הנגיד קליין: יש להקצות בתקציב 2005 עד 1.1 מיליארד שקל למאבק בעוני

מחקר בבנק ישראל: ישראל - אחת המחמירות בעולם המערבי במתן דמי אבטלה * קליין קורא לממשלה לצמצם שיעור ב-0.4% בעשר שנים

נגיד בנק ישראל, דוד קליין, קורא לממשלה לקבוע מיד יעד למאבק בעוני, במטרה לצמצם את שיעור העניים באוכלוסייה ואת פער ההכנסות ב-4 נקודות האחוז בתוך 10 שנים.

לצורך כך מציע קליין להקצות במסגרת תקציב 2005 בין 550 מיליון שקל ל-1.1 מיליארד שקל. עיקר העלות, בסך 300-800 מיליון שקל, כרוכה ביישום מס ההכנסה השלילי.

אסטרטגיית בנק ישראל למאבק בעוני כוללת גם הגדלת קצבאות הבטחת הכנסה למשפחות גדולות, ובעיקר עבור הילדים שכבר נולדו; הנהגת פנסיה תעסוקתית ומבחני הכנסה לתשלומי העברה; וצמצום חד במספר העובדים הזרים.

קליין הציג היום את האסטרטגיה לצמצום העוני בפני נשיא המדינה, משה קצב. המסמך הועבר גם לשר האוצר, בנימין נתניהו, לשר הרווחה, זבולון אורלב, ולשר התמ"ת, אהוד אולמרט.

קליין סבור, כי צריך להוסיף למדידת העוני, הכנסות נוספות ובפרט זקיפת הדיור, דבר שיאפשר להרחיב את הסיוע לעניים ביותר בישראל.

"חשוב שהממשלה תקיים דיון במצב העוני, ושהדיון יהיה חלק מדיוני התקציב ל-2005, וזאת לצד האסטרטגיה הכלכלית והמשך המחוייבות למשמעת תקציבית. העלות לתוכנית צריכה לבוא מתוך מסגרת התקציב, וללא הגדלת הוצאות הממשלה", אומר קליין.

בנוסף קורא קליין לממשלה להגדיר יעדים ספציפיים נוספים, כמו הגדלת שיעור התעסוקה, בעיקר בגילאי 15-64, ב-10 נקודות האחוז תוך 10 שנים. יישומה של ההצעה יגדיל את מספר המועסקים ב-90 אלף לשנה.

קליין מעריך, כי לו שיעור התעסוקה בישראל היה כמו הממוצע בעולם, מספר המועסקים בפועל היום היה גבוה ב-400 אלף, יותר ממספר מובטלים. עוד קורא קליין לשפר את רמת הבריאות, החינוך וההשכלה בקרב אוכלוסיות ספציפיות, בהן מקור תופעת העוני נובעת מחוסרים בתחומים אלה.

האסטרטגיה למאבק בעוני כוללת 11 אמצעים מרכזיים:

הפחתה משמעותית במספר העובדים הזרים, וקביעת יעד כמותי לשיעורם מסך כוח העבודה האזרחי בגובה של 4% בלבד בתוך שלוש שנים. יעד זה יושג ע"י צמצום מספר ההיתרים, הגברת האכיפה של חוקי העבודה ומתן היתר העבודה לעובד ולא למעסיק.

הטבות מס (מס הכנסה שלילי) למעוטי הכנסה, בהתאם לגודל המשפחה ורמת ההכנסה.

התאמת החוק לעידוד השקעות הון, וקביעת מטרה נוספת לעידוד התעסוקה של מעוטי ההשכלה, ע"י סיבסוד שיינתן גם לצבירת הון אנושי.

הקמת מרכזי תעסוקה, תוך הרחבת הנגישות למרכזים גם למי שאינם מתקיימים מגמלת הבטחת הכנסה מתמשכת.

רפורמה במערכת החינוך, תוך שינוי בתכני החינוך החיוניים להשתלבות עתידית בתעסוקה של תלמידים.

הגדלת הגימלה להבטחת הכנסה על-פי גודל המשפחה ובמשפחות גדולות במיוחד, ועבור ילדים שכבר נולדו. תוספת הגימלה עבור כל ילד נוסף תלך ותפחת.

שיפור מבחני התעסוקה ואכיפתם. מבחן ההכנסה יכלול הכנסות מכל המקורות, לרבות זקיפת הכנסה מדירה.

הנהגת פנסיה תעסוקתית חובה. ביטוח החובה יהיה מוגבל בתקרת שכר של 1,500 שקל, מעבר לגימלה המשולמת על-ידי הביטוח הלאומי. עם זאת, את הביטוח צריך לספק בתנאי שוק.

הגדלה מדורגת של גובה השלמת ההכנסה לקשישים מעוטי הכנסה, אך גם כאן הדבר ייעשה באמצעות מבחני הכנסה.

שילוב בסיסי מידע הקיימים בגופים ממשלתיים שונים לאיתור משפחות נזקקות, תוך התמקדות באוכלוסיות רלבנטיות; איפיון העוני הרב-מימדי יהיה תוצאה של פעולה משולבת של כלל זרועות הממשלה השונות.

קביעת אחריות על באמצעות ועדת שרים או הקבינט כלכלי-חברתי לביצוע המדיניות; ליווי המדיניות במחקר שוטף של השלכות האמצעים על התעסוקה והעוני.

המלחמה בעוני: המלצות בנק ישראל

הפחתת מספר העובדים הזרים עד ל-4% מכוח העבודה

מס הכנסה שלילי למעוטי הכנסה והקמת מרכזי תעסוקה

רפורמה במערכת החינוך והתאמת החוק לעידוד השקעות

הגדלת הגימלה להבטחת הכנסה, במיוחד לילדים

הכללת כל מקורות ההכנסה במבחני ההכנסה לגמלאות

הנהגת פנסיה תעסוקתית חובה, עד 1,500 שקל בחודש