קורבן נוסף של התייקרות האנרגיה: כלכלת סינגפור נסוגה ברבעון שעבר

משרד המסחר והתעשיה של סינגפור דיווח כי ברבעון השלישי התכווצה כלכלת סינגפור בתיאום עונתי ב-2.3% לעומת הרבעון השני, שבו נרשמה צמיחה של 11.9%

ברבעון השלישי השנה התכווצה כלכלת סינגפור במפתיע, ובכך בא הקץ ל-12 חודשי צמיחה. האמרת מחיר הנפט פגעה בהכנסות הייצוא של חברות סינגפוריות, כולל צ'רטרד סמיקונדקטור מנופקצ'רינג.

משרד המסחר והתעשיה של סינגפור דיווח כי ברבעון השלישי התכווצה כלכלת סינגפור בתיאום עונתי ב-2.3% לעומת הרבעון השני, שבו נרשמה צמיחה של 11.9%. ברבעון השלישי צמחה הכלכלה ב-7.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ב-12 החודשים האחרונים זינק מחיר הנפט הגולמי ב-67%, ועקב כך ירד הביקוש למוצרי הייצוא של סינגפור, כולל מדפסות ושבבים למחשבים. ב-29 בספטמבר העריכה קרן המטבע הבינלאומית שהזינוק במחיר הבנזין והעלאות הריבית ברחבי העולם יאטו בשנה הבאה את הצמיחה הכלכלית במדינות אסיה, כולל סינגפור, טייוואן ודרום קוריאה.

"התעשיינים מצמצמים מלאים מכיוון שהם חוששים שהתייקרות הנפט תפגע בביקוש", אמר ג'יי. אר. אונג, מנהל בפירסט אנג'ינירינג, המייצרת מדפסות וכונני מחשב עבור יצרנית המחשבים האמריקנית, היולט פקארד.

ב-30:12 בצהרים ירד מדד המניות המוביל, סטרייטס טיימס, בסינגפור ב-0.3% לרמה של 1997.50 נקודות, בתגובה לידיעה על ההתכווצות הבלתי צפויה של כלכלת המדינה. 12 כלכלנים שנסקרו בידי סוכנות הידיעות בלומברג צפו בממוצע שברבעון השלישי תצמח כלכלת סינגפור ב-0.8%.

היום (ב') הודיעה הרשות המוניטרית של סינגפור שבכוונתה לדבוק במדיניות הדולר הסינגפורי החזק, שאימצה באפריל, במטרה למנוע האצה באינפלציה עקב האמרת מחיר הנפט.

הרשות המוניטרית מסרה כי הממשלה דבקה בתחזית הצמיחה שלה לשנה הנוכחית, 8%-9%, אבל צופה האטה בצמיחה ל-3% עד 5% בשנת 2005.

המגזר היצרני של סינגפור צמח ברבעון השלישי ב-12.5% על בסיס שנתי , בהשוואה ל-20.6% ברבעון השני. ענף השירותים התרחב ב-7.2% בהשוואה ל-11.5% ברבעון השני.

על רקע השפל בשוק הנדל"ן הוסיף ענף הבניה להתכווץ, ובקצב מוגבר, ברבעון היוצא: 9.9% בשיעור שנתי, בהשוואה להתכווצות של 5.9% ברבעון הקודם.

ייצור וייצוא מוצרים אלקטרוניים כמו מוליכים-למחצה, מחשבים וחלקיהם וציוד טלקומוניקציה הם מנוע הצמיחה העיקרי של סינגפור. עיר המדינה גם מייצאת כמות מוגברת של כימיקלים, מוצרי דלק ותרופות.