השגריר של אמדוקס

בועז דותן (61) היה האיש שהקים את ענקית הבילינג אמדוקס ועמד בראשה עד קרוב להנפקה הראשונה של החברה בבורסה של ניו יורק. בעבר נחשב דותן לגורו של אמדוקס ולעמוד התווך שלה. הוא היה שותף לייסוד החברה ב-82' וכיהן בה כנשיא ומנכ"ל עד 95'. במהלך התקופה הוא מונה ליו"ר מועצת המנהלים ושימש בתפקיד זה עד ספטמבר 97'. לאחר מינויו של ברוס אנדרסון, נציג וולש-קרסון-אנדרסון-וסטו ליו"ר אמדוקס, שימש דותן סגן יו"ר. הוא כיהן בתפקיד זה עד לפרישתו מאמדוקס בתחילת 99'.

דותן עסק במערכות תוכנה במשך 30 שנה. לפני שהצטרף לאמדוקס הוא עבד בבזק כמנהל חטיבת מערכות המידע. יש לו תואר שני במדעים, במתמטיקה ובסטטיסטיקה מאוניברסיטת תל-אביב.

בעת שעמד בראש אמדוקס נחשב דותן למנהל אקסטרה-דומיננטי, ריכוזי ואוטוקרטי. בענף אומרים שהיה כמעט בלתי אפשרי להביע דעה הנוגדת את דעתו. שיטות הניהול של דותן ממשיכות עד היום להשפיע במידה מסויימת על אמדוקס, שמנוהלת באופן מאוד ריכוזי.

זאת ועוד, בענף התקשורת אומרים שדותן היה האיש מאחורי תכנון המס המבריק של אמדוקס. עד היום מקבלים מנהלי אמדוקס ועובדיה אופציות ושאר מכשירי תגמול מבוססי הון באמצעות קרן Toes-Corporation.

מאחר שקרן טואס היא קרן אוף-שור (הרשומה במקלט מס), ומאחר שאמדוקס עצמה רשומה במקלט מס (איי התעלה), לא נדרשים בעלי האופציות לשלם מס בעת המימוש ובעת מכירת המניות (כשמכירת מניות מתבצעת באמצעות קרן, התמורה חייבת במס רק אם החברה שאת מניותיה מוכרים נחשבת לתושבת ישראל, ואם הקרן נחשבת לתושבת ישראל. מאחר שהקרן לא נחשבת לתושבת ישראל וכך גם החברה, האופציות והמניות פטורות ממס).

הרקע לעזיבתו של דותן את אמדוקס היה מאבק מר וחסר פשרות בינו לבין שמואל מיתר, מי שהיה יד ימינו של מוריס קהאן, בעל המניות העיקרי בחברות האחיות עורק ואמדוקס. מקורבים לחברה אומרים, כי דותן היה האיש שהוביל את כיווני ההתפתחות של אמדוקס. לדבריהם, מיתר לא ממש הבין מה הם עושים שם, בעיקר משום שהוא מעולם לא הבין בטכנולוגיה, אבל הוא לא התערב.

ואז, יום אחד, נשמעה בקומת ההנהלה של אמדוקס טריקת דלת מהדהדת, ודותן עזב בסערה את החברה. רק מעטים מאוד באמדוקס יודעים מה היה הרקע לטריקת הדלת ההיא והם שומרים את שתיקה טוטאלית. גורמים בענף מעריכים שלדותן פשוט נמאס מהוויכוחים הבלתי פוסקים עם הדירקטוריון, כלומר עם מיתר.

המאבק על עתידה של אמדוקס לא היה הסכסוך הראשון בין דותן לבין מיתר וקהאן. סכסוך קודם ביניהם קיבל ביטוי בתשקיף החברה שפורסם לפני ההנפקה. בתשקיף מצוין, כי "בין בעלי המניות באמדוקס אינטרנשיונל (שהחזיקה לפני ההנפקה בכ-25.8% מאמדוקס בע"מ - החברה הנסחרת) ובין בעלי מניות המיעוט, המחזיקים בכ-18.71% מהחברה, נוצר סכסוך על רקע זכויותיהם של בעלי המיעוט".

ככל הנראה, הסכסוך נוצר על רקע דרישתם של מנהלי אמדוקס (בעלי זכויות המיעוט) להגדיל את אחזקתם באמדוקס בע"מ (על ידי קבלת אחוזים נוספים באמדוקס אינטרנשיונל). הסכסוך היה על אחוזים בודדים ובסופו של דבר הגיעו הצדדים לפשרה. בתשקיף שפורסם לאחר מכן, הסכסוך לא מוזכר. גורמים בענף אומרים, כי מבין כל מנהלי אמדוקס, דותן החזיק בכמות מניות הגדולה במידה ניכרת מכמות המניות שהחזיקו המנהלים האחרים בחברה. *