חוו"ד משפטית: ביטול ההטבות באזור הסחר החופשי באילת - פגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו

עו"ד יהודה רוה כתב את חוות הדעת המשפטית עבור פורום המאבק נגד ביטול איזור הסחר החופשי

ביטול ההטבות שנקבעו בחוק איזור סחר חופשי באילת, יהווה פגיעה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. כך קובע עו"ד יהודה רוה, בחוות דעת משפטית שכתב עבור פורום המאבק נגד ביטול איזור הסחר החופשי.

בחוות הדעת, שכתבו רוה ועו"ד אריה הולצר ממשרדו, הם מציינים, כי חוק איזור סחר חופשי באילת, שנחקק לפני כ-20 שנים, קרא לציבור המשקיעים ולציבור הרחב להסתמך על הוראותיו, להשקיע בעיר אילת ולהתגורר בה ואכן, הציבור הסתמך על חוק זה, אם בהשקעת משאבים, חומריים ואנושיים, ואם בקביעת מקום מגוריו בעיר.

לטענת רוה והולצר, עשרות ומאות יחידים וגופים כלכליים השקיעו הון עתק, במשך קרוב ל- 20 שנה, תוך הסתמכות על קריאת המחוקק לפיה הפטורים וההטבות יצדיקו ויכסו בעתיד את ההשקעות. לאור זאת, ביטולו של החוק ייחשב כפגיעה בזכויות קניין של אותו ציבור, שבהסתמכו על החקיקה, השקיע מכספו סכומים אדירים בפיתוחה הכלכלי של העיר אילת.

עוד הם טוענים, כי יש לראות ביטולו של החוק, הן כחקיקה רטרוספקטיבית פסולה והן כפגיעה בזכויות קניין מוגנות של ציבור המשקיעים ושל ציבור תושבי אילת, שמן הדין כי תיבחן לאור חוקי היסוד. במקרה זה תיבחן שאלת המידתיות, כלומר האם פגיעתו של החוק המבטל אינה במדה העולה על הנדרש.

לדעתם, בהנחה שהתועלת בביטולו של החוק אינה שקולה לנזק לכלכלת המדינה ולתושבי העיר אילת, זאת גם לאור ההשלכות התיירותיות שתהיינה לחוק המבטל, הרי שקיים בסיס איתן לטענה לפיה לא יעמוד החוק המבטל בדרישת המידתיות.