ויצמן קצב את עונשיהם של 7 יהודים ו-6 ערבים שביצעו פיגועים לאומניים

ביניהם: עמי פופר, יורם שקולניק והאחים קהלני * הנגבי: כאשר משחררים מחבלים ערבים, צריך להתחשב גם ביהודים*מורת רוח בפרקליטות * שריד: הופר עיקרון אי שחרור אסירים עם דם על הידיים

נשיא המדינה, עזר ויצמן קצב לאחרונה בעונשם של שבעה אסירים יהודים ושישה אסירים ערבים שביצעו פיגועים לאומנים.

מנהל בית הנשיא, אריה שומר, הדגיש, כי ההקלות בעונשים, בוצעו רק לאחר שהאסירים הביעו חרטה מלאה על מעשיהם. אחד מהאסירים הערביים אף שוחרר בגלל בעיות בריאות.

שר המשפטים, צחי הנגבי פירסם היום על החלטתו להמליץ על קציבת עונשם של 7 אסירים יהודים, שהורשעו בפגיעה בערבים. הנגבי ציין, כי ידוע לו שהנשיא ויצמן נענה להמלצה.

הנגבי הסביר, כי בעת שמקלים ומשחררים בעונשים שהוטלו על אסירים ערביים, לא ניתן להתעלם מהאסירים היהודיים, שביצעו את "המעשים הנוראים" בעקבות העימות החריף בינינו לפלשתינים.

הוא הביע תקווה שיגאל עמיר, שרצח את ראש הממשלה, יצחק רבין, יישאר בכלא עד היום האחרון של העונש, כיוון שהוא לא ביצע רצח על רקע לאומני, אלא פגע בדמוקרטיה הישראלית.

גורמים בפרקליטות הביעו מורת רוח מהעובדה שהם לא ידעו על המלצת משרד המשפטים, למרות הנוהג הקיים לעדכן גם את הפרקליטות.

בין האסירים היהודים, שהומלץ לקצוב את עונשם: עמי פופר, יורם שקולניק, דניאל מורלי והאחים איתן ויהוידע קהלני.

עמי פופר הורשע ברצח שבעה פועלים ערבים בשנת 90' בעת שהמתינו להסעה בצומת גן הורדים בראשון לציון. פופר נידון לשבעה מאסרי עולם מצטברים בשל מעשי הרצח. זו הפעם הראשונה בה נקצב עונשו. עונשו של פופר נקצב ל-40 שנות מאסר.

יורם שקולניק הורשע ברצח ערבי, שחדר בשנת 93', חמוש בסכין, להתנחלות סוסיא בדרום הר חברון. לאחר השתלטות על המחבל שפורק מנשקו ונחבל, הגיע שקולניק למקום, ירה בערבי והרגו. שקולניק הורשע ברצח ונידון למאסר עולם.

לאחר העיסקה בה שוחרר השיך יאסין, נקצב עונשו ל-15 שנות מאסר. זו הפעם השניה בה נקצב עונשו. עונשו של שקולניק נקצב ל-11 שנות מאסר.

האחים איתן ויהוידע קהלני הורשעו בנסיון לרצח ערבי סמוך לקניון מלחה בירושלים. השנים השתמשו בנשק מעוקר, שסיפק להם סוכן שב"כ והיו תחת מעקב של השב"כ, כאשר עצרו ערבי בדרך עפר, המוליכה מקניון מלחה לכפר בתיר וניסו לירות בערבי באמצעות הנשק המעוקר. האחים קהלני נידונו ל-12 שנות מאסר כל אחד. עונשם של האחים קהלני נקצב לשמונה שנות מאסר.

דניאל מורלי הורשע ברצח ריאד סילמיה, נהג משאית בכביש קרית-גת-חברון בשנת 94'. מורלי ירה מבעד לחלון מכוניתו לעבר סילמיה ופצעו באורח אנוש. סילמיה פונה לבית החולים ושם נקבע מותו.

בית המשפט קבע, כי מורלי רצח את סילמיה בדם קר, ככל הנראה, כמעשה נקם על מות אחיו שנהרג באותו כביש בתאונה שמורלי ייחס אותה למעשה מכוון של ערבים. מורלי נידון לעונש של מאסר עולם.

ח"כ יוסי שריד מחה נמרצות על שחרורם המוקדם של יהודים שרצחו ערבים חפים מפשע.

"הופר העקרון היסודי שאין משחררים מחבלים עם דם על הידיים, עקרון שהממשלה הזאת נופפה בו בגאווה. האם רק משום שרוצח הוא יהודי, הוא ראוי לשחרור, ורק משום שרוצח אחר הוא פלסתיני הוא לא ראוי? מן הדין להזכיר לשר המשפטים הזה שרוצח הוא רוצח ושפיכות דמים היא שפיכות דמים ודם נקיים הוא דם נקיים ואסור בשום פנים להעדיף רוצח על רוצח וטרוריסט על טרוריסט, רק משום שהרוצח הוא "משלנו", ציין שריד בהודעתו.

ויצמן גם קצב את עונשם של שישה ערבים ישראלים, שרובם היו מעורבים ברצח החיילים ליד רמת השופט לפני כמה שנים. אחד מהשישה כבר שוחרר לפני שבוע.

ויצמן גם קצב את עונשו של אזרח מצרי, מחמוד סוהרקה, בדואי מסיני, שנעצר בשנת 77'