הרכבת הקלה בת"א - דו"ח מצב

לדברי מנכ"ל נ.ת.ע, כבר בסוף הרבעון הראשון של 2005 ייבחר הזכיין שעתיד להתחיל את עבודותיו ב-2007 * השקת הקו הראשון מתוכננת ל-2010

לאחרונה הגישה חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נ.ת.ע) להליך אישור סטטוטורי את תוכנית המתאר המחוזית של החלק הדרומי של הקו הירוק, הלא הוא הקו השני בפרויקט הרכבת הקלה במטרופולין ת"א. אין זמן טוב מכך על מנת לבחון היכן עומדים הדברים נכון לאמצע 2004.

נתחיל מלוחות הזמנים, שבאופן מאוד מפתיע בנוף הישראלי עומדים בו כולם. מכרז המיון המוקדם התקיים ב-2001 אחרי לא מעט דחיות ואחריו נבחרו ארבע קבוצות. באפריל 2004 החלו עבודות תחילת פינוי תשתיות בפתח-תקווה, בת-ים ויפו.

לדברי מנכ"ל נ.ת.ע, ישי דותן, כל האישורים וההליכים הסטטוטוריים יסתיימו עד לסוף הרבעון השלישי של השנה. נכון להיום התקבלו למעשה כל האישורים והתוכנית הופקדה כמעט במלואה במועצה הארצית לתכנון ובנייה. חלק אחד של התוכנית המתייחס לאיזור התחזוקה של הקו האדום בפתח תקווה לא הופקד.

לדברי ישי, כבר בסוף הרבעון הראשון של 2005 יבחר הזכיין שעתיד להתחיל את עבודותיו ב-2007. נכון להיום, אחרי פרישת קבוצת בומברדייה, נותרו במכרז 3 קבוצות מחוזקות, כדברי ישי.

קבוצת MTS (מטרו טרנספורטיישן סולושן) המורכבת מאפריקה-ישראל להשקעות, אגד, חברת התשתיות הסינית CCECC, חברת התשתיות הפורוגזית - סווארש דה קושטה, והקונצרן הגרמני סימנס הגרמנית.

לכל חברה אמורים להיות 20% בקונסורציום ואפריקה-ישראל אמורה לעמוד בראשו ולנהל אותו.

הקבוצה השנייה היא קבוצת אשטרום המורכבת מהחברותALSTOM, CONNEX, CGEA מצרפת, אשטרום ושיכון ובינוי הישראליות.

הקבוצה השלישית היא קבוצת ספידן, הכוללת את הקונצרן הקוריאני DAEWOO INTERNATIONAL והחברות הישראליות, שפיר הנדסה ואביב הנדסה.

סך הכל מתוכננים ארבעה קווי רכבת. בשלב הראשון, המתוכנן ל-2010, יהיו הקווים האדום והירוק, ובשלב השני עד 2020 מתוכננים הקווים הצהוב והסגול.

הקו האדום שאורכו 22 ק"מ יכלול 10 תחנות תת-קרקעיות ו-21 תחנות עיליות. הוא יצא מהתחנה המרכזית בפתח-תקווה ויסע דרך ביה"ח ע"ש יצחק רבין (בלינסון) לרח' ז'בוטינסקי עד תחנת הרכבת בארלוזורוב, שלידה גם תחנת אוטובוס וחניון "חנה וסע".

הקו ימשיך בדרך בגין למרכז עזריאלי, הקריה ותחנת רכבת השלום, ומשם בתוואי הרכבת ההיסטורי לשדרות ירושלים ביפו עד תחנתו הסופית בבת-ים.

10 ק"מ, מתוך 22 ק"מ, מצומת גהה דרך בני ברק, רמת גן ועד מנשיה, יהיו קווים תת-קרקעיים. מרכז התחזוקה, הדפו, ימוקם בקרית אריה בפתח-תקווה.

אורכו של הקו הירוק 21 ק"מ והוא ינוע ממערב ראשון לציון, צפונה דרך מרכז חולון לכוון ת"א והוא ישמש כקו משלים לקו האדום. אורך הקו שהוגש לאישור הוא 14 ק"מ ולאורכו מתוכננות 25 תחנות, שהמרחק הממוצע ביניהן יהיה 500-400 מטר. מספר הנוסעים החזוי בקו הוא כ-50 מיליון נוסעים בשנה.

תוואי הקו הירוק, כפי שהוגש לאישור, מתחיל באיזור קניון הזהב בראשל"צ דרך רחובות ארליך, ברקת ופיכמן עד רחוב סוקולוב במרכז העיר חולון. משם ממשיך הקו צפונה דרך כיכר קוגל לצומת חולון ועד למרכז ת"א ברחוב קרליבך.

זרוע נוספת של הקו תצא ממרכז חולון, תעבור ברחובות סוקולוב ושד' ירושלים ותתחבר ליפו.

הקו הצהוב אורכו 13 ק"מ והוא יצא מהקו האדום באיזור רמת-גן לכוון רמת-השרון והרצליה, והקו הסגול אורכו 12 ק"מ והוא ינוע בין ת"א לכיוון בקעת אונו.

לדברי דותן, עד 2007 יושקעו בפרויקט כ-700 מיליון שקל מתוך היקף השקעה כולל של 6.5 מיליארד שקל, הפרויקט האזרחי הגדול ביותר בישראל מאז ומעולם.

ב-2003 הושקעו בעבודת תשתית כ-50 מיליון שקל במספר אתרים, ב-2004 יסתכמו ההשקעות ב-150 מיליון שקל שיכללו את המשך העבודות בבת-ים, ועבודות דחיקה ביפו שהחלו לאחרונה.

בנוסף, יוציאו מכרז לעבודה ב-80 מיליון שקל לדרך משוקעת בכניסה לפתח תקווה, מאיזור צומת גהה עד דרך ז'בוטינסקי, שלהערכת דותן יהיה גמור בשנתיים הקרובות.

לדבריו, עבודות נוספות מתוכננות לאיזור התחזוקה בקרית אריה ועבודות נוספות ברחוב אורלוב בפתח תקווה.

לגבי החלק התת-קרקעי אומר דותן, כי בנ.ת.ע לומדים מקרוב את הקטע בעיקר באיזור התחנות, מאחר ובאיזורים אלה יהיו לא מעט עבודת לבצע. "ב-2006-2005 נבצע עבודות במקום הזכיין כדי לחסוך בזמנים", אמר.

השקת קו הרכבת הראשון מתוכננת ל-2010 ובנ.ת.ע מקווים כי יושקו שני הקווים גם יחד - הקו האדום וחלקו הדרומי של הקו הירוק.

הפרויקט יוקם ויופעל בשיטת BOT ועלות הקמת המערכת (כולל ציוד) היא 125 מיליון דולר לקילומטר תת-קרקעי, ו-25 מיליון דולר לקילומטר עילי.

תחזית הנוסעים ל-2010 היא 90 מיליון נוסעים לשנה ותחזית הנוסעים ל-2020 היא 120-100 מיליון נוסעים בשנה.

ממחקרים שנעשו בעולם מתגלה, כי במרבית המדינות המערביות השקעה של 100 מיליון דולר בתחבורה מסילתית, יוצרת תעסוקה ל-4,000-3,000 איש, גם לאחר שלב ההקמה.

על-פי הערכות, במטרופולין ת"א ב-2020 יחיו 3.5 מיליון תושבים, לעומת 2.7 מיליון כיום. המטרופולין יספק תעסוקה ל-1.5 מיליון איש לעומת 1.1 מיליון כיום ומספר כניסות רכב ליום יהיה 660 אלף ליום לעומת 514 אלף כיום.