הפרות הקדושות של מערכת המס הישראלית

מהפכות חפוזות עלולות להחריב את עמודי התווך של מערכת המס, אבל כדאי בהחלט לשים לב לכמה פרות דשנות, שרועות באחו ללא מורא

לא ניתן להתנבא, בשלב מוקדם זה, כיצד תשפיע העובדה שנציב המס החדש, איתן רוב, מביא עמו ניסיון ו"קבלות" בתחום הניהול, מבלי שצמח בעולם המס.

אנו נמנים בין אלו המאמינים כי טובים סיכוייו של איתן רוב לראות נכוחה את הכשלים וה"קלקולים", שצברה לעצמה המערכת במהלך השנים.

אין אנו ממליצים לבצע בהינף יד מהפכות חפוזות, שעלולות לזעזע את אמות הסיפים ולהחריב את עמודי התווך של מערכת המס בישראל, אך אנו בהחלט מבקשים להפנות את תשומת הלב לכמה פרות דשנות, שעד כה רעו ללא מורא באחו.

* מערכת המס הישיר סיבכה את עצמה, בפועל, בכמות בלתי סבירה של חוקים, תקנות וצווים - שלא לדבר על הוראות ביצוע והנחיות פנימיות - עד שבאופן פרדוקסלי ניתן כבר לאתר מומחי מס רדופי חרדות, ששנתם נודדת בלילות.

* הצלחת היתר של בכירי משרד האוצר - ומשרד המשפטים - ביישום הרפורמה הגדולה במס הישיר, תוך כדי נקיטת מהלכי מס מתוחכמים למכביר המשולבים בהוראות "אנטי - תכנוניות", הביאתנו לכך שתושבי המדינה, רובם ככולם, מגששים בעלטה פיסקאלית כבדה, מבלי שיהיו מודעים כמעט להשלכות המס של פעולותיהם. מידת ההגינות מחייבת אותנו להעיר שהמלצות ועדת רבינוביץ עצמן, בנושאים מסוימים, לא הצטיינו בפשטותן.

* אחרי שנים ארוכות, בהן הורגלו מפקחי המס בפועל לקבוע את השומות "על פי הוראות החוק" או "לפי מיטב שיקול הדעת" החל בית המשפט העליון לשנות את כללי המשחק. כתוצאה מכך, נקבעו במספר פסקי דין נורמות חדשניות ("אינטרבילדינג"; "אלקה אחזקות"; "מ.ל. השקעות"; "קלס"; "ד.נ.ד. אספקת אבן ירושלים", ועוד), המאפשרות לנישומים לנסות לשנות את רוע הגזירה, כשהינם חשים כי אימוץ הכללים המוכרים מוביל לתוצאות מס קשות, שאינן מתיישבות בעליל עם גיבוש תכלית החקיקה.

במלים אחרות, נראה כי כללי המשחק החדשים - שהינם שוויוניים יותר מבעבר - מעצימים את מרכיב אי הוודאות ההדדית בפרשנות דיני המס.

* נציגי הציבור (וגם שופטיו) תובעים בהתמדה להגביר את מידת השקיפות של פעולות מערכת המס.

מטבע הדברים, מצב שכזה מביא, במידה מסוימת, גם לרפיון ולמבוכה במשרד האוצר, עד לגיבוש שביל הזהב בין האינטרסים השונים.

* מערכת המס בכללותה הפכה, במרוצת השנים, למעין שילוב קטלני של מבוך פיסקאלי עם מנגנון רב-זרועות, הרצוף בסתירות פנימיות לא פשוטות. על מנת לסבר את האוזן, נפנה את תשומת הלב לסוגית המס האקטואלית, המתייחסת לנישומים שהרבו לבצע "פעילות בעלת אופי מסחרי" במכשירים פיננסיים שונים, לרבות במכשירים הנסחרים בבורסה (משקיע או סוחר?).

במציאות שכזו, אין פלא שגדל בהתמדה מספרם של "היועצים" השונים (שרבים מהם יוצאי המערכת), דבר שאיננו משרת בהכרח את האינטרס של הנישום הממוצע.

* לפי כל הסימנים, מערכת המס הישראלית הינה שיאנית העולם בכל מה שקשור לתרבות ניכוי המס במקור.

דא עקא, שבמקרים רבים קם הגולם על יוצרו, ופקידי המס נאלצים להתיר ל"מקבל" זיכוי ממס, בשל סכומים שנוכו ממנו במקור על ידי ה"משלם", בעוד שהמשלם מצידו הופך לחדל פירעון (בתום לב או שלא בתום לב), ונמצא אוצר המדינה חסר.

אנו קוראים לגורמים הרלוונטיים "לעשות חושבים", שמא תהפוך מועקת המס לגורם מרתיע ומעכב צמיחה, שאיננו בר-תיקון.

הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'.