סוף לפרויקט ארנה בי-ם: לופוליאנסקי החליט לבטל הקמתו של האולם הענק

לופוליאנסקי: ההחלטה משיקולים כלכליים * גורמים בעיר טוענים: "הפרויקט מנוגד להשקפת עולמו"

ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי, החליט לבטל את פרויקט ארנה - אולם רב תכליתי ל-12.5 אלף צופים. בכירים בעיריית ירושלים טוענים כי השיקולים להחלטה "סקטוריאליים".

בדיון פנימי שנערך אתמול בלשכת ראש העירייה, הודיע לופליאנסקי למשתתפים כי יש להקפיא את ביצוע הפרויקט לתקופה של 15-10 שנים. משמעות החלטה זו , לדעת גורמים שונים, היא ביטול הפרויקט.

בדיון נבחנו שתי אלטרנטיבות לפרויקט חלופי: אחת, שדרוג אולם הספורט במלחה, ושיפוץ מרכז הקונגרסים בעלות משוערת כוללת של 30-25 מיליון דולר. האחרת, הקמת אולם ספורט קטן יחסית על מתחם ארנה, בסמוך לאצטדיון טדי.

לופוליאנסקי נימק את החלטתו בשיקולים כלכליים. נימוק זה נדחה על ידי הגורמים המעורבים בפרויקט, וזאת כיוון שהפרויקט, שעלותו 50 מיליון דולר, ממומן ברובו על ידי מפעל הפיס והטוטו: מפעל הפיס התחייב לממון 40 מיליון דולר, 5 מיליון דולר הטוטו, והיתרה תמומן מתקציב מיוחד של משרד התיירות.

מקור מסר לגלובס: "השיקול הוא לא כלכלי אלא סקטוריאלי. הטענה כאילו מדובר בשיקולים כלכליים זה קשקוש, לופליאנסקי לא רוצה את הפרויקט שמסמל את ההפך מהשקפת עולמו הדתית-חרדית.

"ראש העיר אף פעם לא אהב את הפרויקט הזה, גם בתפקידו הקודם כיו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה. החלטה כזו עלולה להביא לאובדן השקעה בעיר של 40 מיליון דולר כיוון שייתכן שמפעל הפיס לא יעביר את התקציב לפרויקטים אחרים בשל עודף התחייבויות".

גורם אחר הוסיף: "לראש העיר היתה מגמה ברורה לבטל את הפרויקט, יש מי שהתעקש לשכנע אותו לבטלו. הוא חיפש הזדמנות להוריד את הפרויקט מסדר היום".

פרויקט ארנה, המכונה גם 'היכל הפיס', הוא פרויקט משותף למפעל הפיס ולעיריית ירושלים. מודבר בתוכנית להקמת אולם רב תכליתי, בצמוד לאצטדיון טדי. האולם אמור לשמש אירועי ספורט ובידור.

במקור תוכנן האולם להכיל 17 אלף מושבים, אך בשל אילוצים כלכליים הוקטן הפרויקט ל-12.5 אלף איש. שינוי זה הביא להקטנת העלות מ-80 מיליון דולר ל-50 מיליון דולר.

עוזרו של ראש העירייה, אייל חיימובסקי, דוחה את הטענות על שיקולים סקטוריאליים שהפעיל ראש העיר בעניין ארנה. חיימובסקי אומר, כי ראש העירייה החליט להשתמש בתקציב למספר פרויקטים ולא לפרויקט אחד באופן שיביא להשבתת הפעילות במרכז הקונגרסים ובהיכל הספורט במלחה.

לו לופליאנסקי היה מחליט להקים היכל לקונצרטים של חזנות חרדית במאה שערים אפשר היה להאשים אותו בהפעלת שיקולים לא ענייניים. מפעל הפיס מעניק לו את הסמכות הבלעדית לקבוע אילו פרויקטים הוא רוצה לקדם בעירו.

דובר עיריית ירושלים מסר בתגובה: "בדיון שהתקיים אתמול בלשכת ראש העירייה, ועל דעת כל הגורמים הנוכחים, סוכם כי במקום להשקיע את הכסף באולם אחד גדול, אשר על פי כל התחשיבים, לא יוכל להתמלא ויהפוך ל"פיל לבן", ישתמשו באותו תקציב למספר פרויקטים.

"בין הפרויקטים יהיה גם ארנה, אך עם מספר מקומות מצומצם יותר, על פי דרישות וצרכי הפועל ירושלים והיורו ליג, זאת במקביל להשקעת כספים במקומות נוספים בעיר. המרכזי ביניהם הוא בנייני האומה שישודרגו ויהפכו למרכז תרבות מהגדולים והחשובים בארץ".