חיה"א ייפרד מהמטוס הישראלי הראשון - הערבה

חיל האוויר יפרד בעתיד הקרוב מהמטוס הראשון מתוצרת ישראל - הערבה, מתוצרת התעשיה האווירית. בעתיד הקרוב יפרוש מטיסה בחיל האוויר גם מטוס הווסטוינד (שחף), אף הוא מתוצרת התעשיה האווירית.

מטוסי הערבה טסו בחיל האוויר החל משנות ה-80' ושימשו למגוון משימות תובלה ולוחמה אלקטרונית. אתמול נערך מטס של המטוס.

מטוס הערבה פותח בשנות ה-60' כמטוס תובלה קל להמראה ונחיתה קצרה (STOL), ועל מסלולים משובשים. אב הטיפוס של הערבה טס לראשונה בשנת 1969, ובמהלך מלחמת יום כיפור שימש המטוס, שהיה עדיין בבעלות תע"א, להובלת כוחות. החל משנות ה-80 החלה הערבה לטוס בטייסת הדקוטה, לצד הדקוטה הוותיק.

מטוס הדקוטה הוצא משירות לפני כשלוש שנים, לאחר יותר מ-50 שנות פעילות בחיל האוויר, וטייסת הדקוטה המשיכה להטיס רק מטוסי ערבה. בחודשים הקרובים צפויה הטייסת לקלוט את ראשוני מטוסי הגאלפסטרים-5 החדשים שחיל האוויר רכש למשימות התראה מוקדמת ומודיעין. במטוס החדש יותקנו מערכות "פאלקון" של חברת "אלתא".

למרות פרישתם של המטוסים המאויישים הישראלים, ימשיכו לטוס בחיל האוויר יותר ויותר מטוסים בלתי מאויישים מתוצרת ישראל. לאחרונה פורסם בבטאון חיל האוויר, כי התעשיה האווירית נבחרה על ידי חיל האוויר לפתח את המטוס הלא מאוייש העתידי שלה, שיכונה "איתן". מדובר במטוס בעל משקל המראה גבוה מאוד, שלא פורסם עדיין, ושיוכל לשהות באוויר פרקי זמן ממושכים מאוד, ולשאת מגוון רחב של מטענים, למשימות מודיעין ומשימות נוספות. לצד התעשיה האווירית נבחרה חברת ראדא לפתח חלק ניכר ממערכות האויוניקה של המטוס החדש.

מפקד חיל האוויר הקודם, אלוף דני חלוץ, העריך לאחרונה, כי בעשור הקרוב יתפסו כלי הטיס הלא מאויישים נתח של כשליש מסדר הכוחות של חיל האוויר.