לראשונה: בנה"פ ימכור למשקיעים מוסדיים חלק מההלוואה לחוצה ישראל

הריבית והסכום שיימכר, מתוך אשראי של 850 מיליון דולר, ייקבעו בהתאם למו"מ עם הרוכשים

בנק הפועלים הודיע היום (ה'), כי בכוונתו למכור למשקיעים מוסדיים חלק מההלוואה צמודת המדד שהעמיד לקבוצת דרך ארץ, זכיינית כביש חוצה ישראל. מדובר בעיסקה ראשונה מסוגה במערכת הבנקאית בישראל, אך מקובלת בעולם, במסגרתה ימכור בנק אשראי שנתן למשקיעים מוסדיים.

המכירה תבוצע בימים הקרובים, אך טרם נקבע סכום האשראי שיימכר. הסכום ייקבע בהתאם להיענות של המשקיעים המוסדיים איתם נפגש הבנק, בעיקר באמצעות פועלים אי.בי.אי שמנהלת את המכירה.

ההלוואה שתימכר לגופים המוסדיים תהיה למשך 12 שנים בממוצע. שיעור הריבית להלוואה והסכום הנמכר ייקבעו גם הם סמוך למועד ההנפקה. מכירת החוב דורשת את אישור משרד האוצר אשר כבר ניתן לבנק.

הסכום הכולל של האשראי שהעמיד בנק הפועלים לדרך ארץ בשנים 2004-1999 מגיע ל-850 מיליון דולר, שניתנו כולם בהלוואות שקליות צמודות מדד. ההלוואות ניתנו באמצעות קונסורציום הכולל את בנק הפועלים שעמד בראשו, ועימו בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק המזרחי, מבטחים וגמולות, וההסכמים כללו אופציה למכירתן לצד ג'.

ל"גלובס" נודע, כי בנק לאומי ובנק המזרחי שוקלים בחיוב את הצעת בנק הפועלים להצטרף לאיגוח ההלוואה וככל הנראה יצטרפו לבנק הפועלים במכירה, ואילו בנק דיסקונט צפוי להשיב בשלילה ולא להצטרף למכירה.החוב של דרך ארץ הועלה לאחרונה בידי מעלות מ-AA- ל-AA. העלאת הדירוג בוצעה עם סיום שלב ההקמה של כביש האגרה באורך של 86 ק"מ ועם קבלת הנתונים העדכניים על היקף השימוש והפדיון בכביש.

דרך ארץ היא חברה בבעלות אפריקה-ישראל, שיכון ובינוי והחברה הקנדית CHIC. החברות מפעילות את הפרויקט בשיטת BOT למשך 30 שנה. הזיכיון של דרך ארץ כולל מנגנון של השתתפות המדינה בסיכון הנובע מאי ודאות בנפח התנועה בכביש האגרה.

עיסקת איגוח הלוואת דרך ארץ תהיה ראשונה מסוגה, שבעקבותיה יבצע הבנק ככל הנראה איגוחי הלוואות נוספים. הבחירה בדרך ארץ כעיסקה הראשונה נעשה מכיוון שמדובר באשראי שמתאים לגופי השקעה לטווח ארוך, כמו קרנות פנסיה, חברות ביטוח וקופות גמל, היכולות ליהנות מתשואה קבועה, ללא הסיכון הכרוך בשלב ההקמה.