דירקטורים בחברת חשמל: ארוכה הדרך להסכם הגז עם מצרים - קיימים חילוקי דעות מהותיים

דירקטוריון חברת החשמל קיבל דיווח על התקדמות * דירקטורים: "צעד קדימה ושניים אחורה"

דירקטוריון חברת החשמל לא קיים היום (ה') דיון מקיף בעיסקת הגז הטבעי האפשרית עם קבוצת EMG, שבין בעליה יוסי מימן, אלא רק קיבל דיווח על התקדמות המו"מ.

דווח, כי הצדדים הסכימו להאיץ את ההתקשרות ביניהם, על-מנת לאפשר את ייבוא הגז הטבעי המצרי לישראל. ב-EMG שותפים, מלבד מימן, חברת הגז הלאומית של מצרים ואיש העסקים המצרי, חוסיין סאלם. בין הצדדים עדיין נותרו חילוקי דיעות משמעותיים.

הדירקטוריון שמע היום (ה') דיווח וסיכום תמונת המצב של הדיונים המתקיימים בין הצדדים.

מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, מסר לדירקטוריון, כי לאחרונה הצליחו הצדדים להגיע לסיכום, לפיו יוותרו הצדדים על חתימה על הסכם העקרונות ויעברו מיידית לניסוח ההסכם המפורט.

בהתאם לסיכום, מתכוונת הנהלת חברת החשמל להמשיך בקצב מואץ בניסוח החוזה המפורט, במגמה להשלימו בתוך מספר חודשים. בחודשים האחרונים היו קשיים משמעותיים ומפתיעים במו"מ בין הצדדים לגבי ההסכם המפורט.

לפני חמישה חודשים אישר דירקטוריון חברת החשמל את הסכם העקרונות בין הצדדים, וההערכות היו, כי ניתן יהיה תוך מספר חודשים להגיע להסכם המפורט.

אולם גורמים בחברת החשמל חזרו וטענו, כי המצרים העלו דרישות חדשות במו"מ, ועל כן צריך היה לפתוח מחדש סעיפים שונים. דירקטורים בחברת החשמל אמרו היום ל"גלובס", כי "לא ברור לנו מדוע היה צריך להביא שוב את הנושא לדיווח הדירקטוריון. לא ייתכן שכל כמה חודשים ייזכרו שיש עוד סעיפים לא פתורים. חזרנו לאחור כמה חודשים. ראשי החברה אמורים היו לחזור לדירקטוריון רק אחרי שההסכם גמור. בעצם, מה שהוחלט היום זה פשוט להמשיך ולדון על אותם חילוקי דיעות, אשר צצו אחרי שכבר אישרנו את הסכם העקרונות".

לדברי דירקטורים, "המטרה של ההסכם המפורט היא לעסוק בעיקר בפרטים המקצועיים של ההסכם, ולא לחזור אחורה לדיונים עקרוניים שכבר אמורים היו להסתיים לפני חמישה חודשים".

לטענתם, "המו"מ עם המצרים נראה כל פעם כמו צעד קדימה ושניים לאחור". דירקטורים ציינו, כי מהדיון היום עולה שעדיין נותרו חילוקי דעות משמעותיים עם המצרים, למרות שחלק מחילוקי הדיעות הקודמים כבר נפתרו.

בחברת החשמל אומרים, כי אם חילוקי הדעות ייפתרו, ניתן יהיה לחתום על ההסכם עד סוף השנה. לדברי הדירקטורים, "שום דבר לא גמור. חילוקי הדעות שנשארו עדיין יכולים לפוצץ את ההסכם".

רזון מסר לדירקטוריון, כי לאור סיכום הנושאים המסחריים האחרונים שנשארו פתוחים, ולאור הזמן הרב שחלף, הגיעה הנהלת החברה, בהתייעצות ובהמלצת היועצים הבינלאומיים, להחלטה, שניתן לוותר על שלב החתימה על הסכם העקרונות. החברה הודיעה על כך ל-EMG והציעה להתחיל לעבוד על ההסכם המפורט. החברה המצרית השיבה על הצעה זו בחיוב.