ייסורי איוב

ד"ר ג'ורג' אבו איוב, ראש המועצה המקומית פסוטה, מתקשה להיפרד מתפקידו כרופא קופת חולים

העתירה הבאה מגוללת סיפור משעשע-משהו, מבלי כמובן להפחית כהוא זה מערכה המשפטי. היא נסבה סביב סוגיית איסור כפל התפקידים המוטל על ראש רשות מקומית. הפיקנטיות טמונה בנסיבותיה.

ד"ר ג'ורג' אבו איוב שימש כרופא של קופת החולים. משהוא נבחר לכהן כראש מועצה מקומית פסוטה, התברר כי הוא מתקשה מעט להיפרד מתפקידו כרופא בקופת חולים.

ד"ר אבו איוב רצה מאוד להמשיך ולשמש בשני התפקידים במקביל, כראש מועצה מקומית וכרופא של קופת חולים.

שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, יצחק דר, שעורב בנושא (במסגרת עתירה מינהלית שנדונה בפניו), כפה על ד"ר אבו איוב להפסיק את עיסוקו כרופא, וגם חייב אותו בתשלום הוצאות העתירה בסך 10,000 שקל. סיפור פיקנטי ומוזר, ללא ספק.

סעיף 15ב'(א) לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם) אוסר על ראש רשות הזכאי לקבל משכורת ותנאי שירות לעסוק בכל עיסוק נוסף, למעט עיסוק בהתנדבות ובלא תמורה.

בתשובתו לעתירה כתב ד"ר אבו איוב, כי בעבר הוא עבד בשתי מרפאות, וכי לאחר בחירתו הוא סגר מרפאה אחת.

הוא ציין שאין כל מניעה לעסוק כרופא ללא תמורה, אך כפי שציין בית המשפט, "מבלי שהתייחס במפורש לשאלת התמורה עבור העיסוק".

לכאורה משתמע מפסק הדין, שד"ר אבו איוב המשיך לקבל תמורה בגין עבודתו כרופא, במקביל לקבלת התמורה כראש מועצה מקומית, או למצער לא ביסס את טענת העבודה בהתנדבות.

רק לאחר ששר הפנים הביע את עמדתו, לפיה יש לקבל את העתירה ואין לקבל את הטענה-לכאורה בדבר עיסוק כרופא ללא תמורה, הסכים ד"ר אבו איוב שיינתן נגדו צו האוסר עליו לעבוד כרופא, ובלבד שתינתן לו תקופה להתארגנות. בית המשפט נעתר לבקשה ואיפשר לו לסגור את מרפאתו עד לסוף חודש אוגוסט. *

(עת"מ מחוזי חיפה 2203/04 ג'ירייס נ. ד"ר אבו איוב ואח', פס"ד מיום 21.7.04. השופט יצחק דר)