גם בישראל: בקשה ראשונה לאישור תביעה ייצוגית ב-2.5 מיליארד שקל נגד מרק בפרשת תרופת הוויוקס

התובעת, שצרכה את התרופה במשך שנתיים: "מרק הייתה מודעת לסיכונים החמורים בתרופה כבר משנת 2000, אך המשיכה לשווק אותה בכל בכוח"

לביתה משפט המחוזי בת"א הוגשה היום תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית נגד חברת התרופות האמריקנית מרק, היצרנית והמשווקת של תרופת הוויוקס לטיפול בכאבי פרקים.

התביעה והבקשה לאישורה כייצוגית הוגשה על-ידי נינה אוחנה, שצרכה מזה כשנתיים, בהמלצת רופאיה, את תרופת הויוקס לשם שיכוך כאבי פרקים. לטענתה, לפני ימים אחדים נדהמה לגלות כי נטילת התרופה גורמת לסיכונים בריאותיים וכי סיכונים אלה הוסתרו עד כה מידיעתה כמו גם מידיעתם של יתר צרכני התרופה, זאת על אף שהיו ידועים לנתבעת החל משנת 2000.

לדברי התובעת, נודע לה שימוש בוויוקס מכפיל את הסיכון ללקות בהתקף לב רק בעקבות פרסום הודעה מטעם מרק, לאחר שהחברה החליטה להוריד את התרופה מהמדפים.

לדבריה רופאיה לא היו ממליצים לה ליטול את תרופת הויוקס באופן קבוע ובכל מקרה היא לא היתה עושה כן אילו היתה יודעת את הסיכונים הבריאותיים הנגרמים עקב נטילת התרופות.

בתביעה מצוין, כי אף כי במרק ידעו על הסיכונים הכרוכים בנטילת התרופה, פעלה החברה לשיווק אגרסיבי של הוויוקס. כך, למשל, במחצית הראשונה של 2004 הוציאה מרק כ-45 מיליון דולר על פרסום התרופה, ללא ציון של הסתייגות או אזהרה כלשהי בנוגע לסיכונים הבריאותיים הנגרמים עקב נטילתה. כמו כן, בשנה שעברה זינקו מכירות התרופה בעולם ל-2.5 מיליארד דולר.

לטענת התובעת, באמצעות עורכי הדין דוד אור-חן, דורון רדעי וניצן גדות, מרק הטעתה אותה ואת יתר צרכני התרופה בכך שלא הזהירה את צרכני התרופה כי הם חשופים לסיכון מוגבר ללקות בהתקפי לב ובשבץ מוחי. לטענת התובעת, חברת התרופות אף ניסתה להסתיר ו/או לטשטש את עצם הידיעה או החשש כי צרכני התרופה חשופים לסיכון מוגבר זה.

בתביעה נאמר כי על מרק לפצות את התובעת בסכום של 4,320 שקל בגין עלות צריכת התרופה במשך שנתיים (עלות חפיסת תרופה הכוללת 10 טבליות לצרכן הסתכמה ב-60 שקל); ובנוסף לשלם לה פיצוי של 10 אלף שקל בגין כאב, סבל, ועוגמת נפש.

התובעת מעריכה את מספר הצרכנים הכפויים של התרופה בכ-75 אלף איש. בהתבסס על נתונים שפורסמו באמצעי התקשורת, היא מחלקת את סכום הפיצויים הנדרש לשניים:

1. צרכני התרופה החל משנת 2000 - 1.4 מיליארד שקל, המתבסס על החזר עלות רכישת התרופה (648 מיליון שקל), סבל ועוגמת נפש (750 מיליון שקל).

2. צרכני התרופה החל ממועד פרסום דרישת ה-FDA באפריל 2002 - 1.1 מיליארד שקל הנובע מהחזר עלות רכישת התרופה (324 מיליון שקל), סבל ועוגמת נפש (750 מיליון שקל).

בפנייה לביהמ"ש נאמר כי לא מן הנמנע כי הנזק האמיתי שנגרם לחברי הקבוצה יהיה גדול יותר מהנזק הכללי שהוערך ע"י התובעת, ורק לאחר שיתקבלו הנתונים המדויקים באשר למחזור המכירות של התרופה, גודל הקבוצה וזהות חבריה, ניתן יהיה לחשב במדויק את הנזק שנגרם.

טרם נתקבלה תגובת מרק. (ת.א. 2349/04).