לאומי: צפויה "עמדת המתנה" בבורסה כאשר ברקע תקופת החגים בה הפעילות נמוכה בד"כ

עוד אומרים, כי החולשה במניית טבע משפיעה על האווירה בבורסה המקומית, הן בשל משקלה הגבוה במעו"ף (9.5%) והן בשל היותה המניה המוחזקת ביותר על ידי הציבור

בבנק לאומי מסכמים את שבוע המסחר בבורסה ואמרים כי לאחר שבועיים חיוביים הסתיים שבוע המסחר בירידה. כאשר בוחנים את המסחר בשמונת השבועות האחרונים, הרי שהשבועיים היחידים שהסתיימו בעליות שערים היו גם אלה שריכזו את מחזורי המסחר הנמוכים ביותר (בנטרול יום הפקיעה).

בחלק הראשון של השבוע (יום ראשון-שני) נרשמו מחזורי מסחר נמוכים למדי של מתחת ל- 300 מלש"ח, יומיים רצופים כה דלים לא נרשמו כמעט שנה, מאז אוקטובר 2003. בחלקו השני של השבוע כבר זינקו המחזורים למעל 500 מלש"ח, כאשר ימי שלישי-רביעי אופיינו באווירת מכירה.

השבוע הושפעה הבורסה המקומית מהפיגוע בבאר שבע, פתיחת מסחר שלילית בארה"ב וחולשה במניה המרכזית בת"א, טבע.

אם ביום ראשון המשיכה הבורסה בת"א את התנופה של השבועיים האחרונים, הרי שפתיחת מסחר שלילית באירופה וחוזים שליליים על המדדים בארה"ב הובילו את המדדים לירידות ביום שני. ביום שלישי התמונה כבר הייתה שלילית הרבה יותר, לאחר הירידות בארה"ב ביום שני, פתחו המדדים בירידה ובצהרי היום לאחר הפיגוע התגברו ירידות השערים.

החולשה במניית טבע משפיעה על האווירה בבורסה המקומית, הן בשל משקלה הגבוה במעו"ף (9.5%) והן בשל היותה המניה המוחזקת ביותר על ידי הציבור. התנודתיות המאפיינת את הנייר בשבועות האחרונים מלחיצה משקיעים ומובילה אותם להקטין אחזקה במניות בכלל.

מניות ענף הכימיה מצויות מזה כחודשיים תחת לחץ והתיקון בשבועיים הקודמים בבורסה הורגש בהן פחות. ענף הכימיה הינו ענף מוביל בישראל מזה שנים רבות, וייתכן והחולשה במניות הענף, למרות תוצאות השיא של החברות, נובעת גם משיקולי ניהול תיק, שכן הרמות בהן נסחרות מניות הינן גבוהות היסטורית והמניות מרכזות מחזורי מסחר גבוהים המקלים על מימוש.

את חודש אוגוסט סיים מדד המעו"ף בירידה של 3.7%, הירידה החודשית החדה ביותר מאז יולי 2003, בו נרשמה ירידה של כ- 8%. למרות שאוגוסט היה החודש השלילי ביותר השנה הרי שהמגמה בו הייתה תנודתית, ולהבדיל מיולי בו הסתיימו כ- 70% מהימים בירידות שערים, הרי שבאוגוסט עדיין נרשם מספר גבוה של ימים שליליים אך חלה ירידה לכ- 65% ימים שליליים. למרות שתקופת הקיץ מאופיינת בדרך כלל במסחר רדום יחסית, הרי שבאוגוסט גברה התנודתיות ולאחר חודשיים בהם נרשם יום אחד בלבד של ירידה/עליה בשיעור של 1%, נרשמו באוגוסט כבר שבעה. לתנודתיות באוגוסט השפעה פסיכולוגית העלולה להפחית מהסיכויים להגדלת הרכיב המנייתי של הציבור בהמשך.

המוסדיים מתרגשים פחות מהתנודתיות אך לאחר שהגיעו לשיעור אחזקה גבוהה יחסית במניות, קשה להאמין שבמציאות הנוכחית ימשיכו להגדיל רכיב זה, מה גם שהשוואת שיעורי המיסוי בין חו"ל וישראל בפתח ועלולה להוביל למימוש מסויים בניירות מקומיים לטובת רכישת ניירות זרים.

הדוחות הכספיים העיקריים שחתמו את עונת הדיווחים הכספיים היו כרגיל של הבנקים, שהמשיכו להפגין עוצמה ותשואה להון שכבר הספיקו לשכוח בשוק ההון. המלצות ועדת בכר אינן צפויות להשפיע על המסחר במניות הבנקים בטווח הקצר, שכן צפוי טווח זמן ארוך יחסית ליישומן, ויתכן מגוון של אירועים שעשוי להשפיע על המחיר שבו עשוייה להתבצע הפרדה של קופות והקרנות מהבנקים, במידה והן אכן יופרדו. בינתיים נהנים הבנקים מתשואות גבוהות להון, דבר שמעלה את קרנן של מניותיהם בחודשים האחרונים.

מהדוחות לרבעון השני עולה שהשיפור ברוב המגזרים נמשך וחברות רבות רשמו תוצאות שיא. למרות הדוחות הטובים תגובת השוק ברוב המקרים הייתה שלילית, תגובה המלמדת על חולשת השוק ולחץ מכירה. בימים שלאחר פרסום דוחות כספיים ישנו לרוב מסחר ער המקל על משקיעים למכור בהיקפים גבוהים. מחירי המניות המגלמים ציפיות עתידיות מלמדים כיום על ציפייה להאטה בפעילות הכלכלית ובתוצאות החברות.

לגבי העתיד אומרים בלאומי כי היקפי מסחר גבוהים יותר בימי ירידות שערים ומסחר שלילי לאחר פרסום דוחות חיוביים מלמדים שהאווירה החיובית עדיין לא חזרה לבורסה למרות עליות השערים הנאות בשבועיים הקודמים. המשקיעים בת"א ימשיכו להמתין להתפתחויות בארה"ב והתקופה הקרובה תמשיך להתאפיין ב"עמדת המתנה" במיוחד כאשר ברקע תקופה החגים בה הפעילות בבורסה נמוכה בדרך כלל.

לגבי שוק האג"ח אומרים בלאמוי כי נמשכה השבוע המגמה החיובית ואף התגברה. בסיכום שבועי רשמו מדדי האג"ח תשואות נאות - מדד האגרות הצמודות הממשלתיות ומדד האגרות הלא צמודות הממשלתיות רשמו כל אחד עלייה של כ- 0.4%. בעקבות העליות, השחר הארוך (סדרה 2682) נסחר כעת בתשואה של 7.83% לעומת תשואה של 7.96% לפני שבוע, והגליל הארוך (סדרה 5903) נסחר כעת בתשואה של 4.54% לעומת תשואה של 4.60% לפני שבוע.

המק"מ לשנה ירד השבוע מתחת לתשואה של 4.7%, ונסחר כעת בתשואה של 4.68%, המשקפת פער של כ- 0.6% בלבד ריבית בנק ישראל, זאת לעומת פער של כ- 0.7% בתחילת אוגוסט.

ישנן מספר סיבות עיקריות לתשואות הנמוכות בשוק המק"מ ובשחר הקצר:

·הערכות לשינוי מתון בשיעור הריבית במשק בשנה הקרובה לנוכח ההאטה המסתמנת בקצב הצמיחה בארץ.

·גידול בביקושים לנוכח מעבר הון משוק המניות לשוק הסולידי, המוצא את דרכו בעיקר לאפיקים קצרים, וירידה בהיקף גיוס החוב הממשלתי. על כך מעידים גם היציבות במחזורים בשוק המו"מ ברמה של כ- 600 מיליון שקל ביום למרות תקופת הקיץ.

·היקף הנפקות המק"מ על ידי בנק ישראל, האמור לספוג חלק מהביקושים, אינו גדל ונותר ברמה של כ- 6 מיליארד שקל בחודש.

התחדשות המגמה השלילית בשוק המניות צפוייה להוביל לזרימת כספים נוספת לאפיקים הקצרים, בהיותם השקעה סולידית בעלת סיכון נמוך, ולירידת תשואות נוספת שם. עם זאת, נראה שבעתיד ידרש תיקון מסויים במק"מ ובשחר הקצר לנוכח הצפי להעלאת ריבית החל מסוף השנה הנוכחית.

ירידת התשואות בארץ מתרחשת במקביל לתהליך דומה בארה"ב שם ירדו השבוע לתשואות ל- 10 שנים לרמה של כ- 4.15% בלבד, רמתן הנמוכה ביותר מאז אפריל השנה. לנוכח ירידת התשואות, פער התשואות בין אג"ח ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים לשחר לתקופה דומה עומד כעת על 3.7%, פרמיה גבוהה יחסית, שסביר ותישאר בעינה בטווח הקרוב.

השחרים הארוכים, שנושאים תשואה ברוטו של מעל 7.5% הינם מעניינים, אך יש לקחת בחשבון את הסיכון הגבוה יותר בטווחים אלו. לפיכך, הרי שבשל אי הוודאות בשוק ישנה עדיפות להתמקד באגרות השקליות לטווח הבינוני שמציעות תשואה ריאלית נאה, בפרט ללקוחות נטואיסיטים לנוכח משטר המס הישן החל על חלק מהאגרות הצמודות.

הרגיעה שחלה במחירי הנפט תמכה אמנם בתיקון מסויים בשוק המניות, אך המחישה את התנודתיות הרבה במחירי הסחורות ובמחירי האנרגיה. תחזיות האינפלציה ל- 12 החודשים הקרובים נותרו ברמה של כ- 2.5%, דהיינו בטווח יעד יציבות המחירים של בנק ישראל (1%-3%). עם זאת, התחדשות אפשרית של עליית מחירי הנפט והמשך התרחבות מהירה של אמצעי התשלום במשק עשויים להביא לעלייה חזקה מהצפוי במחירים במשק.

האפיק הצמוד צפוי להנות ממהלך חיובי לנוכח הקטנת הגיוס של הממשלה בשילוב עם עלייה בציפיות האינפלציה. האגרות הצמודות מספקות ביטחון מפני התפרצות אינפלציונית. עם זאת, גל ההנפקות לציבור והקצאות למשקיעים מוסדיים של אגרות קונצרניות, מרביתן צמודות, מהווה אלטרנטיבה לאגרות הצמודות בטווח הבינוני עד ארוך, ומונע מהלך ירידת תשואות בטווח הקצר.

במבט עתידי אומרים:

אפיק שקלי - השחרים לטווח בינוני מהווים אפיק השקעה מעניין. הטווחים הארוכים נושאים תשואה ריאלית גבוהה למדי אך השקעה בהם כרוכה בסיכון גבוה יותר, בפרט לנוכח אי הוודאות לגבי רמת האינפלציה. ללקוחות נטואיסיטים המעוניינים בהשקעה נזילה קצרת טווח ניתן לשקול השקעה בגילונים הנושאים תשואה עודפת על מק"מ.

אפיק צמוד השקעה באגרות צמודות לטווח בינוני עד ארוך מומלצת לנוכח הצמצום הניכר בהיצע אג"ח ממשלתי מסוג זה, הגידול בביקוש בעקבות החשיפה הגוברת של קרנות הפנסיה לשוק הסחיר והביטחון שהן מקנות מפני התבססות האינפלציה ברמה גבוהה יותר מהחזוי.

קונצרני - ניתן לשקול השקעה סלקטיבית באגרות חוב קונצרניות בעלות דירוג Investment Grade הנושאות תשואה עודפת על פני אג"ח מדינה.

לגבי שוק המט"ח אומרים כי במהלך שבוע המסחר הנוכחי רשם השקל התחזקות מול הדולר של כ- 0.75%. הפיגוע הכפול ביום שלישי לא הותיר את חותמו על שער הדולר והוא התחזק לזמן קצר בלבד עם היוודע דבר הפיגוע, אך בהמשך היום חזר השקל להתחזק בהתאם להיחלשות הדולר בעולם.

זו תקופה ארוכה בה נשמר השקט היחסי באזורנו, ולכן העובדה כי לאירוע ביטחוני מסוג זה כמעט ולא הייתה השפעה על שער הדולר, מחזקת את הטענה כי שער הדולר מול השקל מושפע לרוב מהשינויים הנעשים בו בעולם, ולאירועים מבית ישנה השפעה חלשה יחסית.

בסיכום שבועי סגר הדולר את השבוע ברמה של 4.513 שקל לדולר והוא ממשיך לשמור על יציבות בטווח הצר שנע בין 4.5 ל- 4.55 שקל, זה השבוע השישי ברציפות. מול האירו נחלש הדולר בכ- 1.5% במהלך שבוע המסחר, זאת לאחר שבסוף השבוע שעבר נסחר קרוב מאוד לרמת 1.2 אירו לדולר. סביר להניח כי המשך החולשה של המטבע האמריקאי בעולם ומול האירו בפרט, עשויה להביא בטווח הקצר לפריצה של רמת 4.5 השקלים כלפי מטה.

בחודש אוגוסט שער הדולר נסחר בחודש אוגוסט סביב רמה ממוצעת של 4.53 שקל לדולר. בסוף החודש נרשמה התחזקות של השקל מול הדולר והוא שב להיסחר ברמות שאפיינו אותו בסוף החודש שעבר. בסיכום חודשי לא נרשם כל שינוי בשער המטבע האמריקאי ושערו היציג נקבע על רמה של 4.526 שקלים (לעומת זאת, מול האירו נחלש הדולר בסיכום חודשי בכ- 1%). נציין כי זהו החודש הראשון, מאז תחילת השנה, בו לא נרשם שינוי בשער הדולר ברמה החודשית.

חודש אוגוסט היה רווי אירועים להם הייתה השפעה על היחלשות הדולר בעולם. בין הגורמים העיקריים, אשר תמכו בהיחלשותו, ניתן למנות: תנודתיות חדה במחירי האנרגיה והגעת מחיר חבית נפט לשיא של כ- 50 דולר לחבית; התרחבות מפתיעה בגירעון המסחרי של ארה"ב לרמת שיא, בעיקר בעקבות התייקרות מחירי האנרגיה; והמשך פרסום אינדיקטורים כלכליים בארה"ב שתומכים יותר ויותר בהערכה כי קיימת האטה בצמיחה הכלכלית מעבר לים.

האירועים מבית, לעומת זאת, תמכו ברובם בהתחזקות המטבע המקומי: הממשלה התגברה על המשבר והקימה קואליציה חדשה, השביתה בנמלים הסתיימה ולהוציא את הפיגוע ביום שלישי השבוע נרשם שקט בתחום הביטחוני. בנוסף, למרות שנגיד בנק ישראל הותיר את הריבית המוניטרית על כנה נשמעות יותר ויותר הערכות כי בנק ישראל צפוי להתחיל להעלות את הריבית בשל עדכון תחזית האינפלציה כלפי מעלה והגידול באמצעי התשלום במשק.

נפח המסחר היומי הממוצע בחודש אוגוסט היה הנמוך ביותר מבין חודשי השנה ועמד על 632 מיליוני דולרים. עם זאת, נפח המסחר הנ"ל הינו הגבוה ביותר שנרשם מבין חודשי אוגוסט בשנים 2001 - 2004.

בבחינת רמת התנודתיות של שער השקל-דולר, נרשמה ירידה ברמת התנודתיות בחודש אוגוסט והשינוי היומי הממוצע בשער החליפין ירד בחודש זה אל מתחת לרמה של 0.22%, הרמה הממוצעת מתחילת השנה.

ניתן לסכם את חודש אוגוסט כחודש בעל נפח המסחר הכולל, שיעור השינוי בשער הדולר והתנודתיות היומית הממוצעת (להוציא חודש יוני), הנמוכים ביותר מאז תחילת השנה הקלנדרית.

לגבי העתיד אומרים כי המשך החולשה בדולר בעולם ובעיקר מול האירו עשויה להוביל את שער הדולר מול השקל אל מתחת רמת 4.5 השקלים, אם כי בטווח הבינוני הוא צפוי להיסחר מעל לרמה זו.

בטווח הארוך יותר, צפויה עלייה מתונה בשער הדולר בעיקר על רקע השוואת שיעורי המיסוי בין ניירות ערך זרים לניירות ערך ישראלים. אי-ודאות במישור הפוליטי וקשיים בהעברת התקציב בכנסת עשויים אף הם לתמוך בהתחזקות המטבע האמריקאי מול השקל.