חברת שמרוק, זרוע ההשקעות של רוי דיסני, ביצעה שתי השקעות במפעלים קיבוציים הפועלים בייצור מכלולים לתעשיית הרכב העולמית - מאג מקיבוץ עין השופט ורבל מקיבוץ רביבים. כך נודע ל"גלובס". היקף ההשקעות יעמוד, לאחר מימוש אופציות, על 13 מיליון דולר.
השבוע השלימה שמרוק את השלב הראשון בהשקעה של 8 מיליון דולר בחברת מאג. העסקה בוצעה לפי שווי של 36 מיליון דולר למאג (אחרי הכסף) העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מכלולים מכניים ואלקטרומכניים לתעשיית הרכב.
שמרוק, שאת פעילותה בישראל מוביל מיכה גייגר, השקיעה 5 מיליון דולר במאג, המקנים לה 15% ממניות החברה. בשלב שני תוכל להגדיל את השקעתה ב-3 מיליון דולר נוספים ולהחזיק 22% ממניות מאג.
חוזים ב-300 מיליון דולר
מאג פוצלה בשנת 2000 ממפעל מברג של קיבוץ עין השופט (העוסק בכבישה קרה, גם לתעשיית הרכב). הקיבוץ החזיק ערב ההשקעה של שמרוק ב-70% ממניות החברה וביתרת המניות החזיקה קבוצת משקיעים בראשות איש העסקים שמואל ולודינגר, המשמש כיו"ר החברה.
מאג פיתחה, מייצרת ומוכרת מנשא לגלגל רזרבי המיועד לרכבי שטח (ג'יפים וטנדרים) המוגן בפטנט. לחברה חוזים בהיקף של 300 מיליון דולר עם ג'נרל מוטורס שנחתמו לתקופה של 6-7 שנים, ובין לקוחותיה נמנים גם פולקסוואגן, ג'ונסון קונטרולרס ואחרים. החברה נחשבת למפעל הגדול בארץ בתחום אספקת מכלולים לתעשיית הרכב והיא מחזיקה כ-40% מהשוק העולמי של מנשאים לגלגלים רזרביים ברכבי שטח.
מאג החלה למכור את המנשא בשנת 2000 ונכון להיום עומד קצב הכנסותיה על כ-40 מיליון דולר בשנה עם רווחיות ניכרת.
בשנת 2002 הקימה החברה מפעל בקלינטון שבטנסי, ארה"ב, והיא מעסיקה כיום 150 עובדים בשני מפעליה. את הפעילות המקומית מנהל חיים ארבל, ואילו את המפעל בארה"ב אבי לבנה, שניהם חברי קיבוץ עין השופט.
בנוסף למנשא, מפתחת החברה ביחד עם ג'נרל מוטורס בלם יד חשמלי שיחליף את הבלם המכני המסורתי. במאג מעריכים כי בלם היד החשמלי, שמשמש כיום בעיקר מכוניות יוקרה, יהפוך בעתיד לסטנדרט ויאפשר ייצור המוני. גיוס ההון של החברה משמרוק מיועד להרחבת פעילותה באירופה באמצעות הקמת מפעל או רכישה.
בישראל תעשייה נכבדת של ייצור מכלולים לרכב, הנשלטת ע"י התעשייה הקיבוצית. בין החברות המשתייכות לתעשייה נמנות גם תדיר גן ואורטל, הנסחרות בבורסה וכן החברות ארקל (קיבוץ בית זרע), אומן (קיבוץ חצור) ורביב (קיבוץ רביבים).
השקעה ברבל
לפני כחצי שנה ביצעה שמרוק השקעה ראשונה בתעשייה הקיבוצית, בחברת רבל, שהיא חברה-בת של רביב - העוסקת בייצור מכלולים פלסטיים לתעשיית הרכב. רבל עוסקת בפיתוח וייצור של שסתומים שונים למערכת הדלק, באמצעות טכנולוגיה ייחודית. החברה נחשבת לאחת מארבע היצרניות המובילות בעולם בתחומה ובין לקוחותיה, עיקרם יצרנים אירופים, נמנות החברות פולקסוואגן, אאודי, מרצדס, פורד, רולס רויס ופורש.
שמרוק השקיעה 3 מיליון דולר תמורת 18% ממניות רבל והיא תוכל להגדיל את השקעתה ב-2 מיליון דולר נוספים ותחזיק 22%.
בסה"כ משקפת ההשקעה שווי של 22 מיליון דולר לרבל (אחרי הכסף). החברה האם, רביב, נמצאת בשליטת קיבוץ רביבים (80%) וקבוצת המשקיעים בראשות שמואל ולודינגר (20%). גם בחברה זו משמש ולודינגר כיו"ר.
בדומה למאג התחילה גם רבל למכור את מוצריה בשנת 2000 והכנסותיה עומדות כיום על כ-25 מיליון דולר לשנה. החברה צומחת בקצב מהיר, פועל יוצא של דרישת רשויות איכות הסביבה בעולם לצמצום זיהום האוויר הנובע מכלי רכב, דרישה הנחשבת לאחד האיומים הגדולים על התעשייה. אשתקד הקימה רבל מפעל בלוכסנבורג והיא מעסיקה כיום כ-70 עובדים בארץ ובחו"ל. לחברה צבר הזמנות של 200 מיליון דולר.
השקעותיה של שמרוק במפעלים הקיבוציים התבצעה באמצעות מספר קרנות השקעה, בהן קרן חדשה להשקעה בחברות תעשייה צומחות בישראל, בהיקף של עד 120 מיליון דולר (שעל גיוסה דיווחה שמרוק לאחרונה). בקרן משקיעים מקומיים וזרים, ביניהם חברת הביטוח הפניקס, קרן מקפת וחברת ההשקעות גמול. בין המשקיעים הזרים נמצאת ג'נרל אלקטריק. *
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.