מליסרון ומנרב יבנו דירות ושטחי מסחר בבודפשט ב-28 מיליון אירו

רכשו קרקע בשטח של 10 דונם המיועדת לבניית הפרויקט * קסלמן מבצע הערכת שווי לנכסי האחים עופר בהונגריה לצורך מכירתם למליסרון בעסקת בעלי עניין

חברות הנדל"ן מליסרון (שבשליטת האחים עופר) ומנרב (אברהם קוזניצקי) עשו אמש צעד ראשון לביצוע השקעות משותפות בהונגריה. חברה משותפת לשתיים, בחלקים שווים, חתמה על הסכם לרכישת קרקע בבודפשט לצורך בניית פרויקט מגורים ומסחר בעלות של כ-28 מיליון אירו.

מדובר בקרקע ששטחה 10 דונם ושמוקנות בה זכויות בנייה של כ-30 אלף מ"ר מגורים (המיועד לבניית כ-540 יח"ד בארבעה בניינים), כ-3,300 מ"ר שטחי מסחר ועוד כ-715 מקומות חנייה. מליסרון מציינת, כי לשניים מארבעת הבניינים המיועדים להקמה, הוצאו היתרי בנייה של כ-200 יח"ד וכבר נחתמו חוזים למכירת כ-30 יח"ד תמורת 1.6 מיליון אירו.

התמורה הכוללת בגין רכישת הקרקע היא בסך 4.34 מיליון אירו. בכוונת החברה המשותפת של מליסרון ומנרב (שעל הקמתה דווח כבר בחודש מארס) לממן את בניית הפרויקט באמצעות ליווי בנקאי מקומי בהונגריה.

יוסי פרי, מנכ"ל מליסרון (בעלת המרכז המסחרי "קריון" בקריית ביאליק) מסר היום, כי ההשקעה מהווה פריצת דרך עבור החברה בהונגריה, פעילות הנשענת על המנגנון שבנתה בעלת השליטה בחברה, האחים עופר, במדינה זו.

פוטנציאל גדול בהונגריה

לדברי פרי, בהונגריה קיים פוטנציאל גדול בתחום של בניית דירות, מאחר ובשנתיים האחרונות שינתה הממשלה את מדיניות המשכנתאות לדפוסים "מערביים" והיא מעניקה כיום הלוואות בשיעור של 70%-100% מערך הנכס, כשהנהנים העיקריים הם עובדי מדינה, כוחות המשטרה והצבא. אלמנט נוסף המביא לגידול בביקוש הוא גודלן של הדירות בהונגריה, 40-70 מ"ר, שדוחף צעירים לצאת מבתי הוריהם.

"אני מקווה שבקצה הדרך יהיו לנו רווחים, אבל זו רק ההתחלה", אומר פרי. "מניסיון של אחרים אנחנו מניחים, כי יכולה להיות לנו תשואה של 35%-40% על ההון המושקע בעסקה ושל 14%-15% על ההשקעה כולה".

עסקה משמעותית יותר של מליסרון בהונגריה, שצפויה לצאת בקרוב, היא רכישת נכסי בעלת השליטה, האחים עופר נכסים, במדינה זו. האחים עופר נכסים, שבשליטת יולי עופר, פעילה מזה כשבע שנים בהונגריה. נכסיה, בהיקף של יותר מ-100 אלף מ"ר, מונים, בין היתר, נדל"ן מניב (משרדים, מסחר וחניה), שלושה בתי מלון ופרויקט לבניית כ-1,400 יח"ד. לדברי פרי, את הערכת השווי לנכסים, שטרם הושלמה, מבצע משרד הייעוץ קסלמן.

האחים עופר נכסים, השלימה בסוף חודש מאי את רכישת מניותיהם של שותפיה הוותיקים במליסרון - נחמיה קפלן, זהר פייגלין ודב ברזילי - במחיר של 29.8 שקל למניה - כ-30% מעל מחיר השוק ובסה"כ כ-165 מיליון שקל. לאחר הרכישה מחזיקה אחים עופר נכסים כ-80% ממניות מליסרון, שמתחילת 2003 הניבו תשואה של 67% ומשקפות לחברה שווי של 488 מיליון שקל.

השקעה מוצלחת

מליסרון סיימה את הרבעון הראשון של השנה ברווח נקי של 10.7 מיליון שקל מהכנסות של 32 מיליון שקל. מדובר בירידה לעומת הרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד שעמד על 12.7 מיליון שקל, שנבעה ממעבר להפסד כבד של החברה המוחזקת עופר נכסי רעננה.

את שנת 2003 כולה סיימה החברה ברווח נקי של 48.6 מיליון שקל - גידול של כ-6% לעומת השנה שקדמה לה. הכנסות החברה משכירות, דמי ניהול ושירותים עמדו אשתקד על 128.5 מיליון שקל, גידול של כ-3% שהושג בתקופה של מיתון מתמשך וירידה בסך ההוצאות הכולל של הצרכנים במשק.

מליסרון נחשבת לאחת ההשקעות המוצלחות ביותר שביצעה קבוצת האחים עופר בתחום הנדל"ן (באפריל 1990). החברה עוסקת בייזום ופיתוח בענף הנדל"ן המניב, ובעיקר בהקמה ואחזקת מבנים המיועדים להשכרה, למסחר ומשרדים. הנכס העיקרי של החברה הוא מרכז הקניות "קריון" בקריית ביאליק, התורם כ-70% מהכנסותיה ושמושכר בתפוסה מלאה.

בנוסף, מחזיקה החברה שני נכסים נוספים במתחם, הכוללים את פרויקט המשרדים והמסחר "ביאליק סיטי" (14 אלף מ"ר) ושני בנייני משרדים "מגדלי הקריון" (12.6 אלף מ"ר). סך השטח המושכר ע"י החברה בקריית ביאליק מסתכם בכ-65 אלף מ"ר.

מליסרון גם מחזיקה 30% ממניות עופר נכסי רעננה, בעלת זכויות בשטח של כ-42 דונם באזור התעשייה ברעננה. השטח הנ"ל שימש להקמת קניון "רננים" (בשטח של כ-41 אלף מ"ר) כשבאפשרות החברה לבנות שטחי משרדים בהיקף של כ-25 אלף מ"ר מעל הקומות המסחריות. בנוסף, לנכסי רעננה זכויות בקרקע ששטחה כ-4 דונם בקריית אתא.

עופר נכסי רעננה רשמה אשתקד הפסד של 3.3 מיליון שקל וברבעון הראשון הוסיפה הפסד כבד של 5.6 מיליון שקל כתוצאה מעלייה חדה בהוצאות המימון, שעמדו על 11.6 מיליון שקל, כתוצאה מעלייה מהותית ברבעון של שער הדולר, מטבע המממן כמחצית מהתחייבויות החברה.