D&B - הרעה נוספת במצב ענף הבנייה: הסיכון הענפי עלה - 28% מהחברות בסכנת סגירה

באוגוסט חלה ירידה של 7% בנטילת משכנתאות לעומת הממוצע מתחילת השנה; ביולי השנה נמכרו 7,026 יח"ד בלבד לעומת 7,597 ביולי אשתקד

בחודש אוגוסט חלה ירידה בהיקף נטילת המשכנתאות לדיור, וע"פ ההערכות היקף הלוואות המשכנתא לדיור יעמוד באוגוסט על 1.6 מיליארד שקלים לעומת 1.731 מיליארד שקלים ביולי ו- 1.776 מיליארד שקלים ביוני. היקף ההלוואות בחודש אוגוסט מהווה ירידה של 7% לעומת הממוצע מתחילת השנה. כך עולה מניתוח שערכה חטיבת הנדל"ן של דן אנד ברדסטריט.

גם מבחינת מכירת הדירות הרי שנתוני חודש יולי מראים כי בחודש זה נמכרו 7,026 יח"ד לעומת 7,597 יח"ד בחודש יולי אשתקד. נתונים אילו, טוענים כלכלני חברת המחקר, מראים על האטה נוספת בענף, בהשוואה לנתוני החציון הראשון של השנה שהראו עלייה מרשימה במכירת דירות יחסית לחציון הראשון אשתקד.

לדברי, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, למרות שנתוני החציון הראשון של 2004 הראו התאוששות מרשימה לעומת החציון הראשון אשתקד, הרי שנתוני חודש יולי והנתונים המוערכים לאוגוסט מראים כי ענף הנדל"ן שוקע שוב בתרדמת המתבטאת הן בקצב מכירת הדירות, הן בקצב בנייתן והן בקצב נטילת המשכנתאות. נתונים אילו מתווספים לנתונים המראים על ירידה חדה במכירת דירות בפריפריה ועל ירידה במספר התחלות הבנייה.

נתונים נוספים בנוגע לשוק המשכנתאות בחודש יולי מראים כי, בנושא הפיגורים במשכנתאות, נרשמה בחודש יולי עלייה קלה בהיקפי הפיגורים של בתי האב ( פיגור בהחזרי המשכנתא החודשיים בשלושה חודשים ויותר ) וסכום הפיגורים עומד ביולי על 2.02 מיליארד שקלים, לעומת 2.006 מיליארד שקלים בחודש יוני. לעומת זאת, נרשמה ירידה בכמות בתי האב המפגרים בתשלומים ומספרם עומד כעת על 81,903, לעומת 82,190 בחודש שעבר.

מבחינת ניצול הזכאויות, המענקים שבוטלו מהווים את הסיבה לירידה במספר הזכאים שרוכשים דירות. קצב המימוש החודשי בשנת 2004 עומד על 2008 זכאים, מספר נמוך מאוד בהשוואה לשנים קודמות. לעומת זאת, בחודש יולי מימשו 2233 משפחות את זכאותן לדירה, דבר שמלמד אולי על כך שחלק מהציבור התרגל לקיצוץ במענקים והחליט לרכוש דירה על אף ביטולם.

מבחינת התחלות בנייה חדשות, ירידה תלולה נרשמה בהתחלות הבנייה שנעשו ביוזמת משרד הבינוי והשיכון בבנייה עירונית וכפרית. ממוצע התחלות הבנייה לחודש בשנת 2004 עומד על 361 יחידות דיור, לעומת הממוצע החודשי בשנה שעברה שעמד על 621 יחידות דיור לחודש ירידה של 42%. לשם השוואה, בשנת 2000 עמד הממוצע החודשי על 1221 יחידות דיור לחודש.

מבחינת גמר בנייה, בחודשים יוני ויולי קיימת עלייה בגמר בנייה של יחידות דיור. ביוני הסתיימה בנייה של 871 יחידות דיור וביולי הסתיימה בנייתן של 985 יחידות דיור, לעומת הממוצע החודשי לשנת 2004 העומד על 712 יחידות דיור בממוצע בחודש. כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי משמעות של ירידה בהתחלות בנייה ועלייה בגמר היא התהוות של מחסור בדירות, שעלול להשפיע על שוק הדירות ולהעלות את מחירן כתוצאה ממחסור בהיצע.

גם היקף הבנייה העצמית בחודש יולי ירד, אם כי לא בצורה חדה. בחודש יולי חל קיטון של כ-10% בממוצע החודשי של מספר יחידות הדיור המוקמות בבנייה עצמית. הממוצע החודשי בחודש יולי עמד על 814 יחידות דיור בבנייה עצמית, לעומת 909 יחידות דיור באותה תקופה אשתקד.

גם מדד הסיכון הענפי של דן אנד ברדסטריט לחודש אוגוסט מראה על החמרה במצב העסקים בענף הבנייה. על פי המדד 38.3% מקבלני התשתיות נמצאים ברמת סיכון גבוהה מאוד באוגוסט לעומת 37.3% ביולי, 29.7% מקבלני השיפוצים לעומת 28.4% ביולי ו-28% מקבלני הבניין לעומת 26.5% ביולי. גם בענף שיווק תשומות לבנייה קיימת עלייה ברמת הסיכון הגבוה, ושיעור העסקים העומדים בסכנת סגירה החודש עומד על 25.2% באוגוסט לעומת 24.7% ביולי.