטמבר אשתקד, סמוך לפדיון הגלבוע 6540. בתחילת השנה, סמוך לפדיון סדרה 6541, ביצעו המנפיקים הנפקה נוספת של ההדס.

גם לקראת הפדיון הקרוב, ממהרים בפועלים-אי.בי.אי ופאי לתת מענה. החברות הודיעו היום כי הן מציעות למחזיקי הסידרה להמיר את האיגרות שבידיהם, לפני הפדיון, בתעודות ההדס עד סכום של 250 מיליון שקל, כפי שעשו גם בינואר.

כדי להגביר את הפיתוי של המשקיעים להענות להצעה,הודיעו המנפיקים כי דירוג ההדס, שעומד כיום על AA פלוס, צפוי לעלות בשבועות הקרובים בדרגה אחת, ל-AAA (הדירוג הגבוה ביותר). זאת, לאחר שבחברה הוחלט להפקיד את תמורת ההנפקה בפקדונות דולריים בבנקים זרים שדירוגם גבוה מזה של הבנקים המקומיים.

כיום נסחרות בשוק תעודות סל של ההדס בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, כשבמחסני המנפיקים שוכבות תעודות נוספות בהיקף של כ-340 מיליון שקל.

לאור נסיון העבר, ניתן להניח שבימים הקרובים יצאו גופים נוספים בשוק ההון בהנפקות של מכשירים צמודי דולר נוספים על מנת לענו תעל הביקוש למכשירים אלו לאור פדיון הגלבועים. בעבר בלטו בהנפקות מסוג זה גופי השקעות כגון אקסלנס, כלל פיננסים, פסגות אופק (תאלי דולר), לאומי ושות' (גלובל פיננס) ועוד. סביר להניח שגם הפעם יציעו גופים אלה או אחרים מכשירים דולריים נוספים, תוך ניצול חלון ההזדמנויות החד פעמי להנפקות מסוג זה.