נדחתה תביעת האורתודוכסים - הוסר מכשול לפרויקט בכ-50 מיליון דולר בנצרת

אפריקה-ישראל וקבוצת טאנוס יבנו 220 וילות, ולאחר מכן גם מרכז מסחרי ובנייני משרדים

הוסר המכשול האחרון לתחילת בנייתו של פרויקט המגורים, המסחר והמשרדים הגדול "ארמון ההגמון" בנצרת. בית המשפט המחוזי בנצרת דחה בשבוע שעבר על הסף תביעה שהגישו מועצת העדה האורתודוכסית בנצרת ושלושה מחבריה בעניין הפרויקט. עתה ניתן יהיה, ככל הנראה, להתחיל בבנייה, לאחר עיכובים של שנים.

ארמון ההגמון נמצאת בבעלות בחלקים שווים של אפריקה-ישראל ושל בדיע וסובחי טאנוס ואחמד עפיפי. היזמים יבנו, בשלב ראשון, 220 וילות, חציין בתחום נצרת הערבית וחלקן בתחום נצרת עלית. תמורת המכירות מוערכת ב-50-45 מיליון דולר. בשלב שני, עם שיפור מצב השוק, יבנו היזמים בנייני מסחר ומשרדים.

אפריקה-ישראל ושותפיה רכשו את הקרקע מהפטריארך והפטריארכיה האורתודוכסית של ירושלים ב-1995, ועל החוזה חתמו יו"ר אפריקה, משה זנבר, והמנכ"ל שלמה גרופמן. הבנייה לא החלה עד היום. אחת הסיבות היתה תביעה שהגישו 7 מתושבי נצרת, שטענו כי הקרקע היא בבעלות בני העדה, ולא בידי הפטריארך והפטריארכיה. בדצמבר אשתקד דחה השופט המחוזי ממן את התביעה.

במקביל, הגישו מועצת העדה האורתודוכסית ושלושה מחבריה תביעה דומה נגד מוסדות הכנסייה ונגד היזמים. הנתבעים, שיוצגו בידי עו"ד מירה בורשטיין, דרשו מחיקה על הסף, בטענה שתביעה זו זהה, למעשה, לתביעה שהגישו חברי העדה, וכבר נדחתה.

השופטת גבריאלה (דה ליאו) לוי קיבלה טיעונים אלו. היא קבעה, כי נימוקי שתי התביעות אמנם אינם זהים, אך הסעד העיקרי שהתבקש - זהה. עוד קבעה, כי מועצת העדה ידעה במשך 7 שנים על התביעה השנייה, אך לא ביקשו להצטרף אליה. לדבריה, עם תום שמיעת הראיות בתיק האחר, הסתבר כנראה למועצת העדה וחבריה שהתובעים האחרים לא יצליחו בתביעתם, ולכן הגישו תביעה שנייה בדיוק על אותם נושאים, וניסו מזלם בשנית".

בנוסף, פסקה השופטת לוי כי השופט ממן נדרש בפסק דינו בדיוק לשאלה שהועלתה בתביעת מועצת העדה. לדבריה, "יהיה זה בלתי צודק בעליל ושימוש לרעה בהליכי בית משפט, אם נאפשר היום לתובעים להעלות לדיון בדיוק אותן סוגיות שנדונו אחת לאחת ובהרחבה רבה על-ידי השופט ממן. אך התובעים טענו שמדובר באותן שאלות".

הדרך היחידה לנסות ולעכב את הפרויקט היא, לכאורה, לנסות ולהגיש ערעור לבית המשפט העליון.