זלקינד רכש מניות חברה אמריקנית, שבעשור הקודם הצילה עבורו את אלקו

פוטשאל אסוסייטס, שעל פי ההערכות נשלטת בידי גיסו של זלקינד, מכרה לזלקינד כ-%15 ממניות אלקו החזקות, ששווי השוק שלהן 30 מיליון דולר

לא תמיד היתה קבוצת אלקו גוף תעשייתי מהבולטים בארץ, עם מחזור הכנסות של כמעט 4 מיליארד שקל ורווח נקי של עשרות מיליונים בשנה. מפעל השנאים ומוצרי החשמל המשפחתי, שהוקם בשנת 49', נקלע באמצע שנות ה-80' להפסדים כבדים, כתוצאה מירידה בפעילותה של חברת החשמל, לקוחה עיקרית שהחליטה לצמצם את השקעותיה בתשתית.

בעקבות ההפסדים, רווחו בשוק ההון הערכות כי בנו של מייסד אלקו, גרשון זלקינד, עומד לאבד את השליטה בחברה. שני קונצרנים שהחזיקו במניות אלקו - דיסקונט השקעות ודנות (באמצעות כונסי נכסים) - ביקשו למכור את מניותיהם, ושועלי פיננסים בדמות בעלי ת.א.ת, דב צאלים ושלמה אוסטרזצר, ערבו לאפשרות של ביצוע השתלטות עוינת.

זלקינד נלחם על אלקו, וממש בדקה ה-90 הצליח לגייס לצידו את החברה האמריקנית העלומה פוטשאל אסוסייטס, בבעלות הנרי פוטשאל, אשר רכשה את מניות אלקו והבטיחה את שליטתו של זלקינד. מאז ועד סוף השבוע האחרון החזיקה פוטשאל כ-%15 ממניות אלקו החזקות, מניות ששווי השוק הנוכחי שלהן כ-30 מיליון דולר. על פי ההערכות, מי שעומד מאחורי פוטשאל הוא גיסו של זלקינד, המתגורר באוסטרליה.

היום (א') הודיע גרשון זלקינד לאלקו החזקות כי רכש את הבעלות בפוטשאל, וכי כתוצאה מכך גדלו החזקותיו באלקו מ-%47.3 ל-%62.2. בנוסף, מחזיקה חברה בת של אלקו - איליאסי - %13.3 ממניות החברה, מה שמותיר בידי הציבור פחות מ-%25 ממניות אלקו החזקות.

מאחר שזלקינד רכש מניות בחברה פרטית, לא ידוע כמה שילם תמורת מניות אלקו החזקות שבידי חברה זו. כאמור, שווי השוק של המניות כ-30 מיליון דולר.

קבוצת אלקו החזקות - הפועלת בתחומי התעשייה, הייצור וההתקנה של מערכות אלקטרומכניות, כמו גם בשיווק קמעונאי וסיטונאי - סיימה את שנת 98' ברווח נקי של 45.6 מיליון שקל, לעומת 71.4 מיליון שקל ב-97'. מחזור ההכנסות של החברה הגיע ב-98' ל-3.6 מיליארד שקל, עלייה של %10.6 לעומת 97', כאשר היצוא מהווה כמעט רבע מהמכירות.

החברה הושפעה לטובה מהשיפור בתוצאותיהן של החברות המוחזקות - אלקטרה, שסיימה את השנה ברווח נקי של 51.1 מיליון שקל, ואלקטרה מוצרי צריכה, שהרוויחה 51.4 מיליון שקל. לעומת שתי אלו, הורעו תוצאותיהן של אלקו תעשיות, שסיימה את השנה ברווח של 22.5 מיליון שקל, ושל השקם, שהפסידה 64 מיליון שקל. גרשון זלקינד, ששכרו באלקו החזקות נגזר מתוצאות החברות המוחזקות, ספר אשתקד שכר בעלות כוללת של 5.3 מיליון שקל