שר הפנים אברהם פורז: צ'רנוי היה מעורב בפשע לפני עלייתו והמשיך במעשיו גם בישראל

שוקל לשלול את אזרחותו של צ'רנוי בנימוק שהסתיר את עברו; באי כוחו: מעולם לא זומן לחקירה

שר הפנים, אברהם פורז, הודיע ביוני השנה למיכאל צ'רנוי, כי נשקלת אפשרות לבטל את אזרחותו הישראלית ואת מעמד העולה שהוקנה לו, וכי עד להחלטה סופית בעניינו הוא לא יוכל להיענות לבקשתו להנפיק לו דרכון ישראלי.

פורז כותב, כי הוא שוקל לבטל את אזרחותו הישראלית של צ'רנוי ואת מעמד העולה, לאור ראיות לכאורה שהוצגו בפניו מהן עולה, כי האזרחות ומעמד העולה הושגו במירמה ותוך מתן פרטים כוזבים.

כן עולה מהראיות לכאורה, שבמועד עלייתו של צ'רנוי התקיים בו הסייג הקבוע בחוק השבות, לפיו הוא בעל עבר פלילי העלול לסכן את שלום הציבור, ולכן הוא לא היה זכאי לקבל מעמד בישראל מלכתחילה.

קבלת האזרחות

מהמכתב עולה, כי כבר בינואר 2000 הודיע משרד הפנים לצ'רנוי, כי נמסר לו מידע ממשטרת ישראל שהעלה חשד שצ'רנוי השיג לכאורה את אזרחותו הישראלית שלא כדין.

פורז כותב, כי רק לאחרונה הושלם איסוף המידע בנידון, והמידע שהובא בפניו מבסס לכאורה את החשד לפיו השיג צ'רנוי את אזרחותו הישראלית שלא כדין.

במכתב נאמר, כי צ'רנוי הגיע לישראל ביוני 1994 באשרת תייר ופנה ללשכת הקשר בבקשה לקבלת מעמד עולה בהיותו יהודי. במסגרת הבקשה הוא חתם על הצהרה לפיה הוא אינו בעל עבר פלילי, וכי רישיון הישיבה על-פי חוק השבות עשוי להתבטל במקרה שיתקבל על בסיס פרטים שקריים.

לדברי פורז, ממידע רב שהוצג בפניו עולה לכאורה, כי הצהרתו של צ'רנוי היתה כוזבת, וכי בפועל הוא היה מעורב בפלילים טרם עלייתו לארץ. כמו כן הוצג בפני פורז מידע לפיו צ'רנוי היה מבוקש לחקירה על-ידי משטרת רוסיה.

במאי 1994, כחודש לפני עלייתו של צ'רנוי, הוא נתפס על-ידי רשויות ההגירה בבריטניה כשניסה להיכנס לבריטניה עם דרכון פולני מזויף שהושג במירמה. צ'רנוי אף הודה בפני רשויות ההגירה ברכישת הדרכון ב-500 ליש"ט. כתוצאה מכך גורש צ'רנוי בחזרה לשווייץ ממנה הגיע וכניסתו לבריטניה נאסרה.

תעשיית האלומיניום

לדברי פורז, משטרת ישראל הציגה בפניו מידע רב ומבוסס, לפיו בראשית שנות ה-90 נטל צ'רנוי חלק מרכזי בפרשת הונאה גדולה, במסגרתה הוצאו במירמה סכומי עתק מבנקים וממפעלי אלומיניום ברוסיה באמצעות הוראות תשלום מזוייפות.

בפרשה זו, טוענת המשטרה, השתלט צ'רנוי על חלק מרכזי מתעשיית האלומיניום בחבר המדינות. ב-1993 זומן צ'רנוי להיחקר בפרשה זו, אך לא התייצב לחקירה ולאחר מכן עזב את רוסיה.

במכתב נאמר, כי החשדות בפרשה זו נחקרו בידי הרשויות ברוסיה, אולם כל ניסיונות החקירה סוכלו, וככל הידוע פעל צ'רנוי רבות על מנת לשבש ולשתק אותה, בין השאר על-ייד מתן שוחד לבכירים שונים האחראים לחקירה.

לדברי פורז, משטרת ישראל הציגה בפניו מידע רב ומהימן שהגיע ממקורות שונים ואיכותיים המצליבים בחלקם זה את זה, על כך שצ'רנוי היה מעורב בפלילים לפני עלייתו לישראל.

על-פי המידע שברשות המשטרה, החל צ'רנוי בפעילותו הפלילית כבר בשנות ה-70 באוזבקיסטן, בתחומי הייצוא והמסחר בשוק השחור. פעילותו זו נעשתה בשיתוף עם גורמים עבריינים נוספים, ותוך מתן שוחד לפקידים בכירים ובכירי משטרה.

עוד נאמר במכתב, כי בידי משטרת ישראל מידע לפיו צ'רנוי אחראי למעשי רצח, ניסיון לרצח אלימות ואיומים שנעשו בהוראתו ובהזמנתו על רקע "מלחמות האלומיניום" בראשית שנות ה-90.

גם אנטון מלבסקי

המידע האמור מצביע גם על כך שצ'רנוי מקיים מאז שנות ה-70 קשרים הדוקים עם ארגוני פשע מאורגן במדינות חבר העמים לרבות שותפויות עסקיות עימם, וארגונים אלה סייעו לו בעסקיו ושימשו כזרוע אלימה לקידומם.

פורז מציין עוד, כי הוצג בפניו מידע רב המלמד על שותפות שהיתה לצ'רנוי מראשית שנות ה-80 עם ראש ארגון הפשע הרוסי הגדול "איזמאלובו", אנטון מלבסקי, שנהרג בתאונה לפני מספר שנים. לדברי פורז, המידע מצביע על כך שבמועד עלייתו היה צ'רנוי מבוקש ע"י משטרת רוסיה. פורז כותב עוד, כי על-פי המידע שהובא לידיעתו, גם לאחר עלייתו לישראל המשיך צ'רנוי בפעילותו הפלילית הענפה הן בישראל והן בחו"ל. מדובר בביצוע עבירות של מירמה, הונאה והלבנת הון.

כמו כן מיוחדת לצ'רנוי אחריות למעשי רצח, עבירות של מתן שוחד, איומים, סחיטות והכל במטרה לקדם את עסקיו. לגבי שתי פרשיות אף הוגשו נגדו כתבי אישום.

מעולם לא נחקר

ביולי השנה שיגרו באי כוחו של צ'רנוי, עוה"ד יעקב וינרוט ויהושע רזניק, לפורז מכתב תגובה בו הם מבקשים ממנו להימנע מקבלת החלטה כלשהי בהסתמך על אותם חשדות שהופרחו כנגד צ'רנוי, כל עוד לא התברר והוכרע העניין בהליכים העומדים ותלויים בביהמ"ש.

עוד מתבקש פורז למסור לידי וינרוט ורזניק את כל הראיות המבססות לכאורה חשדות נגד צ'רנוי, ולהעניק לו ארכה של שישה חודשים מיום קבלת המידע כדי לאפשר לו לנקוט בצעדים הדרושים להכנת הגנתו מפניהם.

במכתב התגובה נאמר, כי עד היום לא זומן צ'רנוי ולו פעם אחת לחקירה במשטרת ישראל בגין אותן "חשדות הנזכרים במכתבו של פורז, וקשה להבין כיצד מתיימרת המשטרה לטעון בפני פורז, כי לאחרונה הושלם איסוף המידע על ידה.

במכתב התגובה נאמר, כי בהעדר ניסיון כלשהו לברר את הדברים עם צ'רנוי, ברור שכל מידע המצוי בידי המשטרה הוא חלקי, חד-צדדי ולוקה בסטריאוטיפיות מעוורת.

לדבריהם, נציגת הפרקליטות הצהירה במפורש בביהמ"ש בינואר השנה, כי הסיבה לכך שצ'רנוי לא הוזמן כלל לחקירה, היא שלא נמצאו ראיות שיצדיקו פתיחת חקירה משטרתית נגדו. (ת.א 2304/03)