פרשת פריצקי: יוסי מימן ושבתי שביט נחקרו באזהרה במשך שעות

השניים הפכו חשודים לאחר שנודע כי מימן שכר את החוקר הפרטי מאיר פלבסקי על מנת להשיג חומר מפליל על פריצקי

ביחידה הארצית לחקירות הונאה בבת ים נחקרו היום באזהרה ראש המוסד לשעבר שבתי שביט ואיש העסקים, יוסי מימן. שביט נחקר במשך 10 שעות ושוחרר. לדבריו, החקירה הייתה ידידותית. חקירתו של מימן נמשכה אף היא שעות רבות.

שביט ומימן הוזמנו ליאח"ה על מנת להעיד. אחר הצהריים חלה תפנית בפרשה, השניים הפכו לחשודים והעדות הפכה לחקירה באזהרה על מנת לברר את מניעי מימן בעיסקת הגז כששוויה נאמד במיליארדים.

התפנית חלה לאחר שנודע כי מימן שכר את החוקר הפרטי מאיר פלבסקי על מנת להשיג חומר מפליל על יוסף פריצקי. מימן ביקש מפלבסקי לאסוף מידע על אופן קבלת ההחלטות המקצועיות של השר לשעבר, ולבדוק את קשריו עם חברות גז ואנרגיה מתחרות.

שביט, המצוי בקשרי עסקים עם יוסי מימן שגם שמו נקשר בפרשה, הגיע בשעות הבוקר לתת עדות על חלקו בפרשת פריצקי וזמן קצר לאחר מכן הפכה העדות לחקירה באזהרה.

בהתייחס לפרשת פריצקי להלן תגובת קבוצת מרחב:

א. רקע ועובדות

· בינואר 2001 נבחרה EMG כזכיינית יחידה במכרז חברת החשמל (בו התחרו גם בריטיש גז ו-ים תטיס) לאספקת גז טבעי.

· בתאריך 23 במאי 2004 הכריע דירקטוריון חברת החשמל ברוב ברור (9 בעד, 5 נגד ו-2 נמנעים) ואישר את עסקת יבוא הגז הטבעי ממצרים.

· במקביל דווח בתקשורת כי פעילותו הנמרצת של השר פריצקי להכשלת העיסקה ולהחלפתה בגז פלסטיני נמשכה למרות הזכיה במכרז והכרעת הדירקטוריון.

· באותה תקופה הבהירו בכירי מערכת המודיעין בהווה ובעבר למר פריצקי כי תמיכתו בעיסקת הגז הפלסטיני עומדת בסתירה לבטחון ישראל. משהתברר כי פריצקי מתעלם מהפניות האישיות וממשיך בקידום העיסקה הפלסטינית, ראש המוסד לשעבר ובכיר מרחב בהווה, מר שבתי שביט הביא את הדברים לידיעת הציבור בראיון עתונאי. השר פריצקי הגיב בהאשמת ראש המוסד לשעבר בניצול חומר מודיעיני אשר הגיע לידיעתו בתוקף תפקידו, דרש מהיועץ המשפטי לממשלה לחקור את הנושא והדליף זאת לתקשורת. פריצקי גם הדליף לתקשורת את תגובתו הראשונה של היועץ המשפטי אך "שכח" לעדכן את התקשורת בפסיקתו הסופית של היועץ לפיה לא היה שחר לטענותיו של פריצקי כנגד שביט.

· באותה תקופה הזהירו ידידים את "מרחב" ואת יוסי מימן כי מתנהלות נגדם חקירות פרטיות כולל אפשרות של האזנות לטלפונים של החברה ושל העובדים בה. לדבריהם, היוזמה לחקירות באה מפריצקי או מבריטיש גז או משניהם, וההמלצה היתה שיוסי מימן ישכור מומחים לבדיקת קוי הטלפון ולבדיקת שיטות העבודה של בריטיש גז ו/או פריצקי כנגדו וכנגד העיסקה.

· על רקע זה, בתאריך 1.6.04 פגש מימן (לראשונה אי פעם) את החוקר הפרטי מר מאיר פלבסקי ושכר את שרותיו במגמה לבחון האם חברת בריטיש גז משתמשת באמצעים פסולים במאבקה כנגד העיסקה והאם במסגרת זו יצרה קשרים בלתי ראויים עם השר לתשתיות לאומיות.

· כשבועיים אח"כ הודיע מר פלבסקי כי במסגרת בדיקותיו נודע לו על קיומה של קלטת המעידה על שיטות פעולה פסולות של מר פריצקי ויתכן ששופכת אור על היבטים הרלבנטיים למשימה אשר הוטלה עליו. מר פלבסקי הודיע כי בכוונתו לרכוש את הקלטת הנדונה.

· לאחר כשבועיים נוספים, ב-30 ביוני 2004, הודיע מר פלבסקי כי הקלטת בידיו, כי עמד על תוכנה במלואו, כי מדובר בהקלטה מלפני למעלה משנתיים, וכי אין לדברים קשר לפעילות בריטיש גז או לקשריה עם מר פריצקי. עם זאת, לדבריו לתוכן הקלטת יש משמעות ציבורית מרחיקת לכת והוא מעונין להביאה לידיעת הציבור.

· מימן לא מצא לנכון להתערב בשיקוליו של מר פלבסקי, והשיב כי הקלטת הנדונה אינה מעניינו שכן אינה קשורה לנושא החקירה שהוזמן, דהיינו, בדיקת שיטות העבודה של בריטיש גז וקשריה עם מר פריצקי.

· שבוע אח"כ התפרסמה הקלטת.

חברת "מרחב" מציינת מר מימן נקט בצעד הגנתי מתוך חוסר ברירה לאחר שנמסר לו כי למרות ולאחר אישורה החוקי והפורמלי של עיסקת הגז, ממשיכים גורמים המתנגדים לעיסקה לנסות לחבל בה ולהתנכל לו.

· מר מימן לא עבר שום עבירה וכל פעולותיו נעשו במסגרת החוק.

· מר מימן פנה ביוזמתו ליועץ המשפטי לממשלה, דיווח לו על הפרטים והודיע לו על נכונותו לעמוד לרשות המשטרה כדי למסור עדות על כל הידוע לו, וכך אכן עשה.