לבייב בראיון לרגל 70 שנה לאפריקה ישראל: "היעד הבא שלנו - שווי של 5 מיליארד ד' תוך 3 שנים"

היו"ר והבעלים של החברה: "אני אף פעם לא שבע רצון. אחרת, הייתי צריך למכור את המניות, לקחת יאכטה ולנפוש"

אני מקווה שאני לא הולך להבהיל כאן את המנהלים שלי, אבל לאחר שהגענו לשווי של כמיליארד דולר, היעד הבא שלנו הוא להגיע עם אפריקה ישראל לשווי של 5 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים", כך ציין היום יו"ר חברת אפריקה ישראל ובעליה, לב לבייב, במסיבת העיתונאים שזו ערכה במסגרת חגיגות 70 שנה להקמת החברה.

"התוצאות של אפריקה ישראל בשבע השנים האחרונות מדברות בעד עצמן, וזאת במהלך שנים לא פשוטות למשק הישראלי", הוסיף לבייב. "קיבלתי לידי לפני שבע שנים חברה שעיקר אחזקותיה היו בנדל"ן מקומי ושהרוויחה כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. היום, אנחנו חברה רב לאומית עם רווחים גבוהים בהרבה, לאחר שחלפנו כמעט את כל השדרה הניהולית בחברה והעמדנו צוות שיכל להפוך את החברה למה שהיא היום. אני סבור שהכל מתחיל מלמעלה - בדרך ההתנהגות של הבעלים ובדרך ההתנהלות הציבורית של אפריקה ישראל במשך שנות פעילותה. למרות זאת, אני אף פעם לא שבע רצון, שכן לו הייתי שבע רצון, הייתי צריך למכור את המניות, לקחת יאכטה ולנפוש.

"יש לנו עוד כמה נקודות שאנחנו צריכים לעבוד עליהן, בין היתר הערוץ הרוסי, שעדיין מפסיד כסף, אך להערכתי יגיע לאיזון כבר בסוף השנה הנוכחית, כביש חוצה ישראל, שעדיין לא הפיק מעצמו את המקסימום וגם חטיבת האופנה שלנו יכולה להערכתי להשיג תוצאות טובות יותר".

בינתיים עושה אפריקה ישראל את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב: החברה הודיעה היום על מספר השקעות חדשות בנדל"ן שתבצע במהלך החודשים הקרובים. פיני כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל, ציין היום כי החברה נכנסת לראשונה למיאמי שבארה"ב, במטרה להקים בניני מגורים, שטחי מסר וחניונים. אפריקה רכשה 14 מגרשים בדאון טאון מיאמי מבנק UBS, והיא מתכוונת לרכוש 11 מגרשים נוספים כנגד השקעה בהיקף של 90 מיליון דולר. בסך הכל מדובר במגרשים המשתרעים על פני 50 דונם ואשר ניתן לבנות עליהם כ-550 מ"ר. בעלות הבניה הקיימת (3000 דולר למטר מרובע), המשמעות של מספרים אלו היא מכירות בהיקף כולל של 1.5 מיליארד דולר. תחילת הבנייה מיועדת לתחילת שנת 2005.

"בכל פעם שפעלנו באזור חדש, תמיד פעלנו בזהירות. תמיד רכשנו מגרש אחד או שניים, ועליו בנינו, מכרנו והתקדמנו הלאה", אמר כהן. "אך הפעם החלטנו להתקדם בצורה מהירה יותר, ורכשנו מספר מגרשים בבת אחת, עליהם יוקמו מספר פרויקטים. זאת, מכיוון שזיהינו הזדמנות".

הזדמנות נוספת זוהתה בפרויקט המיועד לשימור במנהטן, ניו-יורק (פרוייקט הריבר לופט), אותו מתכננת אפריקה ישראל לאג"ח. החברה קיבלה לפרויקט דירוג של AA1 מחברת מדרוג (השווה לדירוג של AA ) וכנגדו מתכוונת לגייס כ-100 מיליון שקל. "מדובר בפרויקט שכולם, גם חברות ותיקות מאיתנו, פחדו להיכנס אליו, מכיוון שהוא מיועד לשימור", ציין לבייב היום. "אבל אנחנו החלטנו שזה אתגר לא רע. הפרויקט כולל שימור של בניין בן שש קומות ובניית בניין חדש יחסית, בן 13 קומות, כך שבסך הכל נבנות 68

דירות יוקרה על גדות נהר ההדסון. מרבית הדירות בבניינים כבר נמכרו, ועל דייריהן נמנים בין היתר השחקנית מריל סטריפ ומסעדת נובו, בבעלות השחקן רוברט דה נירו. בנוסף לשטח הבנוי, המשתרע על פני 20 אלף מ"ר, כולל הפרויקט 750 מ"ר של שטחי מסחר ו-92 מקומות חנייה".

"מרבית הדירות בפרויקטים אלו כבר נמכרו, ובתחילת שנת 2005 תושלם מכירת הדירות שעוד נותרו", אומר כהן, "כך שהיקף המכירות מפרויקט זה יעמוד על 140-145 מיליון דולר".

*** [ הרחבה במהדורה המודפסת ] הראיון המלא מתפרסם במוסף "שוק ההון" במהדורה המודפסת של "גלובס"