יודעים גם לגדל בננות בשלות

אי אפשר להשתחרר מהטעם הרע שהותירה התנהלותו של צחי הנגבי, שבחר שלא להתפטר, אלא "להשעות" את עצמו

צחי הנגבי הודיע בשבוע החולף, בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה על פתיחת חקירה פלילית נגדו, כי הוא משעה את עצמו מתפקידו כשר ממונה על בטחון הפנים בישראל.

כמי שהינו בעל השכלה משפטית, צחי הנגבי יודע - או לפחות אמור לדעת - כי שר אינו יכול "להשעות" את עצמו מן הממשלה. שר יכול להתפטר מן הממשלה. שר יכול להתפטר מן הממשלה על-ידי הגשת כתב התפטרות לראש הממשלה וכהונתו בממשלה נפסקת, כעבור 48 שעות לאחר שכתב ההתפטרות נמסר לראש הממשלה, זולת אם חזר בו השר מהתפטרותו קודם לכן.

במימשל תקין, אמור השר הממונה על ביטחון הפנים, כמי שאחראי גם על תפקודה ופעילותה של המשטרה, להתפטר מיד כשהיועץ המשפטי לממשלה מחליט על חקירה פלילית נגדו.

במדינת ישראל שונה הוא מצב הדברים. צחי הנגבי יודע כי אם הוא יתפטר מתפקידו כשר בממשלת ישראל, לא בטוח שבסיטואציה הפוליטית הנוכחית, בה יש לקואליציה רוב דחוק בכנסת, יימצא רוב שיאשר מחדש את צירופו לממשלה, ואפילו בתפקיד של שר ללא תיק.

צירופו של שר לממשלה טעון על פי הוראות חוק יסוד: הממשלה הצעה של ראש הממשלה לממשלה על צירוף זה, החלטה של הממשלה בדבר צירוף זה ולאחר מכן מסירת הודעה לכנסת בדבר צירופו של השר לממשלה והגדרת תפקידו בממשלה. עם אישור הודעת הממשלה על ידי הכנסת נכנס שר זה לכהונתו וסמוך ככל האפשר לאישור זה הוא מצהיר הצהרת אמונים.

צחי הנגבי מכיר את החוק, גם את הסיטואציה הפוליטית הקיימת עכשיו בכנסת. הוא לא יסכן את כיסאו בממשלה, בדרך של התפטרותו ממנה וצירופו לממשלה מחדש. למה לו? הוא בחר בדרך שונה. הוא הודיע לציבור שהוא "משעה" את עצמו מתפקידו כשר לביטחון פנים, למרות שאין לכך כל משמעות חוקית ומעשית שהיא. בינתיים יודיע שרון לממשלה על החלפת תפקידים בממשלה וצחי הנגבי שמינויו כשר אושר בעבר על ידי הכנסת יחליף תפקיד וימונה לו ממלא מקום. לאחר שלושה חודשים, אם תימשך החקירה הפלילית, יהפוך מילוי המקום למינוי של קבע.

ומה בינתיים? מי יחתום על חקיקת משנה ומסמכים דחופים המצריכים אך ורק את חתימתו של השר לביטחון פנים, בתקופת הביניים שבה "השעה" צחי הנגבי את עצמו עד ששרון ימנה לו מחליף? למי שעדיין תמה, הרי התשובה ברורה לחלוטין. השר "המושעה" לביטחון פנים, צחי הנגבי, יחתום על חקיקת משנה ועל מסמכים אלה.

למה מתנהלים כך הדברים? פשוט ככה. כי כך מתנהלת המדינה. הכל יסתדר. יהיה בסדר. מה בוער? בינתיים עושים את החוק לצחוק מסתכלים קרוב ולא רחוק ומקווים שהשיירה תעבור בשלום. הכלבים יכולים לנבוח, ממילא הנביחות מתעמעמות ככל שהשיירה מתרחקת.

גם החלטת הממשלה מאתמול למנות את השר גדעון עזרא, כממלא מקום שר הפנים ומינויו של צחי הנגבי, כשר ללא תיק, הינו שינוי חלוקת התפקידים בממשלה, הטעון את אישורה של הכנסת.

אם לא תאשר הכנסת את חלוקת התפקידים בממשלה שנעשתה אתמול, הרי השר "המושעה" לביטחון פנים, צחי הנגבי, ימשיך למלא את תפקידו, לכל דבר ועניין, זאת על אף שהוא "השעה" את עצמו מתפקידו.

בכל מקרה, אי אפשר להשתחרר מהטעם הרע בכל הקשור בדרך התנהלותו של צחי הנגבי, שבחר שלא להתפטר אלא "להשעות" את עצמו מתפקידו, זאת שעה שהוא יודע ששר לא יכול להשעות את עצמו מתפקידו על פי חוק חוק יסוד: הממשלה.

ידוע ומוכר לכל הפתגם הלטיני לפיו: "החוק הוא קשה, אבל הוא חוק". החוק בישראל מחייב את כולם, גם את צחי הנגבי. מי שסבור שאפשר לעקם את החוק ולכופף אותו ואפילו לתקופה קצרה של מספר ימים מועט ולהציג ברבים מצב עובדתי ופרשנות משפטית בלתי נכונים, כאילו עד שימונה לו מחליף או ממלא מקום, הוא "משעה" את עצמו, אינו מכבד את החוק ואינו מכבד את ציבור בוחריו. גם אנו יודעים לגדל בננות בשלות. המומחיות הזאת אינה מסורה רק לרפובליקות בדרום אמריקה.