ועדת הפיצויים תדון לראשונה בנזק שנגרם לקרקעות הסמוכות לכביש חוצה ישראל

מדובר באיזור שבין הערים פתח תקווה, גן לאומי אפק ושטחי המגורים של ראש העין, ובכלל זה איזור התעשייה הישן של ראש העין ואיזור התעשייה החדש אפק בצומת קסם

בעקבות הסדר פשרה שקיבל תוקף של פסק דין בבית המשפט המחוזי בירושלים, תדון ועדת הפיצויים לראשונה גם בנזק שנגרם לבעלי קרקע הסמוכה לכביש 6, למרות שקרקעות אלה לא הופקעו.

פסק הדין התקבל בתביעה שהגיש קיבוץ גבעת השלושה על סכום של 24 מיליון דולר לוועדת הפיצויים אשר הוקמה על-פי חוק כביש חוצה ישראל. הקיבוץ טען, באמצעות עוה"ד אהוד גוט ואייל בר-אליעזר, כי יש לפצות את הקיבוץ לא רק עבור הקרקעות שהופקעו עבור סלילת כביש חוצה ישראל, אלא גם עבור הקרקעות שנפגעו כתוצאה מסלילת הכביש.

מדובר באיזור שבין הערים פתח תקווה, גן לאומי אפק ושטחי המגורים של ראש העין, ובכלל זה איזור התעשייה הישן של ראש העין ואיזור התעשייה החדש אפק בצומת קסם.

איזור זה התפתח בשנים האחרונות, והוא מיועד לשמש כמוקד מגורים ותעסוקה לתושבי איזור תל-אביב. ועדת הפיצויים שדנה בתביעות בעלי קרקעות שהופקעו לצורך הכביש קבעה בכולן, כי היא איננה מוסמכת לפסוק פיצוים עבור הנזק התכנוני, ובכלל זה בשל הפגיעה בקרקעות הגובלות בכביש אשר ערכן פחת כתוצאה מסלילת הכביש.

הוועדה הבחינה בין פיצוי עבור פגיעה בקרקע שלא הופקעה, לבין פיצוי עבור קרקע שהופקעה מכוח כביש חוצה ישראל. על כך הוגש ערעור יחיד של קיבוץ גבעת השלושה.

עורכי הדין טענו, שהחלטת הוועדה תגרום לכך שמי שהופקעה ממנו קרקע יאלץ לנהל שלושה הליכים שונים: בשתי ועדות לתכנון ובנייה ובוועדה לפיצויים. השופט משה גל המליץ לצדדים להחזיר את התיק לדיון בפני הוועדה על מנת שתדון בטענות הקיבוץ, וכאמור קיבלה חברת כביש חוצה ישראל את ההמלצה והתיק הוחזר לוועדה.