בית המשפט דחה טענה לפיה הלכת אטינגר איננה יכולה לחול באופן רטרוספקטיבי

הלכת אטינגר (הלכת השנים האבודות) שינתה שינוי מהותי את ההלכה לפיה מעתה מוענק לתובעים פיצוי נוסף בגין השנים האבודות

בית המשפט המחוזי בת"א דחה לפיה הלכת אטינגר איננה יכולה לחול באופן רטרוספקטיבי ואינה חלה על תיקים תלויים ועומדים.

הלכת אטינגר (הלכת השנים האבודות) שינתה שינוי מהותי את ההלכה לפיה מעתה מוענק לתובעים פיצוי נוסף בגין השנים האבודות.

השופטת רות לבהר שרון נתבקשה על ידי בני משפחתו של זהר עופרי להתיר להם לתקן את כתב תביעתם. עופרי נהרג באוגוסט 96` שהוא בן 17 שנה לאחר שנפל מגובה של כ-16 מטרים עת עסק בניקוי חלונות בבניין משרדים. התביעה הוגשה בשנת 2001 טרם ניתן פסק דין אטינגר.

התובעים טענו כי לאור הלכת אטינגר הוכרה זכאותו של העיזבון לתבוע פיצוי בגין אובדן הכנסה של השנים האבודות ועל כן ביקשו לתקן את כתב התביעה ולהוסיף ראש נזק זה.

הנתבעים - חברת הביטוח הדר ואריאל מרן התנגדו לבקשה וטענו כי הלכת אטינגר אינה חלה על תיקים תלויים ועומדים אלא אך ורק על מקרים שהתרחשו בעתיד הואיל ומדובר בשינוי מהותי.

השופטת קבעה כי בכל התיקים התלויים ועומדים בוודאי כאשר מדובר כמו במקרה הנדון בשלב ראשוני של קדם משפט, כאשר טרם נשמעו הראיות, אין כל מניעה להחיל את הלכת אטינגר.

לדבריה, אמנם הלכת השנים האבודות מהווה שינוי מהותי ובדרך כלל כאשר מדובר בשינוי מהותי בחוק לא מחילים אותו רטרוספקטיבי אולם כאן מדובר בשינוי מהותי בתקדים שניתן על ידי בית המשפט העליון ולא בחוק. לדברי השופטת מהותו של התקדים שהוא משנה מצב משפטי קיים לעיתים תוך אקטביזם שיפוטי ומחיל את השינוי מיידית על המקרה התלוי ועומד לפניו. הדבר נעשה הן במקרים של שינוי בדין פרוצדורלי והן במקרים של שינוי בדין המהותי.

לדברי השופטת בית המשפט העליון החיל את התקדים בהלכת אטינגר על ההליך התלוי ועומד בפניו למרות שמדובר בשינוי בדין המהותי ולמרות שמדובר באירוע ישן ושינוי זה כשלעצמו הוא בבחינת תקדים המחייב את הערכאות הנמוכות.

עוד ציינה השופטת כי כאשר מדובר בהחלת תקדים מחייב של בית המשפט העליון על ידי ערכאה נמוכה בהליכים תלויים ועומדים גם כשמדובר בשינוי מהותי, מדובר בהחלת אקטיבית שכן מדובר בהחלת הלכה חדשה על מצב דברים שאינו מוגמר ואינו סופי.

השופטת קבעה כי יש מקום לאפשר תיקון כתב תביעה בכל התיקים התלויים ועומדים כאשר לא ניתן בהם פסק דין סופי. אשר על כן התירה לתובעים לתקן את כתב תביעתם כמבוקש. (ת.א. 2685/01)