בלוקבאסטר תשלם לוויאקום דיבידנד מיוחד בסך 738 מיליון דולר - לפני עסקת פיצולה

המטרה היא לשכנע בעלי מניות של ויאקום להמיר את מניותיהם למניות של בלוקבאסטר

ענקית המדיה והבידור חברת ויאקום הודיעה ביום ו' שהיא עומדת לקבל 738 מיליון דולר במזומנים מחברת בלוקבאסטר, רשת השכרות סרטי ווידאו ו- DVD, במסגרת עסקה מסובכת של פיצול (SPIN OFF), שבה בלוקבאסטר תיפרד מוויאקום.

בלוקבאסטר תיטול הלוואה של יותר מ-905 מיליון דולר כדי לשלם דיבידנד מיוחד במזומן של 5 דולר עבור כל מניה שלה. מסכום זה, תקבל וויאקום, המחזיקה ב-82% מבלוקבאסטר, 738 מיליון דולר. המטרה היא לאפשר לבעלי המניות של ויאקום להחליף את מניותיהם במספר שעדיין לא הוחלט עליו של מניות בלוקבאסטר, על פי מחיר שיהיה אטרקטיבי דיו ביום העסקה כדי שבעלי המניות יסכימו לבצעה.

העסקה, האמורה להסתיים בסוף השנה, תאפשר סוף סוף לוויאקום להשיל מעליה את נטל בלוקבאסטר, שעסקיה סובלים בשנים האחרונות מתחרות מצד חברות כגון נטפליקס (NETFLIX) וטכנולוגיות חדישות כדוגמת ווידאו על פי בקשה (VIDEO ON DEMAND), המספקות סרטים ישירות לבית.

סמנר רדסטון, מנכ"ל ויו"ר ויאקום, מגדיר את הפיצול כ"רכישה בחזרה של מספר גדול של מניות ויאקום", מאחר שהחברה מתכוונת להקטין בצורה דרסטית את כמות מניותיה הנסחרות בשוק. אנליסטים אומרים שעסקה מסובכת זו תאפשר לוויאקום להימנע מתשלום מס בגין מכירה אופיינית של מניות, ובד בבד להמריץ את צמיחתה.

"לאחר הפרדת בלוקבסטר, תקדיש ויאקום את כל זמנה ומשאביה להרחבת עסקי הליבה שלה, במיוחד בתחום מנועי יצירת תכנים, שאנו מאמינים שיסייעו רבות לפעילות החברה בעתיד", אמר רדסטון.

למרות שבלוקבאסטר היתה אחראית לכ-10% מרווחי ויאקום, אנליסטים אמרו ביום ו' שהחברה לא התאימה לוויאקום, המחזיקה בנכסים כדוגמת חברות MTV, סרטי פרמאונט ורשת CBS.

תוספת של 738 מיליון דולר במזומנים למאזן של ויאקום תעניק לה גמישות פיננסית, אומרים אנליסטים, ותגדיל את אפשרויותיה לחפש תוכניות השקעה אגרסיביות יותר. "נראה לי שהם ירכשו בקרוב חברה למשחקי וידאו", אמר מייקל פכטר, אנליסט בוודבוש מורגן סקיוריטיז בלוס אנג'לס.

היתרונות מהעסקה עבור בלוקבאסטר פחות ברורים. "אנו סבורים שבכך שנהפוך לחברה עצמאית נפרדת, נוכל טוב יותר לבחון אסטרטגיות שונות בענף השיווק והמכירות", אמר ג'ון אנטיוכו, יו"ר ומנכ"ל בלוקבאסטר.

אולם סיכויי ההצלחה של רשת ספריות הווידאו קלושים למדי. בלוקבאסטר, הפועלת מדלאס שבטקסס, הפסידה 3.6 מיליארד דולר מאז 1997, כולל 1.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי בגין מחיקת ערך נכסיה לקראת ההיפרדות מוויאקום. בה בעת, היא חשופה לתחרות עזה מבתי כלבו זולים, כגון וול מארט, המוכרים קלטות DVD במחירים זולים, וכן מצד חברות כגון נטפליקס, המספקת סרטי וידאו לפי דרישה ישירות לטלוויזיה הביתית.