תורת המספרים

גיל: 58

מצב משפחתי: נשוי בשלישית, אב לשישה

הון עצמי: בשיאו כ-3 מיליארד דולר, כיום כ-1.5 מיליארד

השכלה: פרופסור למתמטיקה

מגורים: בריטניה

כאשר מונה בוריס ברזובסקי לסגן יו"ר המועצה הרוסית לביטחון לאומי ב-1996, פרסמו יריביו כי הוא בעצם אזרח ישראלי ולכן פסול לכהונה. ברזובסקי, שאכן קיבל אזרחות ישראלית בנובמבר 1993 כאשר "עלה" לארץ לשלושה חודשים, נאלץ להכריז כי הוא מוותר עליה. התפקיד החדש לא איפשר לו להחזיק באזרחות כפולה.

ב-1997 התנצר ברזובסקי. בסוף שנות ה-90 הוא כיהן כחבר פרלמנט ב"דומא", הבית התחתון. כיום הוא מחלק את זמנו בעיקר בין משרדיו וביתו בלונדון. ברשותו גם אחוזה המוערכת בכ-30 מיליון דולר בקאפ-אנטיפ, הממוקמת לחופי הים התיכון בדרום צרפת.

תיק נכסים: בצעירותו נחשב ברזובסקי למתמטיקאי מבריק, ושאף להצטרף כחבר מהמניין לאקדמיית המדעים של רוסיה. במחקריו הזדמן לו לעבוד עם חברת הרכב AutoVAZ, שברבות הימים הפכה לאחד ממקורות העושר הראשוני שלו.

תוך ניצול קשריו בצמרת השלטון הרוסית השתלט ברזובסקי בתחילת שנות ה-90 על מספר חברות ממשלתיות, ובהן AutoVAZ, חברת התעופה הלאומית Aeroflot, ועוד מספר חברות נפט קטנות שאוחדו תחת סיבנפט - אחת החברות הגדולות ברוסיה, שהועברה בהמשך לרומן אברמוביץ', בן טיפוחיו.

גולת-הכותרת באחזקותיו של ברזובסקי היתה תחנת הטלוויזיה ORT, שעליה הצליח להשתלט בסיוע בנקאי נכבד. שליטתו ב-ORT מילאה תפקיד מרכזי בשיפוץ התדמית של בוריס ילצין בבחירות של 1996, יחד עם תחנתו של ולדימיר גוסינסקי NTV. אלא שמאוחר יותר היא עוררה עליו את זעמו של ולדימיר פוטין, שנבחר לנשיאות ב-2000, והביאה לכך שמי שהיה בעבר האדם המקורב ביותר לנשיא רוסיה, נאלץ להימלט ממולדתו.

קשרים וחברים: כבר בראשית דרכו סומן ברזובסקי על-ידי מתחריו וניצל ממספר ניסיונות התנקשות, כולל פיצוץ מכוניתו בשנת 1994, אז נהרגו נהגו ושומר-ראשו. בזמן כהונת ילצין התחבר למרכזי הכוח השלטוניים והיה לאחד ממייסדי "המשפחה", קבוצת מקורבים שלמעשה שלטה ברוסיה אחרי בחירתו של ילצין בשנית בשנת 1996.

מראשית דרכו היה ברזובסקי מחובר לפוליטיקה הרוסית, ובתוך זמן קצר הפך לאחת הדמויות הבולטות בה. הוא היה מהמתנגדים למלחמה בצ'צ'ניה, אך בד בבד תמך ויזם במועמדותו של פוטין - מתוך תקווה שזה יוכל להבטיח חסינות ל"משפחה" אחרי בחירתו.

אלא שהיחסים עם פוטין הסתיימו בפיצוץ באוגוסט 2000, אחרי שרשת ORT שידרה כמה כתבות שביקרו בחריפות את טיפולו של הנשיא באסון טביעת הצוללת הרוסית קורסק. כאשר חש שהטבעת סביבו מתהדקת, נמלט ברזובסקי לבריטניה, שבה קיבל מקלט מדיני. ממשל פוטין הצליח להשתלט חזרה על חלק נכבד מנכסיו, ואף הוציא נגדו צו-מעצר בינלאומי.

ב-1996 תבע ברזובסקי את מגזין "פורבס", בעקבות כתבה שהפכה לספר, שם כונה "הסנדק של הקרמלין" ונרמז כי היה מעורב ברצח של עיתונאי רוסי מפורסם וחבר פרלמנט מהמפלגה הליברלית. כעבור זמן מסוים הודו ב"פורבס" כי טעו, והתביעה נמשכה. כותב הכתבה והספר, פול חלבניקוב, שערך את "פורבס" ברוסיה, נרצח על-ידי רוצח שכיר בחודש האחרון.

הקשר הישראלי: פרט לעלייתו בשנת 1993, אין לברזובסקי קשרים בישראל, וככל הידוע אין לו השקעות בארץ. לאחרונה החל לבקר כאן יותר, בעיקר לפגישות עם בכירי חברת הנפט יוקוס, שנמלטו לישראל לאחר מעצרו של יו"ר החברה לשעבר, מיכאיל חודרקובסקי.