34 טייסי אל-על מערערים: טוענים לאפלייה על-ידי שלילת תפקיד טייס מפקד מגיל 60

טוענים: מגבלות הגיל לא חוקיות * ביה"ד האזורי לעבודה קבע שאל-על לא הפלתה מטעמי גיל

34 טייסי אל-על טוענים, כי הם מופלים לרעה מחמת גילם בעקבות החלטת החברה לשלול מהם את תפקיד טייס מפקד. הטייסים ערערו לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להצהיר, כי שלילת מעמדם כטייסים מפקדים ושלילת מעמדם כמאמנים בוחנים, בעקבות הגיעם לגיל 60, מהווה אפליה פסולה, וכי יש לבטל את החלטת החברה.

הטייסים מבקשים לבטל את החלטת בית הדין האזורי לעבודה בת"א, אשר קבע, כי אל-על לא הפלתה את הטייסים מטעמי גיל. זאת, מכיוון שקיימת הוראת חוק הקובעת, כי אין להעסיק טייס מעל גיל 60 כטייס מפקד.

לקראת הגיעם של הטייסים לגיל 60 הם קיבלו מכתב מאל-על, המודיע להם שלא יוכלו לשמש יותר כטייסים מפקדים ומעמדם יהיה כקברניטי שיוט. המשמעות היא ששכרם יופחת והם לא יוכלו לכהן גם כמאמנים בוחנים. בנוסף, תנאי הפרישה מעל גיל 60 יחושבו בהתאם למעמדם החדש.

הטייסים, באמצעות עוה"ד תומר הדס וגיל אגמון, טוענים, כי הסיבה היחידה לפגיעה בהם היא גילם. לדבריהם, הוראת החוק הקובעת, כי אין להעסיק טייס מעל גיל 60 כטייס מפקד, היא חקיקת משנה בלבד שמעצם טיבה כפופה לחקיקה ראשי, ואין בכוחה לשנות או לפגוע בהוראות חוק.

לטענת הטייסים, החלטה כזו אינה יכולה לעמוד, כיוון שהיא מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ולחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. לדבריהם, בית הדין האזורי לעבודה התעלם מטענה זו. הם טוענים, כי מגבלות הגיל שנקבעו בתקנות הטייס אינן חוקיות ויש לבטלן, ואין הן יכולות לשמש הצדקה לאל-על להפלות את הטייסים.

הטייסים מוסיפים, כי הנימוק הבטיחותי שהעלתה אל-על מתיימר להצדיק כביכול שלילת מעמדם כמאמנים בוחנים, אך לדבריהם טיעון זה מופרך עובדתית ובכל מקרה אינו מקנה הגנה משפטית לחברה.

הטייסים טוענים עוד, כי שיקולי אל-על כלכליים טהורים, תוך שהיא נותנת עדיפות לרצון החברה להפיק רווח על פני חובתה להקפיד בכבודם ובזכותם לשוויון. (ע"ע 1313/04).