טי.וו.איי. תפצל רכש מטוסים ב-3.9 מיליארד דולר בין אירבוס ובואינג

אך אירבוס זכתה בחלקה הגדול של העיסקה, 75 מטוסים מדגם 318 ב-2.5 מיליארד ד', מתוך סך של 125

חברת התעופה TWA תפצל הזמנת מטוסים לטווח קצר בין בואינג האמריקנית ואירבוס האירופית, ותעניק לחברה האירופית את החלק הגדול של העיסקה ששוויה 3.9 מיליארד דולר.

TWA תזמין 50 מטוסי בואינג 717 ב-1.4 מיליארד דולר, ותיקח אופציות על 50 מטוסים נוספים. היא גם תזמין 75 מטוסי אירבוס 318 במחיר 2.5 מיליארד דולר, עם אופציות ל-75 נוספים.

הזמנה ראשונה לדגם 717

ההזמנה מבטיחה את המשך התחרות הקשה בין שתי היצרניות היחידות בעולם של מטוסי נוסעים גדולים. העיסקה מביאה לבואינג את ההזמנות הראשונות בשלוש שנים לדגם ה-717 בו יש 106 מושבים, והיא גם תאפשר לאירבוס להתחיל את ייצור דגם 813. המתחרה ב-717 בקטגוריית המטוסים שיש בהם 100 מושבים.

הזמנות דגם 717 חיוניות לגבי 10,000 עובדי מפעל מקדונל דגלאס בלונג ביץ', קליפורניה. בואינג ירשה את הדגם הזה, נגזרת של מטוס די.סי-9, במהלך רכישת מקדונל המתחרה שלה, בשנה שעברה. בואינג מסרה כי היא צריכה לייצר לפחות 60 מטוסים מדגם זה כדי להמשיך ולקיים את המפעל. עד עתה היא קיבלה הזמנות ל-65 מטוסים בלבד, ואנליסטים העריכו באחרונה כי היא עשויה לסיים את פרוייקט 717.

אירבוס, שראתה את המכירות החלשות של ה-717, חשפה לפני חודשיים את תוכניתה לייצור דגם 813 בן 100 מושבים, גירסה מוקטנת של המטוס הקטן ביותר שלה, 913 בו יש 124 מושבים. עד עתה נרשמו לדגם זה רק כ-30 הזמנות, מספר קטן מכדי לבסס ייצור.

החלטת TWA לפצל את ההזמנה בין שתי יצרניות היא חריגה. חברות תעופה נוטות לרכוש מטוסים ממספר קטן ככל האפשר של יצרנים, כדי להקטין את עלויות האחזקה. עד אוגוסט היו כל 186 מטוסי TEA מתוצרת בואינג או מקדונל דגלאס בלבד.

יתכן שעלות ההכשרה של צוותי האוויר והקרקע של TWA על המטוסים החדשים תתקזז בכך שפיצול הרכישה שומר על התחרות בין החברות. TWA, חברת התעופה השמינית בגודלה בארה"ב, אינה גדולה מספיק כדי שתוכל ללחוץ ישירות על היצרניות להוריד מחירים. המשחק הכפול ביניהן יוכל לסייע לה להשיג מחירים טובים יותר