צרכי ציבור נוסח המינהל: הפקיע קרקע בשכונת נווה צדק - ומכר ליזם פרטי

החלקה היתה שייכת למשפחת שלוש, מייסדי השכונה - והיורשים תובעים כעת לקבל אותה בחזרה

בעלים של מגרש בשטח 1.6 דונם ברחוב שבזי בת"א, נצר למשפחת שלוש שייסדה את שכונת נווה צדק, עתרו לבית המשפט המחוזי בת"א להצהיר על ביטול הפקעת הנכס ולהשיב להם את כל הזכויות בו. העתירה הוגשה נגד המדינה ומינהל מקרקעי ישראל.

בפנייה לבית המשפט נאמר, כי העותרים הם הבעלים של החלקה מכוח ירושה. החלקה, כמו נכסים אחרים בנווה צדק, היא רכושם של בני משפחת שלוש לדורותיהם.

במשך עשרות שנים, עד שהופקעה, שימשה החלקה כשוק למסחר קמעונאי לבני משפחת שלוש, ואבותיהם העותרים התפרנסו ממנה בכבוד מהשכרת חנויות ושטחי מסחר. המדינה הכריזה באוקטובר 1961 על הפקעת החלקה לצורכי ציבור. המינהל הוא הגוף באמצעותו הפקיעה המדינה את החלקה.

לדברי העותרים, ביוני 1967 נחתם בינם לבין המשיבים הסכם, לפיו התחייבו המשיבים לשלם להם 200 אלף לירות כפיצוי בגין הפקעת החלקה. אולם, מאז הופקעה החלקה ועד היום, היא עומדת בשממונה ולא נעשה בה כל שימוש, בוודאי שלא לצורכי ציבור.

לדברי העותרים, באמצעים עו"ד יוסף קפלן, בדיקה במינהל ההנדסה בעיריית ת"א העלתה, כי הקרקע מעולם לא יועדה לצורכי ציבור. בשנת 2002 נודע לעותרים באקראי, כי המינהל מכר את זכויות החכירה בחלקה ליזם פרטי, חברה בשם אסיאל, ובין הצדדים נחתם חוזה לפיתוח החלקה בינואר 1999.

לדברי העותרים, תמורת הזכויות שהוקנו ליזם הפרטי בחלקה, הוא שילם למינהל 8.84 מיליון שקל כדמי חכירה מהוונים. שווי החלקה כפי שהוערך על-ידי המינהל, נכון לאוקטובר 1998, עמד על 9.72 מיליון ש'.

העותרים מציינים, כי ייעוד החלקה והמטרה לשמה היקנה בה המינהל זכויות ליזם הפרטי, הוא מגורים עם חזית מסחרית.

טרם הוגשה תגובת הנתבעים.