בוננזת ההיי-טק של שרי אריסון ואי.בי.אי: רווח של 70 מיליון שקל למהלכים ממימוש השקעות

הרווח ממכירת 5% ממניות יורוקום תקשורת סלולרית - 14 מיליון שקל * מהלכים העומדת בפני פירוק תחלק כ-90 מיליון שקל לבעלי המניות

חברת צעדים השקעות וטכנולוגיה, הנמצאת בשליטת אריסון השקעות וקבוצת אי.בי.אי, הציגה רווח שיא של 53 מיליון שקל ממימוש השקעות ברבעון השני (כ-70 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה).

רווחיה של צעדים משקפים את תוצאות הפעילותה של אחזקתה העיקרית, קרן ההון סיכון מהלכים, בה היא מחזיקה כ-45% מהזכויות לרווחים. מהלכים ביצעה מימוש אגרסיבי של השקעות לקראת פירוקה לאחר 11 שנות פעילות וחלוקת נכסיה בין בעלי המניות.

בשורה התחתונה, לאחר חלק המיעוט ברווחיה, רשמה צעדים רווח נקי של 22.2 מיליון שקל ברבעון השני (רווח של 28 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה).

צעדים, בניהולו של מאיר כפיר, מוחזקת ע"י אריסון השקעות (41.1%) וקבוצת אי.בי.אי (25.2%). החברה עוסקת, בעיקר באמצעות מהלכים, בהשקעה בחברות טכנולוגיה מתקדמת בתחומי תקשורת, מולטימדיה, ציוד ותוכנות מחשבים ואלקטרוניקה.

בין ההשקעות הבולטות שמומשו על ידי מהלכים מאז תחילת השנה נמנות מניות המ-לט, טופ אימג', ופאואר דיזיין. בעיסקה נוספת, שאושרה בחודש שעבר ע"י בעלי המניות של הקרן, מומשה אחזקתה של מהלכים בחברת יורוקום תקשורת סלולרית (5% מההון) תמורת 19 מיליון שקל וברווח של 14 מיליון שקל.

מניות יורוקום תקשורת סלולרית, המשווקת את מכשירי הסלולר של נוקיה בישראל, נמכרו ליורוקום תקשורת, שבבעלות שאול אלוביץ (51%) ואריסון השקעות (49%), שכאמור היתה גם בצד מוכר המניות. העסקה בוצעה לפי שווי של 85 מיליון דולר בלבד ומבלי שנעשתה הערכת שווי ליורקום תקשורת סלולרית, או שנתוניה הוצגו לפני בעלי המניות של מהלכים.

המכירה הותירה את יורוקום תקשורת עם 95% ממניות יורוקום תקשורת סלולרית, כשאת יתרת המניות ממשיכה להחזיק חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שבשליטת קבוצת אי.בי.אי ובנק הפועלים (אשר נמצא אף הוא בשליטת אריסון השקעות).

מאיר כפיר, המשמש גם כמנכ"ל מהלכים, טען בחודש שעבר כי "ההחלטה לגבי שווי יורוקום תקשורת סלולרית בוצעה על בסיס נתוני הרווחיות של החברה בשלוש השנים האחרונות ובנוסף על התחזית לרווח השנה". לדבריו, הרוויחה יורוקום תקשורת סלולרית כ-70 מיליון שקל בממוצע לשנה בשלוש השנים האחרונות.

עם בעלי המניות במהלכים, נוסף לצעדים, נמנים בין היתר גם אל על, בנק יהב, חברות הביטוח מגדל וכלל ביטוח, בנק המזרחי, אמפל, אופיר אחזקות, בראק קפיטל ודנבאר טכנולוגיות. החלטת בעלי המניות על מכירת מניות יורוקום תקשורת סלולרית, למרות שבוצעה בשווי נמוך לכאורה, נבעה ככל הנראה מרצונם להיפטר מהאחזקות האחרונות של מהלכים, כדי שניתן יהיה לסגור את קרן ההשקעות, שהוקמה ב-93'.

לאחר תאריך המאזן, מדווחת צעדים, החליטה מהלכים על חלוקת נכסיה הנזילים: דיבידנד של 53 מיליון שקל (בו חלקה של צעדים 23.4 מיליון שקל) כשבנוסף בכוונתה לפנות לביהמ"ש לצורך אישור חלוקת הון בסך של 38 מיליון שקל (ממנו חלקה של צעדים כ-16 מיליון שקל).

הרווחים העצומים של צעדים כתוצאה ממימוש השקעות מהלכים, השפיעו לטובה על תוצאותיה של חברת גחלת, בעלת השליטה בקבוצת אי.בי.אי, שסיימה את הרבעון השני של 2004 ברווח נקי של 10.5 מיליון שקל בתוכו 8.5 מיליון שקל חלקה ברווחי חברות כלולות ובראשן צעדים. בסיכום המחצית הראשונה של 2004 רשמה גחלת רווח של 17.2 מיליון שקל, כפול מבתקופה המקבילה אשתקד.