SAP רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי A2i תמורת כ-10 מיליון ד'

מנכ"ל סאפ, הנינג קאגרמן: אנחנו לא מחפשים רכישות ענקיות אלא מחפשים לרכוש טכנולוגיות משלימות * זוהי הרכישה החמישית של סאפ בישראל

לאחר פסק זמן של שנה וחצי חוזרת ענקית התוכנות הארגוניות SAP לבצע רכישות בישראל. החברה הודיעה היום על רכישת חברת התוכנה האמריקנית-ישראלית A2i העוסקת בפיתוח פתרונות ניהול תוכן. סאפ, כהרגלה, לא דיווחה על היקף העסקה, אך על פי הערכות מדובר בעסקה בהיקף של כ-10 מיליון דולר.

A2i נוסדה בשנת 1993 בלוס אנג'לס בידי אריאל חזי, המשמש כיום כיו"ר החברה, והיא מעסיקה חמישים עובדים, מתוכם 25 במרכז הפיתוח של החברה באזור התעשייה תפן.

מוצר הדגל של החברה הוא ה-xCat, פלטפורמת ניהול תוכן מוצר ברמת הארגון והוצאה לאור של קטלוג במדיות שונות.

מנכ"ל סאפ, הנינג קאגרמן, מסר בהודעה לעיתונות כי סאפ "אינה מחפשת מטרות רכישה ענקיות וכמו כן אינה מעוניינת להגדיל נתח שוק או לקוחות. עם זאת, אנו מחפשים לרכוש ולשלב טכנולוגיות משלימות שעדיין לא קיימות בחברה או שאין באפשרותנו לפתחן במהירות ובעלויות משתלמות. העקרונות המנחים לאסטרטגיה שלנו הם עמידה בציפיות הלקוחות להצעה משולבת ומושלמת מהיועץ האסטרטגי המהימן עליהם. אסטרטגית הרכישה מאפשרת לסאפ להמשיך לספק פתרונות משולבים, העוזרים ללקוחות למנף את השקעות ה-IT שלהם בעלויות נמוכות ועם מקסימום החזר על ההשקעה".

העסקה הנוכחית שמבצעת SAP בישראל היא עסקה רכש חמישית של סאפ בישראל, והיא עומדת בניגוד לכל ההצהרות שפיזרו לאחרונה בכירים בחברה, אשר הדפו כל הערכות לגבי רכישה אפשרית של סטארט-אפים וצמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות.

העסקה הראשונה בוצעה בשנת 2001 ובה רכשה הענקית הגרמנית את הסטארט-אפ טופ-טייר (Top Tier), שייסד שי אגסי עם אביו ראובן, תמורת 400 מיליון דולר במזומן. כשנה מאוחר יותר רכשה סאפ את חברת טופ מנג', שייסד ראובן אגסי, בסכום הנמוך מ-10 מיליון דולר. בשנים האחרונות רכשה סאפ בארץ שתי חברות קטנות: Expression Solutions במאי 2002 ו-GUIMachine בדצמבר אותה שנה. בשני המקרים האחרונים לא פרסמה החברה את היקף העסקה, אך ככל הנראה מדובר היה בסכום נמוך.

סאפ ישראל מעסיקה כיום יותר מ-470 עובדים (כולל עובדי A2i) אשר פועלים במשרדים החדשים של החברה ברעננה.

התפתחות טבעית

באמצעות הרכישה מקווים בסאפ להרחיב את יכולות ניהול נתוני המפתח ולמנוע כפילויות בפלטפורמת ה-NetWeaver - התשתית הטכנולוגית שעליה בנויים מוצרי סאפ. בעקבות הרכישה ישולבו הפתרון של A2i בנטוויבר ויהווה חלק אינטגרלי מהגרסה העדכנית של הפלטפורמה, SAP MDM, שתצא אל השוק במהלך סתיו 2004. הגרסה החדשה תרחיב את נתוני המפתח על ידי הוספת יכולות ניהול תוכן מוצר (PCM) בארגונים ושיפור קטלוג אלקטרוני מבוסס-רשת עבור מכירות ורכש.

נציין, כי פלטורמת ה-NetWeaver, אשר הוחדרה לשוק לפני יותר משנה, נמצאת כיום אצל למעלה מאלף לקוחות סאפ ובחברה הגרמנית בונים על ה-NetWeaver כמנוע צמיחה משמעותי אשר יהווה את בסיס התשתית של מרבית הלקוחות.

"במשך עשר שנים, החזון והכיוון של A2i היו יצירת פלטפורמה ארגונית לניהול תוכן מוצר, עם הפשטות והזמינות של אפליקציות משולחן העבודה במחשב", אומר אריאל חזי. "רכישת xCat כפתרון משלים לניהול נתוני מפתח בידי סאפ היא טבעית. בהסתכלות לעתיד, אנו בטוחים כי החזון, האנשים והתוכנה שלנו מצאו עתיד בטוח וראוי, כתוספת אסטרטגית לסל הפתרונות שמציעה סאפ".

סאפ העולמית נסחרת כיום לפי שווי של 49 מיליארד דולר ומעסיקה כ-29 אלף עובדים ברחבי העולם. לקוחותיה כוללים כ-21 אלף ארגונים גדולים ובינוניים המשתמשים בתוכנות ה-ERP (ניהול משאבים ארגוניים), CRM (ניהול קשרי לקוחות), SCM (ניהול שרשרת האספקה) ועוד.

מפיגים את החששות

לאחרונה דיווחה החברה כי ניהלה עם מיקרוסופט מגעים לקראת מיזוג, אשר אם היה יוצא לפועל היה יוצר גוף חדש שהיה מעצב מחדש את תעשיית התוכנה העולמית. מיקרוסופט, אגב, עושה בימים אלו את צעדיה הראשונים בשוק התוכנות הארגוניות וצפויה להפוך בתוך כמה שנים לגוף משמעותי אשר יאיים על ההגמוניה שיש לסאפ לצדן של אורקל ו-IBM.

סאפ, אגב, פרסמה אתמול נתונים ראשוניים לגבי תוצאותיה ברבעון השני, אשר הפיגו את החששות כי החברה סובלת מקשיים בעקבות ירידה בהוצאות הצרכנים. החברה דיווחה על גידול של 15% במכירות תוכנה לרמה של 495 מיליון אירו וזינקו של 9% בהכנסות לרמה של 1.78 מיליארד אירו - מעל לתחזיות האנליסטים שחזו מכירות תוכנה של 485 מיליון אירו וסך הכנסות של 1.74 מיליארד אירו.

מדובר היה בהודעה לקונית מטעם החברה, שממנה עולה כי נתח השוק של החברה בארה"ב הולך וגדל על חשבות חלקן של סייבל סיסטיס ופיפלסופט. זו האחרונה סובלת, ככל הנראה, מעזיבת לקוחות בעקבות ניסיון ההשתלטות של אורקל. סאפ צפויה לפרסם את תוצאותיה הסופיות ב-22 ביולי ולהציג רווח פרופורמה, לא כולל הפרשות מוניטין, של 420 עד 430 מיליון אירו, בהשוואה ל-388 מיליון אירו שרשמה החברה ברבעון המקביל אשתקד. *