מגדל וכלל ביטוח ישלמו 1.5 מיליון שקל לסוכן ביטוח שתיווך בינן להסתדרות ולקופ"ח כללית

דב ברומר טען, כי ארבע חברות חתמו ביוזמתו עם הכללית על ביטוח משלים, אך לא שילמו לו עמלה

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, ברוך אזולאי, חייב את חברות הביטוח מגדל וכלל ביטוח לשלם 1.5 מיליון שקל לסוכן הביטוח דב ברומר. זאת, בגין עסקת תיווך שערך ברומר כדי לגייס את חברות הביטוח הגדולות למימוש התוכנית לביטוח רפואי משלים לחברי קופת חולים כללית. אזולאי דחה את תביעתו של ברומר בנושא נגד שילוח-הראל ודקלה.

בכתב התביעה שהגיש ברומר באמצעות עו"ד שני משה, הוא ביקש לחייב את ארבע חברות הביטוח לשלם לו עמלה בשיעור של 10% כולל מע"מ מסכום הפרמיה למבוטחים עד גיל 65, ו-3.8% בתוספת מע"מ מסכום הפרמיה למבוטחים מעל גיל זה.

לחילופין, ברומר ביקש לחייב את החברות בתשלום דמי תיווך ראויים, וכן ביקש פסק דין הצהרתי, לפיו הוא זכאי לקבל את העמלה בגין כל פוליסה שתוצא בעתיד עד לסיום תוקפו של הסכם הביטוח המשלים.

ברומר טוען, כי הוא נפגש בשנת 1994 עם מנהל האגף הסוציאלי בהסתדרות הכללית, שלום חבשוש, והעלה בפניו את רעיון הביטוח הסיעודי הכללי לכלל חברי ההסתדרות וחברי הכללית, באמצעות חברות ביטוח. לדבריו, הוא נפגש גם עם שאר מנהלי חברות הביטוח, ומספר שבועות לאחר מכן התגבשה תוכנית ראשונית לביטוח סיעודי, שיועדה למעוז חברה לביטוח ולמגדל. הצעה דומה הועברה לשאר חברות הביטוח.

לטענת ברומר, סוכם עם חברות הביטוח, כי העמלה שתשולם לו תחושב על-פי אחוזים מוגדרים מסכום הפרמיה המשולמת על-ידי חברי קופת חולים שיבוטחו בביטוח סיעודי, במשך כל תקופת ההסכם וללא הגבלת זמן.

לדבריו, לאחר שגובש הנושא בכללותו, המליץ חבשוש לוועדה המרכזת של ההסתדרות לקבל את תוכנית הביטוח הסיעודית של מגדל וכלל.

ברומר טוען, כי במארס 1995 חתמו ארבע החברות עם הכללית על הסכם ביטוח משלים, שמרכיבו העיקרי היה הביטוח הסיעודי, פרי יוזמתו ותיווכו. זאת, לדבריו, שמגדל וכלל הוליכו אותו שולל והן מתחמקות מלשלם לו את העמלה.

ארבע החברות הכחישו את טענותיו של ברומר. לטענתן, התקיימו פגישות עם חבשוש בנושא הביטוח המשלים, ובמהלכן מגדל וכלל הודיעו שלא ישלמו לברומר את העמלות שביקש אלא סכום קטן בהרבה, וזאת אם יעלה בידיו לתווך במכירת ביטוח סיעודי אובליגטורי להסתדרות הכללית. חלק מהחברות טענו, כי לא התקשרו עם ברומר בכל הסכם תיווך.

בהחלטתו לקבל את תביעת ברומר נגד מגדל וכלל, קבע אזולאי, כי "הוכח ברמה שמעבר למאזן ההסתברות, שהיה קשר בין העיסקה שהתגבשה בין דקלה, כלל ומגדל ובין ההסתדרות הכללית, בה תיווך התובע, ובין צירופם של כלל ומגדל להסכם הביטוח המשלים של דקלה וקופת חולים, כגורם יעיל".

לאור זאת, חייב אזולאי את מגדל וכלל לשלם לברומר עמלות בהיקף של חצי מיליון שקל כל אחת, בתוספת מע"מ וכן ריבית והפרשי הצמדה והוצאות משפט. ברומר חויב לשלם להראל ודקלה הוצאות משפט בסך 40 אלף שקל.