הערכות: ארגון אל-קאעדה עומד מאחורי מתקפת הטרור אמש בסיני: 21 הרוגים ישראלים נמנו עד עתה

(עדכון) סה"כ כ-29 הרוגים ולמעלה מ-150 פצועים בהילטון טאבה ובראס-אל-שטן * 18 ישראלים עדיין נעדרים * מעל ל-10,000 ישראלים חזרו מסיני

לפחות 29 בני אדם נהרגו אמש (ה') בסדרה של 3 פיגועי תופת במלון הילטון טאבה ובחוף ראס שטן בסיני. עפ"י דיווחים כ-21 מההרוגים ישראלים. 18 בני אדם דווחו כנעדרים, וכעת נערכות הצלבות בין זהות ההרוגים לזהות הנעדרים בפיגועים. עד הבוקר פונו לישראל קרוב ל-100 פצועים, מהם 4 פצועים קשה. מרבית הפצועים נפגעו באורח קל. סה"כ דווח על כ-150 פצועים בפיגועים.

הפיגוע הגדול יותר התרחש אמש במלון הילטון טאבה, סמוך לשעה 21:45, לאחר שמשאית תופת, עמוסה בכ-100 קילוגרמים של חומרי נפץ, התפוצצה בלובי הראשי של המלון, ומוטטה את האגף המערבי שלו. 26 בני אדם, מהם 19 ישראלים נהרגו בארוע. כשעה לאחר מכן אירע פיגוע כפול של מתאבדים וירי בשתי מסעדות בהן נוהגים ישראלים לסעוד, בראס שטן, בדרום סיני. במקום נהרגו שני ישראלים.

אלוף פיקוד העורף, יאיר נווה, המפקד על פעולות ההצלה בסיני, מסר הבוקר, בתדרוך לכתבים, כי 38 ישראלים נעדרים בסיני, וכי כעת נערכות הצלבות בין זהות ההרוגים, לבין זהות הנעדרים. נווה ציין כי כוחות ההצלה זיהו כמה בני אדם בתוך הריסות המלון, אולם מצבם לא ברור. להערכתו, פעולות ההצלה יימשכו ימים אחדים, כיוון שההרס במלון הילטון טאבה הוא הרס רב קומות ומורכב.

חקירת הפיגוע נערכת במשותף על ידי השב"כ הישראלי וגופי המודיעין המצרים. אנשי מערכת הביטחון עברו במהלך הלילה את מעבר הגבול וסיירו במלון. על-פי דיווחים במצרים, סגרו שירותי הביטחון המצרים את סיני לכניסה וליציאה, מתוך נסיון לעלות על עקבות המחבלים שביצעו את הפיגוע. ההערכות במערכת הביטחון הישראלית גורסות כי מאחורי הפיגועים החמורים עומד ארגון אל-קאעידה, או ארגון מצרי המסונף אליו.

יש לציין כי מתווה הפיגוע אמש היה דומה מאוד לפיגועים שהתקיימו לפני כשנתיים במומבסה, קניה, אז ביצעו אנשי אל-קאעדה קנייתים וסומלים שני פיגועים נגד מלון שבו התאכסנו ישראלים ונגד מטוס ארקיע, שבמהלך ההמראה נורו אליו שני טילי כתף, שלמרבה המזל לא פגעו בו. בפיגוע בבית המלון, פרדייז מומבסה, נהרגו 3 אזרחים ישראלים, ולמעלה מ-10 קנייתים מעובדי המלון. גם באותו ארוע יצאה משלחת צבאית ישראלית גדולה לחילוץ הישראלים מקניה, אם כי באותו ארוע לא נגרם הרס כה במלון ולא היו לכודים.

כמה אירגונים איסלאמיים פירסמו הודעות נטיל אחריות לפיגועים. ההודעה העיקרית שייכת לאירגון "ג'מעה אל איסלמיה העולמי", שהוא ככל הנראה שם נוסף של ה"ג'מעה אל איסלמיה" הפועל במצרים, ושהיה אחראי, בין השאר, לפיגוע נגד תיירים מערביים בלוקסור, ב-1997. על פי העיתון הסעודי "אל ווטן" עצרו כוחות הביטחון המצרים כ-10 חשודים במעורבות בפיגועים. דובר מטען ממשלת מצרים אמר אמש כי הפיגועים קשורים למתרחש ברצועת עזה. בישראל אומרים כי הפיגועים הם פגיעה אסטרטגית במצרים, שכן היא זו שתסבול מעצרית התיירות לסיני וכי הפיגועים היו מכוונים נגדה, בדיוק כפי שכוונו נגד האזרחים הישראלים שמילאו את סיני באלפיהם.

לפני כחודש פירסם המטה ללוחמה בטרור אזהרת מסע לישראלים לסיני, שהיתה מבוססת על התראה שהעביר השב"כ, לפיה החמאס מתכנן פיגוע נגד ישראלים בסיני. לפי שעה לא ידוע אם קיים קשר כלשהו בין ההתראה לבין הפיגועים שהתרחשו, אולם הסימנים מעידים כי מדובר בארועים שאינם קשורים בהכרח. גורמים במערכת הביטחון מסרו כי בניגוד לחריקות שליוו את שלבי הפינוי וחילוץ הנפגעים הראשוני על ידי צוותים ישראלים, הרי שבתחום המודיעיני נהנה שירות ביטחון כללי מיחסים מקצועיים טובים וידידותיים עם השירותים המקבילים במצרים.

באשר לשיתוף הפעולה המבצעי ובתחום החילוץ, נשמעו בשעות הראשונות לאחר הפיגועים קולות צורמים מישראל לפיהם המצרים "גוררים רגלים" ואינם מאפשרים להכניס לסיני ציוד הנדסי לחילוץ וכוחות הצלה. עם זאת, בתוך שעות אחדות איפשרו המצרים לצה"ל ולכוחות ההצלה של מד"א להכניס כוח צבאי גדול לתוך סיני, ואף כוחות הצלה לראס שטן, בעומק בסיני.

המגעים עם המצרים התנהלו בדרגים המדיניים הגבוהים, והכנסת כוחות הביטחון התאפשרה לאחר פניה של שר החוץ, סילבן שלום, לעמיתו המצרי, אחמד אבו-ריט. בתחום הביטחוני מנהל את המגעים ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד. בנוסף שר הביטחון, שאול מופז, הגיע לסיכום עם עמיתו המצרי, חוסיין טנטווי, על הכנסת כוח רפואה ישראלי גדול לאזור טאבה.

כמה אלפי ישראלים החלו לשוב משעות הלילה מסיני לישראל. על פי הערכות מנהלי מסוף הגבול בטאבה, שהו עד אתמול בסיני כ-15-20 אלף ישראלים, וכאמור, אלפים אחדים מתוכם שבו כבר לישראל. בישראל נערכו הלילה להסעות המוניות של ישראלים מכל רחבי סיני חזרה לארץ.