ועכשיו, דובר להישגיה הכלכליים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתכוון למנות יועץ תקשורת חדש - נוסף - לשי בזק ולדוד בר-אילן, שתפקידו יהיה להסביר את הישגי הממשלה בתחום הכלכלי.

נמסר שלשכת ראש הממשלה בוחנת בימים אלה מועמדים שונים ובקרוב תתבצע אליהם פנייה מסודרת ורשמית. כדי שכניסתו של הדובר החדש תתנהל בצורה חלקה ומוצלחת, הרי כמה נקודות הראויות להבלטה והמדגימות את ההישגים המרשימים של ממשלה זו בתחום הכלכלי-חברתי.

ההישג המרשים מכולם הוא, כמובן, הישג הצמיחה. אחרי 7 שנים של צמיחה מהירה ועקבית, של %5.5 בתוצר השנתי הממוצע של ישראל (90'-96'), ושל %7 בתוצר העסקי, הצליחה ממשלת נתניהו להוריד את הצמיחה הכוללת בשנת 97' ל-%1.9 בלבד, ואת הצמיחה הריאלית לנפש, לראשונה מזה 10 שנים, לרמה שלילית: %0.3-.

אכן, הישג הראוי להבלטה. בהמשך יש להדגיש שגם השנה, 98', תגיע הצמיחה ל-%1.5, ולנפש - תתחולל ירידה ריאלית נוספת. כדי להמחיש את גודל ההישג, חובה על הדובר החדש, במערך הדוברות התופח, של לשכת ראש הממשלה, להציג את נתוני פוטנציאל הצמיחה ב-97' וב-98' ולהסביר, שאילו לא נקטו במדיניות מכוונת של מיתון יזום, יכולנו לצמוח בשנתיים אלה בכ-%5 בכל שנה ובכך להגדיל את התוצר ב-%6.5, שהם כ-6.5 מיליארד דולר.

הישג מרשים שני, הקשור לירידה בצמיחה, הוא הירידה בעליה מחבר המדינות. אמנם נכון ששר האוצר לשעבר, דן מרידור, הזהיר את הממשלה לפני שנה מכך, אבל עובדה היא שהממשלה, ברוב תבונתה, לא שעתה לדבריו והעדיפה לאמץ את המלצות נגיד בנק ישראל, פרופ' יעקב פרנקל.

הישג נוסף הכרוך במיתון המבורך, אותו יזמה הממשלה, הוא עלייה באבטלה. בנוסף להשבתת גורמי ייצור חיוניים יש באבטלה גם ברכה חברתית, היות והיא חושפת את הציבור החלש בפריפריה (עיירות הפיתוח והשכונות) לברכה של הורדת האינפלציה ושל כלכלת השוק. כידוע, ירדה האבטלה מקרוב ל-%13 ב-92' ל-%6 ב-96'. בזכות המדיניות המבריקה של הממשלה, האבטלה עלתה כיום ל-%8.3 והיא תמשיך ותעלה עוד עד סוף השנה.

ישנה תקווה שבשנה הבאה, 99', שנה לפני הבחירות, תצליח המדיניות הכלכלית להחריף את המיתון במשק, להביא לצמיחה של אפס אחוזים בתוצר ולאבטלה של %12.

לדובר החדש בלשכת ראש הממשלה יהיה הרבה יותר קל להסביר ולהציג את הישגי הממשלה בשנה הבאה, אבל גם השנה יכול דובר מוכשר וחרוץ להציג את הירידה בצמיחה כהישג גדול של הממשלה כולה ושל ראש הממשלה אישית, שהבטיח ערב הבחירות, שאצלו הצמיחה תהיה הרבה יותר גבוהה ומהירה מזו של ממשלת רבין-שוחט.

הוא יוכל גם להסביר מדוע אצלנו הריבית היא הגבוהה בעולם, איך קרה שההפרטה המהוללת מומנה ברובה המכריע ע"י כספים בנקאיים ולא מכיסם הפרטי של "המשקיעים", וכיצד קרה שלמרות ההפרטה האדירה, התחרות הנכספת ושבירת המונופוליים לא זזו במילימטר אחד, פרט לשוק התקשורת, אבל את זה התחילה עוד שולמית אלוני - זוכרים