הקמת קווים, שידרוגים וחישמול - בתוכנית הפיתוח של הרכבת

הקבלנים מתלוננים כי חוזי ההעסקה של הרכבת לא הוגנים; ברכבת עונים כי קבלנים ניגשים למכרזים, עובדה המעידה שמשתלם להם

בכנס הידברות שנערך בשבוע שעבר בין הקבלנים לבין בכירי רכבת ישראל, הציג מ"מ סמנכ"ל התשתיות ברכבת, איליה וולקוב, את תוכנית החומש של רכבת ישראל. התוכנית מבוססת על הסכם העקרונות שנחתם בין הממשלה לרכבת במאי 2004, לביצוע פיתוח רב-שנתי ל-6 שנים.

היקף תוכנית הפיתוח המאושרת הוא 20 מיליארד שקל ל-23 פרויקטים. אחד הפרויקטים שעלה לאחרונה לכותרות הוא מסילת שפירים-נתב"ג, שנחנך בשבוע שעבר. המסילה נסללה כהמשך למסילה הקיימת ת"א-לוד, דרך מחלף גנות ובהמשך לטרמינל החדש בבן-גוריון. אורך תוואי הרכבת הוא 8 ק"מ, ומשך זמן הנסיעה מנתב"ג לת"א מוערך ב-12 דקות.

לדברי וולקוב, פרויקט זה הוא אחד המורכבים ביותר שידעה רכבת ישראל, שכן הוקם בו מחלף מסילתי - מסילה מתחת למסילה ומתחת לכביש מספר 1. בנוסף, הפרויקט כולל גשר באורך של 200 מטר, הארוך ביותר בישראל.

סלילתה של מסילה נוספת, המתוכננת לחבר בין נתב"ג למודיעין, החלה בתחילת 2004 והיא צפויה להסתיים ברבעון השני של 2006. מדובר בהקמת קו כפול בין גנות-נתב"ג-מרכז מודיעין, באורך של 19 ק"מ. התדירות המתוכננת היא שתי רכבות לכל כיוון בשעת שיא ובסה"כ 58 רכבות ביממה.

פרויקט נוסף הצפוי להסתיים ברבעון השני של 2005, כולל מסילה שלישית באיילון באורך של 4 ק"מ - מאוניברסיטת ת"א ועד לתחנת ההגנה. הוספת המסילה עתידה לפתוח את צוואר הבקבוק של רשת תנועת הרכבות, הנוצר במקום.

לדברי וולקוב, "הפרויקט, כולל אלמנטים מורכבים, שכן העבודה נעשית בתוך נחל איילון וכוללת דיפון באמצעות קירות תומכים ועבודה תחת מגבלות זמן, שכן העבודה בתנאי החורף מעכבת את ביצוע הפרויקט".

ברכבת לא קיפחו גם את תושבי ראשון לציון, חולון ובת ים, ובימים אלו מתחילים בהקמתה של מסילה כפולה, באורך של 18 ק"מ, מתחנת ההגנה דרך בת ים, חולון לראשל"צ.

הפרויקט יכלול הקמת גשרי רכבת מעל נתיבי איילון דרום ומעל צומת חולון, סלילת תוואי משוקע בשטחה של ראשל"צ, בין תחנת משה דיין לראשל"צ - מערב, וכן הקמת 4 תחנות רכבת: שער העיר חולון, וולפסון, יוספטל וראשל"צ מערב.

לוח הזמנים לביצוע הפרויקט חולק לשני שלבים: בשלב ראשון, אשר החל ברבעון הראשון של 2004 ויסתיים ברבעון השני של 2007, תבוצע הקמת המסילה המחברת בין ההגנה למשה דיין. בשלב השני, אשר החל גם הוא ברבעון הראשון של השנה, תבוצע המשך סלילה ממשה דיין לראשון לציון-מערב, הצפויה להסתיים ברבעון השני של 2008.

פרויקט נוסף שיבוצע במסגרת תוכנית הפיתוח הוא הכפלת המסילה בין מוצקין לנהריה, לאורך 21 ק"מ, שיפור התוואי דרומית לעכו ושדרוג התחנות בעכו ונהריה. מועד התחלת הפרויקט הוא במהלך הרבעון השלישי ב-2004 והוא צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2006. על-פי התיכנון זמן הנסיעה בין נהריה למרכז חיפה יהיה 34 דקות.

פרויקט נוסף שיבוצע הוא הקמת המסילה כפולה בין רעננה לת"א לאורך 33 ק"מ, כאשר ביצוע הקו מותנה בהוספת שתי מסילות בין נתניה לת"א. מועד התחלת הפרויקט הוא במהלך הרבעון השני ב-2005 והוא צפוי להסתיים ברבעון השלישי ב-2008. על-פי התיכנון זמן הנסיעה בין רעננה לאוניברסיטת ת"א יהיה 11 דקות ובקו יפעלו 2 רכבת בזמן השיא.

את סלילת התוואי המהיר לירושלים (1a) יחלו ברבעון השני של 2005 והוא אמור להסתיים ברבעון השלישי של 2008. המסילה, לאורך 28 ק"מ, תכלול מנהרות באורך כולל של 20 ק"מ שיאפשרו להגיע מת"א לי-ם בכ-30 דקות.

הרכבת גם אמורה להתחיל ולבצע את המעבר לרכבות חשמליות במקום רכבות הפועלות על סולר. קו כפ"ס-מודיעין, איילון-משה דיין, וגנות לוד יעברו לחשמל עד 2007. קו בינימינה-ת"א, לוד-רחובות-אשדוד-אשקלון, משה דיין-פלשת ובאר יעקב-ראשונים יחושמלו בין 2008-2005. קווים נוספים יחושמלו עד 2010.

בכנס, הנועד להידברות בין הקבלנים לספקי העבודה ומזמיני המכרזים ברכבת, הועלו טענות רבות כלפי מדיניות הרכבת בהתקשרות עם הקבלנים. אחת הטענות אשר הועלתה ע"י מנהל פרויקטים בחברת מנרב, רמי חלבי, הייתה כי מכרזים רבים של הרכבת נפסלו במבחן ביהמ"ש, מכיוון שהכילו סעיפים בלתי חוקיים בעליל.

הקבלנים בכנס הלינו בפני בכירי הרכבת על מהותו וניסוחו של החוזה, בו משתמשת הרכבת בהתקשרותה עם קבלנים. לטענתם החוזה הוא חד-צדדי, לא הוגן וכי יש לאמץ את החוזה האירופי.

וולקוב השיב לטענות הקבלנים ואמר, "החוזה אינו מקפח. במבחן המציאות ניתן לראות, שקבלנים רבים מציעים ואף זוכים במכרזים של הרכבת, עובדה המעידה יותר מכל שזה משתלם להם".