11 הרוגים וכ-180 פצועים בפיצוץ מכונית תופת ליד שגרירות אוסטרליה בג'קרטה

עובדי השגרירות לא נפגעו, אך למבנה נגרם נזק; הערכות: ארגון הקשור לאל-קאעידה ביצע הפיגוע

11 בני אדם נהרגו היום (ה') וכ-170 נפצעו בפיצוץ שאירע סמוך לשגרירות אוסטרליה בג'קארטה, בירת אינדונזיה.

מבית החולים נמסר כי עשרות מפצועי הפיצוץ פונו למקום, חלקם במצב קשה. לינדל סקס, דוברת במשרד החוץ האוסטרלי, מסרה כי עובדי השגרירות אינם בין הנפגעים.

קצין משטרה בכיר בג'קרטה אמר שמבין ההרוגים, שלושה הם שוטרים ששמרו על הבניין. רשת "סקיי ניוז" הבריטית דיווחה מפי גורם רשמי שאמר שבין ההרוגים אין אזרחים זרים.

הפיגוע הקשה גרם לנזקים כבדים למבנה השגרירות האוסטרלית. כתב רשת הטלוויזיה האוסטרלית ABC במקום דיווח שכל החלונות בבניינים הסמוכים לזירת הפיצוץ נופצו, עד לגובה של 15 קומות. לדבריו, עוצמת הפיצוץ הייתה כה רבה עד שמכונית התופת רוסקה לחלוטין ובמקום בו עמדה נותר מכתש ברוחב של כשלושה מ'.

גורמים רשמיים באינדונזיה אמרו כי מדובר בפיצוץ מכונית תופת. שוטר סמוך לזירת הפיצוץ אמר כי מדובר במטען גדול יותר מזה שהופעל במלון "מאריוט" בעיר באוגוסט אשתקד, בו נהרגו 14 בני אדם. הפיגוע בבית המלון יועד, לדעת מומחים, לפגוע בעיקר באזרחים הזרים ששהו בו.

גם הפיגוע הגדול שהיה באוקטובר 2002 באי באלי נועד לפגוע בתיירים זרים, ובראש ובראשונה באוסטרלים, הנוהגים לבלות שם את חופשותיהם. מטעני חבלה ומכוניות תופת שהתפוצצו אז ליד מוקדי בילוי באי גרמו למותם של כ-190 בני אדם, בהם 98 אזרחים אוסטרלים.

מושל ג'קארטה הודיע רשמית, כי מדובר באירוע טרור. גורמי בטחון באינדונזיה העריכו, כי ארגון איסלאמי קיצוני, הקשור לאל-קאעידה, עומד מאחורי הפיגוע.

ראש ממשלת אוסטרליה, ג'ון הווארד, קיצר את חופשתו בברוניי ושב לארצו. הוא הודיע שישגר לג'קרטה את שר החוץ האוסטרלי אלכסנדר דאונר, יחד עם נציג אוסטרלי נוסף ממפלגת האופוזיציה וצוות של מומחי חבלה, מומחי רפואה ופסיכולוג.

אף ארגון לא לקח עדיין אחריות למעשה. פעולות טרור קודמות בג'קרטה, וביניהן הפיגוע בבית המלון ובאי באלי, בוצעו בעיקר על ידי ארגון "ג'מעה איסלאמיה", רשת טרור דרום אסיאתית הקשורה לאל-קאעידה.

אוסטרליה היא בת בריתה של ארה"ב במאבק העולמי בטרור, ומשתפת פעולה בכוחות הקואליציה בעיראק. בעוד מספר שבועות צפויות להערך במדינה בחירות כלליות. אזרחי המדינה, לפי כל הסקרים, התנגדו בהמוניהם למלחמה בעיראק, ויריביו של ראש הממשלה הווארד כבר רמזו כי ינקטו מדיניות חוץ שונה משלו.

לא מן הנמנע שבאמצעות פיגועי טרור, מנסים טרוריסטים להביא למהפך שלטוני באוסטרליה - בדומה לזה שאירע בספרד .