האדריכלים איתן וגושן: למנות בורר בסכסוך עם היזמים במתחם ליד דרך ההלכה

טוענים כי היזמים, ביניהם יואל לוביאניקר ודביר כצמן, הפרו ההסכם הנוגע לתוכנית העיצוב של המתחם

האדרכלים דן איתן וערי גושן הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להורות על מינוי בורר משפטן, אשר יפסוק בסכסוך בינם לבין היזמים יואל לוביאניקר (לבון), חנניה גיבשטיין, דביר כצמן, נעמי גורדון, עוז וליטל הולנדר, אליהו רושגולד, איטה ריס וחברת פסגת ההלכה.

בפנייה לבית המשפט נאמר, כי המשיבים הם בעלי זכויות במגרשים המצויים בתחומי תב"ע החלה על 133.5 דונם במתחם הידוע בשם מתחם גבעת עמל ופארק צמרת, המצוי בין נתיבי איילון, דרך ההלכה ודרך חיפה, דרומית לשיכון בבלי.

לדברי איתן וגושן, ב-30 השנים האחרונות הם סיפקו שירותי תכנון לבעלי זכויות במקרקעין בכל הנוגע לתכנון קידום ואישור התב"ע, לרבות הכנת תוכנית עיצוב אדריכלית. לאחר שנים של עבודה מאומצת על ידם אושרה התב"ע למתן תוקף ביוני 1999 והיא מאפשרת הקמת מתחם מגורים גדול במקרקעין.

לדבריהם, המשיבים מסרו לידיהם גם את מלאכת הכנת תוכנית השינוי לתב"ע במסגרת הסכם ממארס 2000. בעקבות מאמציהם, אושרה בנובמבר 2002 למתן תוקף תוכנית השינוי שהוכנה על ידיהם. התוכנית מרחיבה באופן משמעותי את זכויות הבנייה במקרקעין, על ידי הוספת מאות יחידות דיור נוספות.

לדברי המבקשים, בתחילת 2003 נתגלע בינם לבין המשיבים סכסוך, לאחר שאלה הודיעו לפתע, שאינם מסכימים להגשת תוכנית העיצוב האדריכלית לאישור הרשויות המוסמכות. המשיבים אף סירבו לשלם להם את יתרת שכר טרחתם והם שכרו את שירותיו של אדריכל אחר להשלמת תוכנית העיצוב האדריכלית, שאושרה באפריל 2003, תוך שלילת הקרדיט של המבקשים כמתכנני הפרויקט.

לדברי המבקשים, תוכנית זו מהווה הלכה למעשה העתקה של תוכנית העיצוב האדריכלית שהוכנה על ידם.

המבקשים טוענים, כי פעולותיהם של המשיבים בכל הנוגע לתוכנית העיצוב האדריכלית מהוות הפרה של ההסכם, כמו גם ביצועו בחוסר תום לב. הפעולות גורמות להם נזקים כספיים כבדים, אשר חובה על המשיבים לפצותם בגינם.

לדברי המבקשים, המשיבים דחו את כל טענותיהם ודרישותיהם ומזה כשנה וחצי הם מתחמקים, בניגוד להתחייבותם המפורשת בהסכם, מלקיים בוררות בסכסוך שנתגלע בין הצדדים. טרם הוגשה תגובת המשיבים. (בש"א 20536/04).