ביהמ"ש: עיריית חיפה תפצה צעירה שנפגעה כתוצאה מקריסתו של עץ

קבע כי גם אם היה העץ המסוכן בשטח הפרטי - היה על העירייה להורות לבעלי השטח לדאוג לכריתתו

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה יצחק עמית הטיל על עיריית חיפה אחריות לפיצוי צעירה שנפגעה כתוצאה מקריסתו של עץ.

הצעירה ילידת שנת 82` צעדה ביום חורף סוער בקרית אליעזר בחיפה. כאשר לפתע צנח עליה ענף איקליפטוס. הצעירה נפגעה קשות, נחבלה בכל חלקי גופה, והועברה לאישפוז ולאחר מכן לשיקום בבי"ח לוינשטיין. התובעת משותקת כיום בפלג גופה התחתון, ואינה שולטת על הסוגרים.

הצעירה הגישה תביעה נגד עירית חיפה, וזו ביקשה לצרף את דיירי הרחוב כצדדים שלישיים לתביעה. העיריה טענה כי העץ שנפל היה בתחום הפרטי ולא בתחום הציבורי, ולכן יש להטיל על הדיירים את האחריות לתאונה.

השופט קבע, כי גם אם היה העץ בשטח הפרטי - הייתה אחראית העירייה להורות לבעלי השטח לדאוג לכריתתו ולאכוף את ההוראה.

"סמכותה של העיריה לגבי עצים מסוכנים, מזכירה את סמכותה לגבי מבנים מסוכנים שבתחומה. הסמכות הסטטוטורית מעניקה מעמד של שליטה ופיקוח לעיריה, ואלו יוצרים תשתית ממנה ניתן להסיק את הצורך לצפות שאי שימוש רשלני בכוחות המוענקים לעיריה, עשוי לגרום נזק לאנשים המצויים בקרבת המבנים המסוכנים. מכאן חובת העיריה לנקוט באמצעי זהירות, לגבי מבנים מסוכנים בתחומה, גם אם אלו נמצאים בשטח שאינו בבעלותה ובהחזקתה של העיריה", כתב השופט.

השופט הוסיף: "לכן, אפילו הייתי מגיע למסקנה עובדתית, כי הענף שפגע בתובעת נפל מהעץ שבחצר, הרי שהיה מקום לחייב את העיריה כמעוולת ביחד עם הדיירים, ושמא אף להטיל עליה חלק גדול יותר מהאחריות. זאת, בהתחשב בכך שצמרתו וענפיו של העץ בחצר מיתמרים מעל המדרכה, ובהתחשב בכך שהעץ בחצר סמוך למדרכה, ויש להניח כי הדיירים לא ידעו שהוא נטוע בתחומי הרכוש המשותף. ובנקודה זו אנו סוגרים מעגל עם הדברים שאמרנו לעיל. יום סערה בחיפה אינו מחזה לא שכיח, ועצים קורסים ביום סערה אינם תופעה חריגה, נהפוך הוא, מדובר בתופעה כמעט שגרתית".

השופט דחה את בקשת העיריה לצירוף הדיירים כצדדים בתביעה והורה לה לפצות את התובעת בכ-10 אלפים שקלים.

(תא 1108/01)