צבי אלכסנדר קולע בול

אביו של קובי אלכסנדר, בעל אוסף בולים יקר ערך, במו"מ לתרום את האוסף ועוד מיליון דולר למוזיאון הדואר והבולאות בתל-אביב. התמורה שהוא מבקש: קריאת המוזיאון על שמו

בימים אלה מתנהל, בשקט בשקט, מו"מ לקריאת מוזיאון הדואר והבולאות - המופעל במסגרת מוזיאון ארץ ישראל בתל-אביב - על שמו של צבי אלכסנדר (82). אלכסנדר האב הוא בולאי ותיק ואביו של קובי אלכסנדר, מבעלי השליטה העיקריים בחברת קומברס.

אלכסנדר נודע גם בשל ספרו "OIL", שיצא לאור לפני שנתיים באנגלית ולפני שבוע בעברית, אשר נכתב על רקע היותו מראשוני תעשיית הנפט בישראל. צבי אלכסנדר גם כיהן כדירקטור בקומברס והרוויח מיליוני דולרים ממימוש אופציות שלו בחברה.

אין מדובר במכירת בעלות על הנכסים, אלא בקריאת המוזיאון על שמו של צבי אלכסנדר, עם זכויות מסוימות הנלוות לכך. באילו זכויות ובאילו תנאים בדיוק - בדיוק על כך דנים הצדדים, ולכן מתעכב סיום המו"מ.

המוזיאון הוקם בשנת 1998. עיריית תל-אביב השקיעה בו 2 מיליון דולר באמצעות קרן תל-אביב לפיתוח. רשות הדואר, גוף ממשלתי, השקיעה 3 מיליון דולר בהקמתו ומשקיעה עוד 500 אלף שקל בשנה בתיפעולו ואחזקתו.

באתר האינטרנט של המוזיאון נאמר מוגדר עיסוקו וייעודו: "המוזיאון לדואר ולבולאות עוסק בתולדות הדואר בארץ ישראל, על רקע התמורות ההיסטוריות, החברתיות והמדיניות שידע האיזור. התצוגה משלבת מרכיבים המתייחסים לנושא הדואר בכלל ולדואר בארץ ישראל בפרט, בעזרת אמצעי המחשה חדישים ודינמיים, מולטימדיה ומערכות אינטראקטיביות".

תצוגת המוזיאון כוללת, בין היתר, אמצעי הצגה והמחשה של תולדות הדואר בארצנו מאמצע המאה ה-19 ועד להקמת מדינת ישראל. לצד מעטפות ומכתבים, תצלומים וכרזות, מוצגים תיבות דואר ומכשירי טלפון שונים ומגוונים מימים עברו, וכן מכונית משנת 1949 אשר כמותה שימשו את דואר ישראל בראשית דרכו. ואולי המוצג יקר הערך ביותר: סדרה שלמה של בולי "דואר עברי" שהוכנסו לשימוש בז' אייר תש"ח.

עכשיו, כאמור, מתנהל בשקט מו"מ לקריאת המוזיאון על שמו של אלכסנדר האב. המחיר שבו מדובר: מיליון דולר. רשות הדואר תתרום כנראה סכום נוסף בסך מיליון דולר, כדי לשמור על חלק מזכויותיה במקום.

צבי אלכסנדר אישר, כי אכן מתנהל מו"מ. יחד עם זאת, הוא סירב למסור פרטים. לדבריו, מדובר אכן בביצה שנולדה, אך טרם הבשילה.

אילן כהן, מנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל, מסר בתגובה: "מזה זמן מתנהלים מגעים ושיחות עם צבי אלכסנדר, שהינו אספן ייחודי בעל שם עולמי בתחום ההיסטוריה של תולדות הדואר בארץ ישראל. אלכסנדר מחזיק באוסף החשוב והמשמעותי ביותר בעולם ועטור הפרסים הבינלאומיים החשובים ביותר התחום זה.

"השיחות מתקיימות על רקע רצונו של אלכסנדר לתרום את האוסף הזה למוזיאון הדואר והבולאות, על מנת שאפשר יהיה להציגו לקהל במשך שנים רבות (רובו הגדול של האוסף טרם הוצג לקהל הרחב). כמו כן מבקש אלכסנדר לתרום למוזיאון הדואר והבולאות סכום משמעותי ובתמורה קיימת האפשרות שהמבנה ייקרא על שמו, דבר המקובל בכל המוזיאונים בארץ ובעולם.

"המגעים הללו מתנהלים תוך שיתוף פעולה מלא עם רשות הדואר, השותפה בניהול מוזיאון הדואר והבולאות. עד כה המגעים טרם הבשילו".