שר האוצר, בנימין נתניהו, מעכב הכרזה של 8 פרויקטים תחבורתיים כפרויקטי תשתית לאומית בהיקף של 19 מיליארד שקל. כך נודע ל"גלובס".
מדובר בארבעה פרויקטים שהגישה מע"ץ, שלושה פרויקטים של רכבת ישראל ופרויקט של נתיבי איילון.
התוכניות מונחות על שולחנו של נתניהו מספר חודשים בלי שהשר חותם על אישורן. הוועדה נוהגת לשלוח תזכורות לשרים בנוגע לתוכניות המעוכבות.
אי חתימה על התוכנית תביא לקידומן במוסדות התכנון הרגילים דבר שיגרום לעיכוב משמעותי בביצוען העתידי. אישור תוכנית בות"ל אורך כשנה וחצי, אישור תוכנית בוועדות המחוזיות עלול להתעכב חמש שנים ויותר.
על-פי החוק, התנאי הראשון לקידום תוכנית בוועדה לתשתיות לאומיות היא הכרזה על תוכנית כפרויקט תשתית לאומי בידי שר הפנים, שר האוצר וראש הממשלה. לכל אחד מהם זכות וטו לדחות בקשה להכרזה ובכך למנוע הגעתה לות"ל.
עד כה 14 תוכניות שהוגשו לות"ל הוכרזו ונמצאים בהליכי תכנון ואישור מתקדמים, שני פרויקטים אושרו סופית (כביש 461, ותחנת הכוח הפרטית של דוראד) ורק שתי בקשות להכרזה נדחו (הרכבת המהירה לירושלים דרך מודיעין והטיית נחל איילון).
מתחילת השנה הועברו לשר הפנים, שר האוצר ורה"מ שמונה בקשות להכרזה. פורז הכריז על הפרויקטים כביש 4, כביש 85, ופרויקט החישמול כפרויקטי תשתית לאומית. פורז דחה את הטיית נחל האיילון. לגבי שלוש תוכניות: כביש מספר 1, מסילת השרון, וכביש נתיבי אילון צפון, ישנה המלצה של ראש מינהל התכנון, שמאי אסיף, והשר צפוי לחתום על הבקשה. לגבי תוכנית הרכבת נשר-אחיהוד אסיף טרם גיבש את המלצותיו.
בניגוד למשרד הפנים, משרד האוצר לא טיפל באף אחת מהבקשות. הנוהל הלא פורמלי הוא כי שר הפנים חותם ראשון על תוכנית, שר האוצר חותם שני ולבסוף חותם רה"מ.
גורמים שונים אמרו "יש נתק בין הוועדה למשרד האוצר. מול משרד הפנים ורה"מ הכול עובד כשורה ודווקא משרד האוצר, שאמור להיות הראשון בתמיכה בתוכניות בעלות משמעות כלכלית אדירה, נשאר עם הידיים בכיסים".
"שר האוצר מדבר על השקעות בתשתיות, מתגאה בתקציבי הענק של הרכבת ולא חותם על בקשה פשוטה של הרכבת להכריז על תוכנית כתשתית לאומית", אמרו.
אחד ההסברים לעיכוב הפרויקטים נובע משיקולי תקציב. קידום תוכנית בות"ל נאמדת ב-100 אלף שקל לתוכנית- עלות גבוהה ביחס לקידום תוכניות בוועדות המחוזיות.
משרד האוצר מסר בתגובה: "ניתן לקדם את הפרויקטים בפרוצדורה הרגילה. אין בפרויקטים אלה דחיפות, הם פרויקטים חשובים, אך אין סיבה מוצדקת לקיצור הליכים. נכון לעכשיו שר האוצר אינו חותם על התוכניות".
בתגובה נוספת מסרו כי עקב פנייה של שר התחבורה החליט נתניהו לבחון מחדש את התוכניות. לשכת רה"מ לא הגיבה עד סגירת הגיליון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.