"ניצחון" לדמוקרטים בארה"ב גם בעימות הטלויזיוני של סגני הנשיא המיועדים

התבטאות פרו ישראלית חזקה של ג'ון אדוארדס בעימות הטלוויזיוני מול דיק צ'ייני: "הישראלים לא רק זכאים להגן על עצמם; זו חובתם" * צ'ייני: "מספר הפיגועים בישראל פחת מפני שסדאם חוסיין כבר לא בעניינים"

ג'ון אדוארדס, המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא, אמר לפנות בוקר (ד') , בעימות טלוויזיוני עם דיק צ'ייני, סגן הנשיא הנוכחי והמועמד הרפובליקני למשרה, כי "הישראלים לא רק זכאים להגן על עצמם, זו חובתם". הוא חזר על כך כמה פעמים.

זו היתה אחת מההתבטאויות הפרו-ישראליות החזקות והרגשיות ביותר שיצאו מהמחנה הדמוקרטי מאז החל מסע הבחירות. אדוארדס נתן לצופים תחושה שעמדתו כלפי ישראל נובעת מהבטן, בעקבות חוויה אישית. הצהרתו של צ'ייני על ביטחון ישראל היתה סטנדרטית יותר. הוא גם בחר להקדיש חלק מהזמן שהוקצב לתשובתו בסוגיה זו לדיון בנושא אחר, דבר שעורר תחושה כאילו הנושא אינו עומד בראש סדר היום שלו.

שאלת המנחה, שהופנתה תחילה לאדוארדס, היתה: "היום נהרג חבר בכיר בג'יהאד האיסלמי בעזה. היו פיגועי התאבדות, חיסולים ממוקדים, הפצצות במרגמות. כל זה קורה כאשר ארה"ב נעדרת כמדומה מתהליך השלום. מה היה הממשל שלכם עושה"?

"בראש ובראשונה, הישראלים לא רק זכאים להגן על עצמם, הם חייבים לעשות זאת", השיב אדוארדס. "זו חובתם.... הייתי בירושלים לפני כשלוש שנים, באוגוסט 2001, ונשארתי במלון 'המלך דוד'. יצאנו בבוקר לנמל התעופה וכעבור כמה שעות נודע לי, שבאותו יום, לא הרחק מהיכן שהתאכסנו, התפוצץ מחבל מתאבד בפיצריה (הכוונה למסעדת סבארו --- ר.ד.). 15 אנשים נהרגו. שישה ילדים נהרגו".

"מה צריכים הישראלים לעשות?" הוסיף המועמד הדמוקרטי. "איך הם יכולים להמשיך לראות כיצד ילדיהם נהרגים בפיגועי התאבדות? הטרוריסטים הורגים אותם. יש להם לא רק זכות אלא גם חובה להגן על עצמם".

אדוארדס המשיך: "אנו יודעים שראש הממשלה קיבל החלטה היסטורית לסגת חד-צדדית מרצועת עזה. חשוב שאמריקה תשתתף כדי לסייע בתהליך זה. אם עזה משמשת כבסיס להתקפות על העם הישראלי, זה חייב להיפסק ולישראל יש זכות להגן על עצמה. אין להם עכשיו שותף לשלום. ערפאת ודאי שאינו שותף. הישראלים זקוקים לשותף לגיטימי לשלום".

"הייתי אומר שחשוב מאוד שאמריקה תלחץ על הסעודים, שלא הגישו כתב אישום פומבי נגד מממני טרור מאז הפיגועים ב-11 בספטמבר", אמר אדוארדס. "וחשוב שאמריקה תתמודד עם המצב באיראן מפני שאיראן מהווה איום אדיר לישראל ולעם בישראל".

כשהגיע תורו של צ'ייני להשיב על השאלה, הוא הקדיש כמחצית הזמן הנתון (כדקה) להתקפה אישית קשה על הרקורד של אדוארדס כסנטור ועל העדרויותיו מרוב ישיבות הוועדות שבהן היה חבר. כשהתפנה לדבר על ישראל אמר: "אחד ממניעי המחבלים המתאבדים היה תשלום בסך 25 אלף דולר שנתן סדאם חוסיין לכל משפחה של מחבל שנהרג. אישית, אני חושב שיש עתה בישראל פחות פיגועים מכפי שהיו בעבר מפני שסדאם כבר לא בעניינים".

"אנו תומכים חזקים של ישראל", הוסיף צ'ייני. "הנשיא קבע מדיניות שתומכת בהקמת שתי מדינות והוא הנשיא הראשון שהכריז כי יקים מדינה פלשתינית ויתמוך בה, בצד ישראל. אך תחילה צריך להיות שותף שאפשר לבטוח בו ולשאת ולתת עמו. תחת שלטונו של יאסר ערפאת אין לנו שותף כזה. לא היתה שום רפורמה במערכת הפלשתינית".

העימות שנמךש 90 דקות, בקמפוס של אוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב, בקליוולנד, אוהאיו, אחת הערים שנפגעו קשה מאבטלה, היה רווי מרירות ומשופע בהתקפות אישיות. "בכנות, סנטור, הרקורד שלך בסנט אינו מכובד מאוד", הפליט צ'ייני בפנים חמוצות לעבר אדוארדס. המועמד הדמוקרטי הצליף בצ'ייני: "אדוני סגן הנשיא, אינני חושב שהארץ הזו תוכל לשאת עוד ארבע שנים של ממשלכם".

רוב העימות התמקד בחילוקי דעות בין השניים לגבי המלחמה בעיראק. אדוארדס חזר ואמר, בכל הזדמנות, שאין, ולא היה, שום קשר בין המלחמה בעיראק לבין המלחמה בטרור ושהממשל נכשל בכך שלא שלח לחזית העיראקית מספיק חיילים כדי לבצע את המלאכה, כפי שטען אתמול הממונה לשעבר על הממשל האזרחי בעיראק, פול ברמר.

צ'ייני הגן על ההחלטה לפלוש לעיראק ואמר כי היה נוקט אותו מהלך גם היום. "העולם בטוח עתה יותר מפני שסדאם חוסיין נמצא בכלא", אמר סגן הנשיא.

אדוארדס השיב: "אדוני סגן הנשיא, אתה עדיין אינך אומר את האמת לעם האמריקני".

בסקר אלקטרוני שערכה רשת סי.בי.אס. בקרב 178 מצביעים שטרם החליטו כיצד יצביעו אמרו 41% מהנשאלים, כי אדוארדס זכה בעימות. רק 28% העניקו את הניצחון לאדוארדס. 31% אמרו שהוויכוח הסתיים בתיקו. רוב הנשאלים אמרו, כי לדעתם שני המועמדים יוכלו לשמש כנשיא, במקרה הצורך. אדוארדס קיבל תגובות חיוביות יותר אצל נשים. בכל אופן, הניסיון מלמד שעימותים בין המועמדים לסגן נשיא כמעט אינם משפיעים על תואצות הבחירות.