שלושה שבועות לבחירות בארה"ב: סקר חדש מצביע על גידול בתמיכה בקרי - אך המירוץ נותר צמוד

מוקד חדש להתנגשויות בין הדמוקרטים לרפובליקנים: האם הטרור הוא כמו זנות, "מטרד שאפשר לחיות עמו", כפי שאמר קרי, או "נגע שצריך לכלותו", כפי שגורס בוש

לפי סקר זוגבי-רויטרס, שפורסם אמש (ב'), הגדיל סנטור ג'ון קרי, המועמד הדמוקרטי, את הפער בינו לבין הנשיא ג'ורג' בוש, המועמד הרפובליקני, ב-2%, ביום ב', בהשוואה ליום א', ושיעור התמיכה בו עתה הוא 47%, בהשוואה ל-44% לבוש, כשסטיית התקן היא 2.9%. מדובר בסקר-מעקב, שמודד שינויים בהלכי רוח של הבוחרים על בסיס יומי.

לעומת זאת, לפי סקר של סי.בי.אס., שפורסם הבוקר (ג'), 48% מהנשאלים אמרו שיצביעו בעד בוש, 45% בעד קרי ו-2% בעד המועמד העצמאי ראלף ניידר. (בלעדי ניידר, התמיכה בבוש היתה נותרת בעינה, בעוד ששיעור התמיכה בקרי היה מגיע ל-47%). סטיית התקן היא 3%.

לפי סקר זוגבי-רויטרס, גברה התמיכה בקרי בקרב נשים, פלח אוכלוסיה קריטי לכל מועמד דמוקרטי, אך בוש הצליח לההגדיל אחיזתו בקרב צעירים. נתון חשוב נוסף: 6% מקרב הנשאלים טרם החליטו כיצד יצביעו. בקרב אלה שמגדירים עצמם "עצמאיים", כלומר לא דמוקרטים ולא רפובליקנים, שיעור הפוסחים על שני הסעיפים הוא מגיע ל-16%. על פלח זה מתנהל עתה המאב'ק בין שני המחנות.

התהדקות המירוץ מקנה חשיבות רבה לעימות הטלוויזיוני השלישי בין קרי לבוש, שיערך מחר (ד'), באוניברסיטה בעיר טמפי, אריזונה. אנליסטים רבים מעריכים, שהשחיקה בתמיכה בבוש החלה בעקבות ביצועיו הכושלים בעימות הראשון. בעימות השני הצליח הנשיא לבלום מעט את הסחף, אך העימות מחר יתמקד בענייני פנים, נושאים שצפוים להיטיב עם קרי.

שני המועמדים ממקדים עתה את מאמציהם במדינות המתנדנדות, ובעיקר בניו-מקסיקו (שגור גבר בה על בוש בכ-350 קולות בלבד בבחירות הקודמות), בפנסילווניה ובאוהאיו. לפי אנליסטים, מועמד שיזכה בשתיים מתוך השלוש, יזכה קרוב לוודאי בבחירות לנשיאות, מפני שקולות האלקטורים במדינות אלה יסייעו למועמד זה להגיע לרף 270 האלקטורים שנחוץ כדי להיבחר.

בניו-יורק או מרילנד, למשל, אין כמעט תשדירי בחירות מפני שהרפובליקנים השלימו עם כך ששתי המדינות נמצאות במחנה הדמוקרטי ושום מאמץ לא ישנה עובדה זו. באותה מידה, יודעים הדמוקרטים שאין להם שום סיכוי לזכות בטקסאס, למשל.

בינתיים מסתמן מוקד חדש להתגוששויות בין הדמוקרטים לרפובליקנים: האם הטרור הוא כמו זנות, נגע שצריך לחיות עמו, כפי שאמר קרי, או סרטן שצריך לכלותו כליל, כפי שגורס בוש.

בראיון לניו יורק טיימס אמר קרי: "עלינו לחזור למצב שבו הייו פעם, מצב שבו הטרוריסטים לא יהיו במרכז חיינו, אלא רק מטרד, כתובע לשעבר, אני יודע שלעולם לא נוכל לשים קץ לזנות. לעולם לא נצליח לשים קץ להימורים בלתי חוקיים. אך אנו נצליח לצמצם את הפשע המאורגן לרמה שממנה לא יוכל להגדיל את ממדיו, למשהו שלא מאיים על חיי אנשים כל יום. עקרונית, זה משהו שאתה מוסיף להאבק בו, אבל זה לא משהו שמאיים על מרקם החיים שלך".

בתגובה אמר אתמול בוש, בנאום בחירות בניו-מקסיקו: "זה עתה דיבר קרי על צמצום הטרור ל'מטרד' והשווה את הטרור לזנות ולהמורים בלתי-חוקיים. אני מתנגד לכך לחלוטין. מטרתנו איננה לצמצם את הטרור לרמה סבילה של מטרד. מטרתנו היא להביס את הטרור ולצורך זה עלינו להיות תמיד במתקפה".