לאומי: ההשקעה באפיק המנייתי לטווח הארוך מעניינת: בשוק הסולידי ממליצים על השחרים

מעריכים כי עד סוף השנה, צפוי פיחות במטבע המקומי מול הדולר של כ- 1.5% ברף העליון והוא צפוי לחזור ולהיסחר בטווח שבין 4.5 שקל ל- 4.55 שקל

בבנק לאומי מסכמים את חודש ספטמבר בשוק ההון ואומרים כי מדובר בחודש חיובי עבור הבורסה בת"א.

מספר ימי המסחר היה אמנם נמוך אך כ- 70% מהם היו חיוביים (11 מתוך 16 ימים). מדד המעו"ף הוסיף לעצמו 1.9% במהלך החודש, מדד ת"א 100 הוסיף 1.4% והתל טק 15 הוסיף 4%. העליות אפיינו גם את מחזורי המסחר שגדלו במעט בחודש ספטמבר בהשוואה לחודש אוגוסט. ענף הכימיה המשיך להתאפיין בחולשה ובעוד שמרבית הענפים רשמו עליות, רשם מדד הכימיה ירידות במהלך החודש האחרון והשיל מעצמו 1.5%.

לגבי המגמה העתידית בשווקי המניות, אומרים כי המגמה תמשיך להיות מושפעת מהנעשה בארה"ב, שם צפויה התנודתיות להמשך עד לבחירות שיתקיימו בנובמבר ובהתאם להתפתחויות במחירי הנפט ובתחזיות הרווח של החברות המובילות. בתקופה של תנודתיות, כדאיות ההשקעה לטווח הקצר קטנה לאחר מספר שבועות חיוביים.

לטווח הארוך מציינים כי ההשקעה באפיק המנייתי נראית מעניינת על רקע תחזיות הצמיחה העולמיות ורמת הריבית הנמוכה יחסית.

לגבי שוק אגרות החוב מציינים כי בשוק הסולידי מגמת המסחר הייתה מעורבת בשבוע המסחר הנוכחי תוך כדי מחזורי מסחר דלילים באופן יחסי. ביום המסחר הראשון רשמו אגרות החוב ירידות שערים קלות באפיק השקלי ובאפיק הצמוד. בהמשך תיקנו איגרות החוב ורשמו במצטבר בשני ימי המסחר האחרונים עליות קלות.

בארה"ב התאפיינו הימים האחרונים בעליית תשואות. התשואה על אגרות חוב של ממשלת ארה"ב לטווח של 10 שנים הגיעה לרמה של כ- 4.18%. תיקון זה נרשם לאחר שמעבר לים נרשמה ירידה בתשואות אל מתחת ל- 4% בסמוך ולאחר העלאת הריבית המוניטרית בשיעור של 0.25% לרמה של 1.75%. העלייה בתשואות האג"ח שם במקביל לירידה בתשואות בבית הביאה לצמצום פער התשואות לרמה של 3.4% מרמה של כ- 3.7%.

לגבי העתיד מעריכים כי באפיק שקלי השחרים לטווח בינוני מהווים אפיק השקעה מעניין. הטווחים הארוכים נושאים תשואה ריאלית גבוהה למדי אך השקעה בהם כרוכה בסיכון גבוה יותר. באפיק צמוד השקעה באגרות צמודות לטווח בינוני עד ארוך מומלצת לנוכח הצמצום הניכר בהיצע אג"ח ממשלתי מסוג זה, הגידול בביקוש בעקבות החשיפה הגוברת של קרנות הפנסיה לשוק הסחיר והביטחון שהן מקנות מפני עליות מחירים העלולות לנבוע בעיקר מעליית מחירי הסחורות ועלייה אפשרית בשערי המט"ח.

לגבי שוק המט"ח אומרים כי שערו של הדולר הוסיף להיסחר אל מתחת לרמת 4.5 השקלים גם בשבוע המסחר הנוכחי, זה השבוע הרביעי ברציפות, ולמעשה מאז אמצע חודש ספטמבר. בסיכום שבועי רשם הדולר ירידה נוספת של כ- 0.27% אל מול השקל ושערו נעמד על רמה של 4.467 שקלים. בבנק מציינים את התחזקותו של המטבע המקומי אל מול הדולר במהלך השבוע האחרון הייתה על אף התחזקותו של הדולר אל מול האירו. בפתיחת שבוע המסחר הנוכחי התחזק המטבע האמריקאי בשיעור חד של 0.8% ובהמשך (היום יום ג') תיקן מעט הדולר ונחלש בכ- 0.1% אל מול המטבע האירופאי. חשוב לציין כי התחזקותו של המטבע האמריקאי אל מול האירו הגיעה לאחר רצף של חמישה ימי מסחר בהם נרשמה חולשה בדולר ושער האירו הגיעה אף לרמה של 1.24 דולר לאירו במסחר התוך יומי אתמול.

עוד מציינים כי לאורך תקופה ארוכה נרשמת יציבות יחסית בשערו של הדולר אל מול האירו למרות התנודתיות במחירי הנפט והעלייה החדה במחירו אל מעל לרמת 50 דולר לחבית ולמרות הגירעון של האמריקאים בחשבון השוטף שגדל והגיע לרמה של 5.7% מהתמ"ג.

לבסוף אומרים כי נתוני הרקע בארץ עד סוף השנה, תומכים בשינויים בשער הדולר מול השקל בהתאם לשינויים בדולר בעולם, ובפרט אל מול האירו. עם זאת, קשיים בהעברת התקציב בכנסת והתפתחויות בתחום הכלכלי, הביטחוני והמדיני עשויים לשנות מגמה זו לפרקים ולהביא לניתוק הקשר בין השניים.

לגבי העתיד בושק המט"ח אומרים כי בטווח הקצר ימשיך הדולר להיסחר ברמות הנוכחיות וימשיך להיות מושפע ממגמת המסחר של הדולר בעולם. עד סוף השנה, צפוי פיחות במטבע המקומי מול הדולר של כ- 1.5% ברף העליון והוא צפוי לחזור ולהיסחר בטווח שבין 4.5 שקל ל- 4.55 שקל בעיקר על רקע השוואת שיעורי המיסוי בין ניירות ערך זרים לניירות ערך ישראלים.